Problem med 1080p - asus fusion deluxe

Permalänk
Medlem

Problem med 1080p - asus fusion deluxe

Tjena.
Följande hårdvara används:
http://www.inet.se/artikel/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-fusion
http://www.inet.se/artikel/5305470/corsair-4gb-2x2048mb-1600m...

Kör för tillfället med dvi till 25tums skärm. 720p går an, men 1080p ger väl 1 bildruta var 5e sekund ungefär.
Använder VLC som spelare. Drivrutiner till alla kretsar ska vara de nyaste, har de från cd:n, kollade på asus hemsida men de versioner var äldre än de på cd:n.

Jag vet inte vad som kan vara problemet, tycker man hör att folk kör 1080p med väldigt lite problem på detta kort. Inga värmeproblem eller liknande heller.

Permalänk
Medlem

DXVA?

I VLC kan du aktiver i inställningarna. (Inställningar för inmatning och kodekar) -> Use GPU acceleration

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1M3R:

DXVA?

I VLC kan du aktiver i inställningarna. (Inställningar för inmatning och kodekar) -> Use GPU acceleration

Funkade ju utmärkt! Tack så mycket.

Permalänk
Entusiast

Ett par saker att gå igenom:

  • Drivrutiner (Detta har du redan fixat)

  • Spelare med stöd för hårdvaru-accelerering (VLC, version 1.1 och frammåt klarar det)
    Se också till att hårdvaru-accelerering är aktiverat. Ibland får VLC för sig att stänga av accelereringen. Händer mig hela tiden, så jag bytte till mediaspelaren "Media Player Classic (x64)". Du borde kanske prova det också?

  • Filmfilerna är av ett format som kan hårdvaru-accelereras.

Angående drivrutinerna, du laddade ner dem från Asus hemsida och fann att dem på skivan var nyare? Tips: Ladda ner direkt från chipset-tillverkaren istället. Moderkortstillverkare ligger alltid efter med drivrutinerna. Dem har helt enkelt inte resurser att uppdatera alla sina drivrutiner varje dag till hela sitt prouktsortiment.

Jag känner inte till exakt vad för drivrutiner Zacate-chippet använder, men jag ger det en vild gissning på att AMD's nerladdnings-sida har dem senaste drivrutinerna:
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
Där skall du välja följande:
Step 1: Notebook Graphics.
Step 2: E-Series APU
Step 3: E350 APU
Step 4: Välj aktuellt operativsystem, se till att du väljer rätt arkitektur också: 32 eller 64 bitar.

Varför E350?... jag utförde en liten snabbsökning på "Zacate" och efter lite snabb-läsning verkade det som om Zacate-chipsettet är nått i stil med E350 Grafikchipsettet.
Jag kan ha fel.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ett par saker att gå igenom:

  • Drivrutiner (Detta har du redan fixat)

  • Spelare med stöd för hårdvaru-accelerering (VLC, version 1.1 och frammåt klarar det)
    Se också till att hårdvaru-accelerering är aktiverat. Ibland får VLC för sig att stänga av accelereringen. Händer mig hela tiden, så jag bytte till mediaspelaren "Media Player Classic (x64)". Du borde kanske prova det också?

  • Filmfilerna är av ett format som kan hårdvaru-accelereras.

Angående drivrutinerna, du laddade ner dem från Asus hemsida och fann att dem på skivan var nyare? Tips: Ladda ner direkt från chipset-tillverkaren istället. Moderkortstillverkare ligger alltid efter med drivrutinerna. Dem har helt enkelt inte resurser att uppdatera alla sina drivrutiner varje dag till hela sitt prouktsortiment.

Jag känner inte till exakt vad för drivrutiner Zacate-chippet använder, men jag ger det en vild gissning på att AMD's nerladdnings-sida har dem senaste drivrutinerna:
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
Där skall du välja följande:
Step 1: Notebook Graphics.
Step 2: E-Series APU
Step 3: E350 APU
Step 4: Välj aktuellt operativsystem, se till att du väljer rätt arkitektur också: 32 eller 64 bitar.

Varför E350?... jag utförde en liten snabbsökning på "Zacate" och efter lite snabb-läsning verkade det som om Zacate-chipsettet är nått i stil med E350 Grafikchipsettet.
Jag kan ha fel.

Tack så väldigt mycket för lite mer ingående information ska ta och kika runt lite, men för nuläget flyter allt, men vem vet kanske det kan flyta ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ett par saker att gå igenom:

  • Drivrutiner (Detta har du redan fixat)

  • Spelare med stöd för hårdvaru-accelerering (VLC, version 1.1 och frammåt klarar det)
    Se också till att hårdvaru-accelerering är aktiverat. Ibland får VLC för sig att stänga av accelereringen. Händer mig hela tiden, så jag bytte till mediaspelaren "Media Player Classic (x64)". Du borde kanske prova det också?

  • Filmfilerna är av ett format som kan hårdvaru-accelereras.

Angående drivrutinerna, du laddade ner dem från Asus hemsida och fann att dem på skivan var nyare? Tips: Ladda ner direkt från chipset-tillverkaren istället. Moderkortstillverkare ligger alltid efter med drivrutinerna. Dem har helt enkelt inte resurser att uppdatera alla sina drivrutiner varje dag till hela sitt prouktsortiment.

Jag känner inte till exakt vad för drivrutiner Zacate-chippet använder, men jag ger det en vild gissning på att AMD's nerladdnings-sida har dem senaste drivrutinerna:
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
Där skall du välja följande:
Step 1: Notebook Graphics.
Step 2: E-Series APU
Step 3: E350 APU
Step 4: Välj aktuellt operativsystem, se till att du väljer rätt arkitektur också: 32 eller 64 bitar.

Varför E350?... jag utförde en liten snabbsökning på "Zacate" och efter lite snabb-läsning verkade det som om Zacate-chipsettet är nått i stil med E350 Grafikchipsettet.
Jag kan ha fel.

Citerade dig igen så du fick hit ögonen Tänkte höra om problem nr.2. Då jag testade det som stod i första posten så funkade ju 1080p. Efter detta formaterade jag med en ny installation av OS då jag nyligen fått ihop det nya systemet. När jag nu kryssar i "Använd Gpu-acceleration" i VLC så blir bilden istället svart men ljud samt undertext syns.

Jag antar att det inte har med just bildrutorna att göra utan filformat, som dock funkade innan ny OS-installation. Filformat som jag kunnat testa är:
- .dts, svart bild med 720p
- .mkv, svart bild med 1080p
- .avi, fungerar perfekt med 720p

Alla .avi funkar bra, men mkv och dts är de enda andra jag har tillgängligt, och dessa blir det ju då ingen bild på, men kör jag utan "Gpu-acceleration" så blir det bild, men som sagt, nån bildruta lite då och då (typ 1st/10sek)

Mvh

Permalänk
Medlem

Testa att installera CoreAVC minst v2.0, det kostar en slant men går att hitta på andra ställen. Men jag tycker inte att 15dollars är överdrivet mycket pengar.

Själv kör jag CoreAVC och MPC-HC och allt flyter på som det ska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Testa att installera CoreAVC minst v2.0, det kostar en slant men går att hitta på andra ställen. Men jag tycker inte att 15dollars är överdrivet mycket pengar.

Själv kör jag CoreAVC och MPC-HC och allt flyter på som det ska!

Okej, tack men, då det nyligen funkade så är jag mer inne på att lösa problemet, vad det nu kan vara

Permalänk
Medlem

Mkv 1080p fungerar hos mig, jag kör 11.5 och XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Mkv 1080p fungerar hos mig, jag kör 11.5 och XBMC.

Jag har alltid kört VLC för det är rätt simpelt, alltid haft för mig att XBMC vart väldigt krångligt. Men laddade ner det nu för första gången, och det funkar ju utmärkt, så måste vart nåt med mitt VLC ? även då jag har senaste version och hela skiten. Var ju bara att gå in i system och leta upp gpu-accelerations alternativet och kryssa i så flöt det på för fullt!

Och ja, XBMC såg rätt snyggt ut lite roligare att hålla på där än i VLC.

Tack

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ralfan:

Citerade dig igen så du fick hit ögonen Tänkte höra om problem nr.2. Då jag testade det som stod i första posten så funkade ju 1080p. Efter detta formaterade jag med en ny installation av OS då jag nyligen fått ihop det nya systemet. När jag nu kryssar i "Använd Gpu-acceleration" i VLC så blir bilden istället svart men ljud samt undertext syns.

Jag antar att det inte har med just bildrutorna att göra utan filformat, som dock funkade innan ny OS-installation. Filformat som jag kunnat testa är:
- .dts, svart bild med 720p
- .mkv, svart bild med 1080p
- .avi, fungerar perfekt med 720p

Alla .avi funkar bra, men mkv och dts är de enda andra jag har tillgängligt, och dessa blir det ju då ingen bild på, men kör jag utan "Gpu-acceleration" så blir det bild, men som sagt, nån bildruta lite då och då (typ 1st/10sek)

Mvh

Det låter som ett bekymmer med VLC eller knas med drivrutinerna.
Ibland händer det, på grund av korrupta inställningsfiler, att VLC inte kan placera "overlays" korrekt. Har själv stött på problemet vid något tillfälle. Prova att avinstallera VLC, ta bort kvarvarande konfigurationsfiler, och installera på nytt.
Det har hjälpt mig när den strulat. Dock inte alltid.

Dem här konfigurationsfilerna gäller för VLC: (Radera/flytta hela vlc-mappen för att "börja om från början")
Windows 7: C:\Users\%username%\Application Data\vlc\
Windows XP/2000: C:\Documents and Settings\%username%\Application Data\vlc\
Linux: /home/<användarnamn>/.config/vlc/

Prova också mediaspelaren "Media Player Classic" eller kort och gott MPC.
Den är också gratis, kan spela de flesta kända format och har stöd för hårdvaru-accelerering. Själv föredrar jag MPC.
Kan laddas ner här: http://mpc-hc.sourceforge.net/

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det låter som ett bekymmer med VLC eller knas med drivrutinerna.
Ibland händer det, på grund av korrupta inställningsfiler, att VLC inte kan placera "overlays" korrekt. Har själv stött på problemet vid något tillfälle. Prova att avinstallera VLC, ta bort kvarvarande konfigurationsfiler, och installera på nytt.
Det har hjälpt mig när den strulat. Dock inte alltid.

Dem här konfigurationsfilerna gäller för VLC: (Radera/flytta hela vlc-mappen för att "börja om från början")
Windows 7: C:\Users\%username%\Application Data\vlc\
Windows XP/2000: C:\Documents and Settings\%username%\Application Data\vlc\
Linux: /home/<användarnamn>/.config/vlc/

Prova också mediaspelaren "Media Player Classic" eller kort och gott MPC.
Den är också gratis, kan spela de flesta kända format och har stöd för hårdvaru-accelerering. Själv föredrar jag MPC.
Kan laddas ner här: http://mpc-hc.sourceforge.net/

Tack tack!

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam om detta problem har exakt samma problem med mitt asus deluxe, men jag har dock aldrig fått det att fungera, text och ljud flyter på fin fint men ingen bild.

Jag Kör xbmc samt media player classic home cinema MPC-HC och där fungerar det klockrent om man inte vill använda xbmc, det står även om filmen använder dxva eller inte i denna spelare vilket är en bra grej.

Skulle dock vilja veta hur man får det att fungera i vlc då jag gillar den spelaren för övrigt, har provat att avinstallera allt och installerat på nytt men samma fenomen, skulle vara skoj om någon löste det.

Permalänk
Entusiast

Det kan vara en bugg med VLC eller drivrutinerna. Jag gissar att det är dags och lämna in en liten bugg-rapport till makarna bakom VLC (Mediaspelaren), eller till AMD (Drivrutinerna)

Rapportera buggar till VideoLAN (Makarna av VLC) här: http://www.videolan.org/support/

Kolla upp saken med AMD också. Kolla igenom deras "knowledge base" och om inget hittas där, kontakta deras support. Det hjälper också att registrera sig på deras forum och ta upp saken, men kom ihåg: Sök på deras forum först innan man skapar ett nytt inlägg. Troligen är ni inte ensamma om detta.
http://support.amd.com/us/Pages/AMDSupportHub.aspx

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Hej!

har haft liknande problem som TS, men jag har även problemen i MPC-HC. Det laggar så man får cancer.

Jag installerade om drivrutiner och codecs/MPC-HC förra helgen, då fungerade det efter ett antal ominstallationer. Men jag insåg aldrig vad jag gjorde. Denna helg ville det inte igen och lagget var tillbaka.
Mellan att kortet kunde spela 1080p och inte kunde hade den stått avstängd i veckan.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem

Jag kör win7 64, tillsammans med mpc-hc utan några som hellst codec och det fungerar fint, brevid play i spelaren så ska det stå dxva kolla detta, hade några filmer som inte stöder detta och då laggar det.

Då jag har allt ligger på en server så kan det lagga trotts allt detta, men så fort jag har nått liggande på den interna hdd´n så fungerar det klockrent...

Varför det har fungerat och inte fungerar nu är en gåta, inte gjort några andra inställningar??? kan bli mycket krångel när man "inte vet" hur man fick någonting att fungera, sen när man startat om datorn och allt blivit installerat som det ska så kan det ha ändrat någon inställning ändå till det sämre... bättre att testa en sak i taget och se än att instalera varenda codec man får tag i på en gång bara för att man vill ha det att fungera..

Permalänk

Nu beskrev jag iofs inte exakt hur jag genomfört ominstallationerna, så jag låter dina fördomar stå för sig själva.

Det jag däremot sa var att det testades (dvs spelade flera olika format under lång tid.) för att sedan stängas av och inte fungera. Ett klassisk datamysterium

720p gå utan problem, så det kanske bara är HHD + gigabit nätverket + APU som inte räcker till 1080 filmerna av nån anledning.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem

Förlåt för mina fördommar menade inget illa.