Ny dator; kan inte installera något operativsystem

Permalänk
Medlem

Ny dator; kan inte installera något operativsystem

Hej.

Fick hem min nya burk igår, allt gick fint tills dess att jag skulle installera Windows. Körde i en XP-skiva i brist på annat, och hela tiden klagar den på att den inte kan ladda diverse filer, det roliga är att det är olika filer varje gång. Samma beteende upplever jag med en Fedora-skiva. Med en gammal Ubuntu-skiva lyckades jag i alla fall boota live desktop, men vid installation så hittar den inte vissa filer.

Hårdvaran är följande:
Asus p8p67 pro
Intel Core i7 2600k
8gb corsair xms3
Powercolor hd6950
SSD från ocz
DVD:n är någon 22x från Samsung. Datorn drivs av ett Corsair hx 750w.

Har som sagt provat med flera olika skivor. Hade dessutom en likadan dvd liggandes, får samma fel med den. Har testat att köra ramstickorna separat, samma grej där. Så vad gör man nu?

Ledsen om det finns några stavfel eller liknande, skriver från telefonen i brist på datorer

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

jag har haft precis samma problem och då var det först dvdläsaren som var kass och sen visade det sig att även hårddisken var defekt, vet hur sjukt frustrerande sånt här är :/
Det är inte SSD:n som spökar?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag gör något fel, SSD:n känns i alla fall inte igen i bios ibland. Men installationerna misslyckas redan innan disken blir inblandad. Har provat switcha mellan ahci och ide och det hjälpte inte heller :/

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulchi:

Hej.

Fick hem min nya burk igår, allt gick fint tills dess att jag skulle installera Windows. Körde i en XP-skiva i brist på annat, och hela tiden klagar den på att den inte kan ladda diverse filer, det roliga är att det är olika filer varje gång. Samma beteende upplever jag med en Fedora-skiva. Med en gammal Ubuntu-skiva lyckades jag i alla fall boota live desktop, men vid installation så hittar den inte vissa filer.

Hårdvaran är följande:
Asus p8p67 pro
Intel Core i7 2600k
8gb corsair xms3
Powercolor hd6950
SSD från ocz
DVD:n är någon 22x från Samsung. Datorn drivs av ett Corsair hx 750w.

Har som sagt provat med flera olika skivor. Hade dessutom en likadan dvd liggandes, får samma fel med den. Har testat att köra ramstickorna separat, samma grej där. Så vad gör man nu?

Ledsen om det finns några stavfel eller liknande, skriver från telefonen i brist på datorer

Sonen har ett Asus P8P67 Deluxe moderkort å läser man i manualen om SATA 3.0Gb/s å 6.0Gb/s portarna står det följade: You must install Windows XP Service Pack 3 or later versions before using Serial ATA hard disk drives.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Det är xp sp3 jag försöker installera.

Har provat lite med fedora nu, jag kommer in till live desktop ibland. Tänkte åka och hämta en laptop strax och göra ett bootbart usb-minne och prova med det.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulchi:

Det är xp sp3 jag försöker installera.

Har provat lite med fedora nu, jag kommer in till live desktop ibland. Tänkte åka och hämta en laptop strax och göra ett bootbart usb-minne och prova med det.

OK, hoppas att det löser sig. Byt DVD:n till ett annat märke än samsung?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Mm, lär försöka få tag i en annan dvd. Inte direkt så att man har sata-dvd:er liggandes på hög dock..

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Avaktivera AHCI i bios så tror jag det kommer gå, försämrar prestandan dock

Permalänk
Medlem

Har som sagt redan avaktiverat AHCI och satt den i IDE-läge, det gjorde ingen skillnad.

Bootade upp med ett USB-minne med Ubuntu på och installerade, det fungerade hur fint som helst Nu kommer dock nästa problem, BIOS verkar bara fatta att jag har en SSD inkopplad typ 5% av starterna. Yey!

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Skrivet av Pulchi:

Har som sagt redan avaktiverat AHCI och satt den i IDE-läge, det gjorde ingen skillnad.

Bootade upp med ett USB-minne med Ubuntu på och installerade, det fungerade hur fint som helst Nu kommer dock nästa problem, BIOS verkar bara fatta att jag har en SSD inkopplad typ 5% av starterna. Yey!

Hej

Jag har liknande problem, och nu undrar jag om det är just SSDn som spökar (eller HDDn, har försökt med bägge). Live ubuntu går fint men den tycks inte hitta SSDn.

Så hur har det gått? Har det löst sig?

Permalänk
Medlem

Med en annan DVD-läsare så gick det hur fint som helst att installera Windows. Dock så var SSD:n helt stendöd så skickade in den på RMA och fick en ny. Funkade fint att installera på den och det flöt på i ungefär två månader, nu har den rasat igen

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

låter helskumt, om du kunde använda dvdn till att köra ubuntu men inte instalera XP, men då kanske det kan vara en sak att testa, undrar om det går med min usb-DVD-läsare ...

Permalänk
Medlem

Installerade Ubuntu från ett USB-minne och inte från DVD.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

Aha, då är det förmodligen nått annat för mig. Får leta vidare, men tack ändå