Kloning 20gb till 160gb strul.

Permalänk
Medlem

Kloning 20gb till 160gb strul.

Hej jag har en ITX liknande Compaq data med windows XP och 20gb HDD så jag tänkte ersätta den med en 160gb disk men efter kloning med ghost och flerar andra program så bootar ändå inte XP upp. Någonstans har jag för mig att detta har att göra med 48?bits hantering eller något liknande men då alla diskar idag ofta är mycket större så har jag helt glömt bort denna information. Någon som har en bra förklaring och en lösning på detta problem?

Tackar ödmjukt på förhand MVH Henrik

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

Kan vara rätt knepigt sånt där, bland annat brukar det inte följa med div flaggor som att disken ska vara primär och startbar m.m, har gjort nått liknade en gång, men då gjorde jag så att jag kopiera alla filer till den nya, sedan efter att tagit ur den gamla så gjorde jag en reparations installation med XP skivan sen så funka allt.

Numera gör jag alltid nyinstallation när det behövs efter att backat upp det viktigaste sedan installerar jag dom program jag behöver igen, går oftast både fortare och med mindre krångel

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Även om mitt minne gällande detta är lite dimmigt, så har du iaf två delar. Dels måste BIOS stödja 48bits LBA och även OS. WinXP måste minst ha SP1 för det stödet, men det kräver alltså att BIOS också är med på det. Hur gammal är datorn?

http://www.48bitlba.com/

Kloningen i sig kan ställa till det, speciellt om det är en märkesdator eftersom olika tillverkare ibland har specialpartitioner och bootsektorhänvisningar till dem, som inte alltid klonas över rätt. Vet att jag t ex hade ett helsike med någon Lenovo-laptop med XP. Fungerade inte alls med en del program, men tror jag lyckades med Acronis till sist. Detta alltså där både XP och datorn hade stöd för 160GB.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Datorn är ca 4år skulle jag gissa (köpt begagnad) är en P4 2.4ghz så 48bits LBA borde inte vara några problem. BIOS hittar den nya HDD fint med korrekt information.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)