Permalänk
Medlem

Crossfire på Gigabyte GA-P55-USB3

Jag funderar på att skaffa ett extra grafikkort men när jag köppte mitt moderkort så har jag för mig att jag läste att det inte var kompatibelt med Crossfire. Är det sant?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3440#s...
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3311#s...
vet inte om du har rev 1.0 eller 2.0 hur som helst så stödjer båda crossfire och detta "(Note 4) The PCIEX16 slot operates at up to x4 mode when ATI CrossFireX is enabled."

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Hur blir det med prestandan då? Det är ju stor skillnad mellan 16x och 4x

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Du kommer förlora några %,
finns vissa spel som tex COD som tappar massor, men överlag är det inte så stor förlust.

Helst ska man inte ha ett moderkort för varken sli eller cf som arbetar under x8 på båda pci-e portarna.

Permalänk
Medlem

Så ett extra kort sänker prestandan?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmius:

Så ett extra kort sänker prestandan?

Det sänker inte prestandan, men du kommer bara få ut cirka 60% av det extra grafikkortets prestanda om det körs på 4x

Permalänk
Medlem

Nea, det blir inte slöare än ett singel kort, överlag ligger det bara några % efter x8, men det finns spel som tex COD som tappar mycket pga x4 ända upp till 40%.
som tur är det inte så många spel (ännu) som drabbas.

Så du kan lungt använda CF även om det inte är optimalt..

Skrivet av Marcusk:

Det sänker inte prestandan, men du kommer bara få ut cirka 60% av det extra grafikkortets prestanda om det körs på 4x

Stämmer inte, utan det presterar nästan som ett normalt CF system, ett par % tappar man fördet mesta.
men det finns spel som tappar mer,dock inte många..
Om du skulle få 60fps på ett x16/x16 system så får du 56-58fps på ett x16/x4 system.

Här kan ni se ett 5870 i olika hastigheter, samma händer i CF:
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Permalänk
Medlem

Okej då har jag lite klarhet i det hela. Nu gäller det bara att hitta ett kort, om någon har ett fungerande 5850 (det fungerar med 5870 också va?) till salu, skicka ett meddelande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=rSfifE2Domo&feature=fvwrel

16x : 3330p
4x : 3235p

Och det är med HD6990, alltså två GPU:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

http://www.youtube.com/watch?v=rSfifE2Domo&feature=fvwrel

16x : 3330p
4x : 3235p

Och det är med HD6990, alltså två GPU:er.

Dock så blir skillnaden större i performance mode och entry mode..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Dock så blir skillnaden större i performance mode och entry mode..

Större skillnad än Extreme Mode? Varför då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Större skillnad än Extreme Mode? Varför då?

Om du lyssnar på vad killen i länken du gav så hör du att han säger det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Om du lyssnar på vad killen i länken du gav så hör du att han säger det

Meh, lyssna är ju jättetråkigt. Men han kör ju ändå en dual-gpu, så rent logiskt borde det ju vara 2x för en 6970, och -100p tycker jag låter ganska försumbart.

Permalänk
Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Dock så blir skillnaden större i performance mode och entry mode..

Men när spelar man i upplösningar som rör sig i performance mode? Extreme mode är väl standard idag.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Meh, lyssna är ju jättetråkigt. Men han kör ju ändå en dual-gpu, så rent logiskt borde det ju vara 2x för en 6970, och -100p tycker jag låter ganska försumbart.

Finns inga spel som kräver lika mycket som 3dmark11 gör,närmsta jag kan tänka mig är metro 2033.
5% förlorar man i spel överlag,vilket inte är mycket.
i 3dmark extreme mode blir inte x4 någon direkt bottleneck utan den märks mer i performance vilket liknar prestandan i spel mer..

Skrivet av nicklas1988:

Men när spelar man i upplösningar som rör sig i performance mode? Extreme mode är väl standard idag.

vi pratar 3dmark11 inte spel, stor skillnad
3dmark är gjord för o pressa systemet så hårt det går så det har inte bara med upplösning o göra.