Permalänk

Minnen Dram och voltage

Hej

Jag han 4 gb corsair minne som har en hastighet på 1600mhz. På minnena så står det volt 1.65 men har läst att det kan vara skadligt att köra på 1.65 med Sandy Bridge i5 2500.

Är det då bäst att jag sänker volten till 1.60 eller t.o.m lägre men att behålla hastigheten på 1600mhz?

Jag har nu via BIOS sänkt volten från 1.65 till 1.60. Ska jag sänka mer?

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Är det stabilt så kan du sänka mer. Bara onödigt att köra med högre volt än nödvändigt, blir bara mer energi som går i spillo i form av värme. Vad jag hört finns det inga rapporter på trastiga CPUs tack vare 1,65V på Sandy Bridge och andra säger att det är helt ofarligt så länge V-core är under 1,3V

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Ok ska försöka att sänka ännur mer de närmaste dagarna. Men 1.60 volt känns bättre än 1.65 för tillfälllet.
Jag behåller samma timmings då precis som det står på minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Är det stabilt så kan du sänka mer. Bara onödigt att köra med högre volt än nödvändigt, blir bara mer energi som går i spillo i form av värme. Vad jag hört finns det inga rapporter på trastiga CPUs tack vare 1,65V på Sandy Bridge och andra säger att det är helt ofarligt så länge V-core är under 1,3V

VCore är dock inte samma sak dom VDIMM (minnesspänningen). CPU:er tenderar att ha aningen lägre spänningar än minnen

Permalänk
Medlem

Intel specar 1.5 volt +- 5% vilket ger 1.575 för SB , själv skaffa jag 1.5 volts minne så kan man enkelt flytta det till framtida tex 2011 socket om man vill

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

VCore är dock inte samma sak dom VDIMM (minnesspänningen). CPU:er tenderar att ha aningen lägre spänningar än minnen

No shit Sherlock. Jag reflekterade bara över vad jag läst när jag sökt svar i frågan om 1,65V minnen på Sandy Bridge och då påstog någon att det inte var någon fara med 1,65V så länge V-coren är under 1,3V. Men varför och om det är så fick jag inget svar på.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Jag kör med 1.6 volt istället för 1.65 och det funkar bra har inga problem. Jag sänker inte mer utan behåller volten vid 1.6 .

Permalänk
Medlem

Kan du sänka mer är det bara bra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Ok jag gör ett försök till då och ska försöka att nå 1.57-1.58 .

Permalänk

Tycker ni det är ok om jag kör CL9 XMS3 Corsair 1600 Mhz (1,65 volt) på endast 1.55 volt?
Får man en försämring av prestandan ?

Permalänk
Medlem

Nej, man får inget avkall på prestanda alls. 1.55V är inom Intels specar så intel själva tycker att det är OK.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Mina minnen går stabilt på 1.55 V. Då är det Corsair Dominator på 1600 MHz med timings på 7-8-7-20. Jag testade 1.50 V och det gick i en stund... Dock när jag körde IntelBurnTest i någon minut så fick jag en blåskärm. Nu går allting jättebra på 1.55 V. Ingen aning om det påverkar mina minnen negativt om de får alldeles för lite spänning men ändå går stabilt. Någon som har en aning om det? Så länge det går stabilt lär det inte vara ett problem med prestandan i fråga?

Permalänk
Avstängd

Varför har Intel detta problem? Har kört mina minnen i 1,9v i mitt AMD system utan problem (kör nu 1,65v)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

1.55 volt funkar mycket bra för mig och kommer att behålla samma värden. Mina timmings är 9-9-9-24 och kör på 1T.
Det är inom Intels rekommendationer så jag är ganska lugn nu i alla fall :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Varför har Intel detta problem? Har kört mina minnen i 1,9v i mitt AMD system utan problem (kör nu 1,65v)

Har något med att minneskontrollern sitter i CPUn, antagligen har de bara snålat lite och gjort en som ska palla DDR3 standarden på 1.5V

Varför tror ni att ni får sämre prestanda med lägre spänning? Prestandan siitter i frekvensen och timingsen. Är spänningen för låg så kommer det bara i värsta fall bli ostabilt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT