Frustrationsrant angående WD MyBook World 2TB

Permalänk
Medlem

Frustrationsrant angående WD MyBook World 2TB

Alltså, jag är så jävla irriterad på min MyBookWorld från WD.
Den är så jäääääääääääääävla seg.
Jag kommer upp i max 5 megabyte per sekund.
När den var helt ny kom jag faktiskt upp i kanske 13 om jag körde på gigabitnätverk.

Vad fan är det för patetisk skit?
Jag hade den främst som mediaserver till min Xbox och bluray spelare men när jag hade mycket videos i min Shared Videos mapp så var hastigheten till den runt 1 megabyte per sekund.
Så jag rensade alla videos därifrån för jag tänkte att den twonkymedia grejen käkade upp för mycket kraft och det visade sig stämma rätt bra.
Det gick från 1-4 megabyte per sekund.
Men det är ju fortfarande helt oacceptabelt.

En 2 terabytes NAS med en maxhastighet av 4 megabyte per sekund gör ju större delen av utrymmet helt meningslöst.

Att göra en backup på viktiga filer, bilder och dylikt blir en jävla pain in the ass också när det är ~5 gigabyte som ska överföras vid så låga hastigheter.

Dessutom vägrar den strömma HD-material eller undertexter.

Så, nu är min överföring klar och jag kan sluta ranta och gå och titta på det jag vill titta på istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Kontentan av billiga NAS-enheter är att de inte lämpar sig till någonting, i princip. Möjligen spara textdokument.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Kontentan av billiga NAS-enheter är att de inte lämpar sig till någonting, i princip. Möjligen spara textdokument.

Precis, det är någonting jag tycker borde framgå tydligare.
2 TB textdokument är också SÅ värt!

Jag väntade mig inga underverk, ~15 megabyte per sekund hade varit okej.
Vilket också är vad jag kom upp i när den var helt ny.

Permalänk
Medlem

Saker man kan pröva:

1) Slå på jumbo frames för nätverket.

2) Försök få bort WDs skräpprogram från disken och konfigurera alla serverprogram själv så att det inte är en massa skräp igång eller felaktiga inställningar som drar ner prestanda, byt eventuellt filsystem.
Jag vet att iaf tidigare versioner av mybook world gick att sätta upp ssh server så att man sedan kan ändra runt hur man vill. Dock osäker på om det går att byta kernel på något enkelt sätt.

Jag har själv en synology nas med sandpoint PowerPC som jag nyss lagt in netbsd på.
Tidigare hade jag överföringshastihget runt 10MB/s och nu är det snabbare, dock har jag inte mätt upp det exakt än.

Det finns säkert begränsningar i hårdvaran som håller hastigheten nere men ibland handlar det bara om att kunna sälja en snabbare modell till ett högre pris eller att man sänker prestanda med ren inkompetens.

Hade du haft en mer seriös nas så kunde man också försökt hitta ett nytt moderkort med bättre prestanda att byta ut det gamla med men är det bara en 1-disk nas som säljs för nästan ingenting så får man ju vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

På min netgear-nas får jag mycket bättre prestanda med jumbopaket. Ställer man in det i nasen går läsningar från 10-12mb/s till 25-30mb/s och gör man det i datorn får du liknande effekt på skrivningar.
Du kan stänga av någon tjänst som käkar minne http://dev.impactclub.ro/devices/mybookworld/optimize
Men så dålig prestanda som du pratar om ska man iaf inte få. En wiki: http://mybookworld.wikidot.com/search:site/a/p/q/performance

Permalänk
Medlem

Jag köper ju en sån här sak för att slippa all sån där skit.
Hade jag velat mecka och fippla så har jag andra alternativ, men jag är trött på det.

Och jag väntade mig inget fartmosnter, men att inte ens kunna maxa 100mbits nätverket (som den sitter i nu) känns bara fånigt...

EDIT: Och btw, när man suttit med 100mbits internet i några ur nu blir man lite lack när den interna NASen är långsammare än servrar på andra sidan jorden!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Jag köper ju en sån här sak för att slippa all sån där skit.
Hade jag velat mecka och fippla så har jag andra alternativ, men jag är trött på det.

Och jag väntade mig inget fartmosnter, men att inte ens kunna maxa 100mbits nätverket (som den sitter i nu) känns bara fånigt...

EDIT: Och btw, när man suttit med 100mbits internet i några ur nu blir man lite lack när den interna NASen är långsammare än servrar på andra sidan jorden!

Jumbopaket är knappast att "fippla" utan en standardsak om man vill ha bäst prestanda.

Men jag håller med om det tråkiga med enheter som presterar undermåligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jumbopaket är knappast att "fippla" utan en standardsak om man vill ha bäst prestanda.

Men jag håller med om det tråkiga med enheter som presterar undermåligt.

Om det inte finns någon enkel inställning som finns lättingänglig så menar jag att det är att fippla.
Hur aktiverar jag jumbo frames?

Och dessutom så är det just nu ett 100mbits nätverk det handlar om, jumbopaket är inte till så mycket nytta där.

EDIT: Och vid hastigheter under 5 megabyte per sekund oavsett gigabit eller 100mbits nätverk så tror jag inte just jumbo frames kommer göra att det hela presterar mycket bättre.
Men hade varit värt att prova i gigabitnätverket för att se.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om det inte finns någon enkel inställning som finns lättingänglig så menar jag att det är att fippla.
Hur aktiverar jag jumbo frames?

Och dessutom så är det just nu ett 100mbits nätverk det handlar om, jumbopaket är inte till så mycket nytta där.

EDIT: Och vid hastigheter under 5 megabyte per sekund oavsett gigabit eller 100mbits nätverk så tror jag inte just jumbo frames kommer göra att det hela presterar mycket bättre.
Men hade varit värt att prova i gigabitnätverket för att se.

Kolla här, vet inte om det är för din modell:
www.wdc.com/wdproducts/library/UM/SWE/4779-705013.pdf

Har du någon sådan inställning i ditt web-interface?

Jag vet att äldre mybook world gick att "hacka" så att man kunde slå på ssh server på dem, logga in och ändra inställningar men jag är osäker om det gäller alla modeller.
MTU heter inställningen antagligen. Sen ställer du in samma värde för datorns nätverkskort helst, det brukar finnas i inställningarna för drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Kolla här, vet inte om det är för din modell:
www.wdc.com/wdproducts/library/UM/SWE/4779-705013.pdf

Har du någon sådan inställning i ditt web-interface?

Jag vet att äldre mybook world gick att "hacka" så att man kunde slå på ssh server på dem, logga in och ändra inställningar men jag är osäker om det gäller alla modeller.
MTU heter inställningen antagligen. Sen ställer du in samma värde för datorns nätverkskort helst, det brukar finnas i inställningarna för drivrutinen.

Det ska gå att "hacka" min och köra SSH och andra grejer, men det vill jag inte.

Och det går inte att aktivera jumboframes på min version, bara i de senare.
Eller det kanske går om man "hackar" den, men det vill jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

GBLAN skareva, allt annat e dagis.

I den delen av nätverket där NASen är så är det bara 100mbit, och eftersom den maxar vid 5 MB/sekund ändå så spelar det ingen roll.
Jag drog en lång extra sladd för att ha den i gigabitnätverket ett tag men hastigheten var ändå så låg så det är lika bra att ha den i den delen av nätverket istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det ska gå att "hacka" min och köra SSH och andra grejer, men det vill jag inte.

Och det går inte att aktivera jumboframes på min version, bara i de senare.
Eller det kanske går om man "hackar" den, men det vill jag inte.

Well, då är det väl så. Många verkar köpa de här diskarna och tror att de ska funka likadant som en USB-hårddisk.
Tänk på hur mycket du betalade i överpris över en vanlig extern hårddisk, som går för 520kr för 2TB i dagsläget.
Även om du säkert betalade mycket mer, så är det ändå inte mycket utrymme för att bygga upp en hel dator för.

NAS är en relativt liten marknad dessutom.

Har du kommit upp i 13MB/s så går det knappt att klaga, de flesta NAS-ar är skit, och de som inte är det kostar hemskt mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Japp, nästan 1500 kronor kostade den, men det var ett tag sedan, ungefär ett år sedan. Skillnaden mot en extern 2TB hårddisk var inte så stor just då.
Den har massor med funktioner som mediaströmmare, inbyggd torrentklient och massa annat skit. Om de bara skalat bort allting och fokuserat på vettig prestanda istället tror jag det hade funkat bättre.

Men den är ju faktiskt riktigt snygg!

Nä, ett av mina sämre köp på senare tid faktiskt.
Även om jag behöver funktionaliteten till massa dokument och backup och grejer också så är det inte värt nästan 1500 kronor när backupen av större saker som bildarkiv och sånt tar sån tid.

Och hade hastigheten legat kvar vid 13 MB/s hade jag inte klagat. Lite besviken, hade hoppats på uppemot 20 iaf, men jag hade inte klagat. Det är att hastigheten nu sjunkit till 5 MB/s som gör mig irriterad och klagar.
Hårddisken är förövrigt bara 20% fylld.