Permalänk
Medlem

Filserver/HTPC

Har funderat ett bra tag på att skaffa mig antingen en NAS eller en liten Filserver men då jag kräver lite mer av den så fick det bli en riktigt dator i litet format.
Detta är första ggn jag bygger med mini-ITX komponenter och det var riktigt roligt, man blir imponerad av hur pass litet allting är

Datorn kommer för det mesta stå igång 24/7 och agera som en filserver och HTPC så jag försökte köpa
så energisnåla komponenter som möjligt.

Som vanligt får jag tacka GR IT & Data www.grdata.se för snabba leveranser samt bra priser.

Nedan följer en lista på vilka komponenter datorn består av.

* Intel Core i3-2120 LGA1155, Org kylaren används just nu
* Asus P8H67-I B3 Revision
* Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9, (Lånade från speldatorn, fel MHz på dessa)
* Silverstone Sugo SG05 300W 80+ Bronze
* Systemdisk, Samsung 320Gb sata disk, skall bytas.

Systemdisken skall bytas ut mot en Intel® SSD 320 40GB, ytterligare lagring skall köpas till i form av
Western Digital Caviar® Green™ 2TB x 2 till att börja med, planen är att köpa ytterligare 2 till och bygga lite egna fästen i chassiet till dessa, dom kommer monteras där grafikkortet egentligen skall sitta.

Nedan följer lite bilder på bygget från igår, tänk på att allting är snabbt samt provisoriskt monterat då jag ska ha ut allt snart för montering av mer komponenter, skall även då passa på att korta ner alla kablar och sleeva dom för en cool look samt optimalt luftflöde i burken. Kommer även mer bilder då bygget inte är helt klart just nu.....

Filserver/HTPC

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem

fler bilder! haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

fler bilder! haha

Det kommer :)... var så sent igår så jag orkade inte fota färdiga resultatet skall göra det idag, eller
färdig och färdig kommer den inte vara som jag skrev på beskrivningen så skall mer komponenter
i den.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanosec:

Det kommer :)... var så sent igår så jag orkade inte fota färdiga resultatet skall göra det idag, eller
färdig och färdig kommer den inte vara som jag skrev på beskrivningen så skall mer komponenter
i den.

haha jag förstår vilket OS kommer du köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

haha jag förstår vilket OS kommer du köra?

Körde in Windows 7 UT igår för lite test av systemet, misstänker att det blir samma
sen på nya disken också då jag inte behöver tänka på prestanda osv, hade först funderat
på nått Linux men men...

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem

du går o köper en dator men snusar kaliber (antar jag), haha jag börjar tvivla på vissa personers pengaprioriteringar

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannessb:

du går o köper en dator men snusar kaliber (antar jag), haha jag börjar tvivla på vissa personers pengaprioriteringar

Snusar Kaliber för att det är mindre nikotin i skiten,, försöker sluta :).....prioriterar dessutom prylar ganska mycket över allt annat som du ser på mina andra projekttrådar,,,förstår inte riktigt vad jag snusar har med saken att göra heller iof...

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannessb:

du går o köper en dator men snusar kaliber (antar jag), haha jag börjar tvivla på vissa personers pengaprioriteringar

vad har det med hans galleri att göra? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

vad har det med hans galleri att göra? :S

det var lite OT

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag köpa ett internt wlankort eller köpa en adapter och sätta wlan stickan i datorn alternativt hitta på någon annan snygg lösning

Tycker att du temporärt till att börja med förlänger den med en kabel på 10cm så slipper du oroa dig för att knäcka den iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Om jag var du skulle jag köpa ett internt wlankort eller köpa en adapter och sätta wlan stickan i datorn alternativt hitta på någon annan snygg lösning

Tycker att du temporärt till att börja med förlänger den med en kabel på 10cm så slipper du oroa dig för att knäcka den iaf

Wlan adaptern skall bort helt från den, kommer köra allt på LAN, har bara inte orkat dra en 19m lång kabel ännu till datorn burken står i en TV möbel så man kommer inte åt att ta sönder den, som tur är, annars hade jag nog knäckt den redan

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanosec:

Wlan adaptern skall bort helt från den, kommer köra allt på LAN, har bara inte orkat dra en 19m lång kabel ännu till datorn burken står i en TV möbel så man kommer inte åt att ta sönder den, som tur är, annars hade jag nog knäckt den redan

ok då förstår jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HTPC och filserver är en oslagbar kombination. Jag byggde en 99. Nu har jag uppdaterat den och gjorde en liten variant. Kombinationen som sagt är väldigt optimerad. Alltid en filserver tillgänglig och alltid en htpc igång. Servar hela huset och även på resande fot. Kanon!

Permalänk
Medlem

Min första tanke var "vaa bara 1 disk i en filserver" men så läste jag att du ska utöka.
Dock blev jag väldigt suspekt på WLAN på en filserver.. Jag som tycker att Gbit nätet på min nästan är för klent Men iofs om man inte ska skyffla så mycket data så duger nog WLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Min första tanke var "vaa bara 1 disk i en filserver" men så läste jag att du ska utöka.
Dock blev jag väldigt suspekt på WLAN på en filserver.. Jag som tycker att Gbit nätet på min nästan är för klent Men iofs om man inte ska skyffla så mycket data så duger nog WLAN.

Datorn kör bara på Wlan just nu då jag inte har nån kabel dragen till den, givetvis kommer den gå på Gbit när jag orkar göra en seriös kabeldragning till den genom halva huset

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it