Permalänk

Hårddisk fel

Hej alla på swec, nu är det så här; När jag startar datorn och trycker på 'f11' (I mitt fall iaf) så hittas båda mina hårddiskar ( C: och E: ) men när jag kommer in på datorn så finns den inte där. Jag gick in på Datorhantering --> Lagring --> Diskhantering; Disk 0, Disk 1 och CD-ROM 0 finns där.. Här är ett screen;

Det är 'Disk 0' som inte hittas. Skulle vara jätte tacksam för snabba svar, måste få den att fungera så snart som möjligt då jag har viktiga saker på den hårddisken!

With sweet grettings // Munkztah!

Visa signatur

Scary monsters, ain't that scary!

//Munkztah!

Permalänk
Medlem

Disk 0 finns ju där, men ser ut att det kan vara så enkelt att den har tappat enhetsbokstav bara, högerklicka på disk 0 och testa tilldela den enhetsbokstav

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Gjorde som du sa då kom denna upp;

Jag uppdaterade vyn och då blev den så här istället;

Visa signatur

Scary monsters, ain't that scary!

//Munkztah!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ingen partition på disken, kan bero på korrupt filsystem eller att den helt enkelt gått sönder, prova med ett recoveryprog om du har nått du vill spara på den, annars partionera o formatera normalt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om jag nu avinstallerar och sedan installerar hårddisken igen då får den väll automatiskt en enhetsbeteckning och kanske funkar som den ska?

Visa signatur

Scary monsters, ain't that scary!

//Munkztah!

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver inte installera om nått, högerklicka på den i diskhanteraren o partionera/formatera sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite,
Jag köpte en ny hdd idag och skulle aktivera den. jag gick in på samma ställe som TS visade på den första bilden. Min 160 GB disk som jag har mitt OS på hände det något med. Dom dära blå och svarta strecken över blev grön/gula och nu kan jag inte starta windows. utan kan gå till bios och inget mer. vad kan det ha varit som hände? står bara "Boot from cd/dvd" sen står det bara stilla.

Hälsningar
Joachim

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem

Högerklicka på det blåa området och välj "ändra enhetsbeteckning..." -> tryck lägg till -> välj bokstav och tryck ok, ok
Men om jag är rätt ute ska det stå felfri som det gör på disk 1 vilket det inte gör antagligen är disken sönder.

Permalänk
Medlem

gommitork:
Kan det var dåliga kablar/kontakter? Byt dom och flytta SATA kabeln till en annan kontakt på moderkortet?

Starta om datorn och försök igen.

Joachim1:
Kanske valde du fel disk och råkade göra Windows disken dynamiskt?

Svårt att fixa om du inte har tillgång till diskhanteraren. Tex i en annan dator. I värsta fall får du koppla ur gamla och installera Windows på nya disken. Efteråt kopplar du in gamla och försöker fixa det i diskhanteraren.

Permalänk
Medlem

jag ska installera w7 på min nya disk imorgon, men ska jag ta bort allt på den gammla då? eller bara OS?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joachim1:

jag ska installera w7 på min nya disk imorgon, men ska jag ta bort allt på den gammla då? eller bara OS?

Ta bort allt efter att du flyttat på det du vill ha kvar.
Glöm inte att koppla ur gamla disken när du installerar Windows.

Gå till diskhanteraren för att ta bort partitionen. Om den fortfarande grön väljer att ta bort upprepade gånger till den blir svart innan du skapar en ny partition som du snabb formaterar.

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk

Samma problem

Hej, hoppas det är okej att jag lånar tråden lite, har nämligen samma problem. Jag satte in min gamla disk på 300gb och tänkte att jag skulle använda den som extra lagring. När jag satte in den så var det två olika partitioner och jag ville ju ha det på samma men så jag laddade ner ett program som hette Partition Magic och körde i WinXp mode(har win7). För det funkade inte annars och det blev error när programmet skulle slutföra att föra ihop de två partitionerna.

Efter jag hade pillat lite i programmet märkte jag att en annan partition på min vanliga hdd hade försvunnit och det låg ca 850gb med data jag inte helst skulle vilja förlora. Jag fattar inte varför den försvann för jag pillade inget med den, inte med flit i alla fall. Jag får samma problem som trådskaparen(hans printscreen). Jag hittar den men det går inte att göra något med den, det bara blir error. Skulle vara enormt tacksam om någon kunde hjälpa mig.