Hårddisks temperaturer

Permalänk
Medlem

Hårddisks temperaturer

Hej

Min hårddisk brukar ligga runt 55-60 grader när jag spelar enligt Speccy.
Är detta för varmt?
Om det är det hur kyler man dom på bästa sätt?

Mvh

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Hej

Min hårddisk brukar ligga runt 55-60 grader när jag spelar enligt Speccy.
Är detta för varmt?
Om det är det hur kyler man dom på bästa sätt?

Mvh

Tror 60 på är gränsen på vad de får ligga på. Ju varmare desto dåligare är det. Under 60 grader är ett "måste" men det är att rekommendera under i alla fall 50 grader.

Bästa kylningen är givetvis en fläkt Finns ju kylflänsar också men någon annan kanske har erfarenhet av sådana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Tror 60 på är gränsen på vad de får ligga på. Ju varmare desto dåligare är det. Under 60 grader är ett "måste" men det är att rekommendera under i alla fall 50 grader.

Bästa kylningen är givetvis en fläkt Finns ju kylflänsar också men någon annan kanske har erfarenhet av sådana?

hade fel om det i en annan tråd. optimala temperaturen ligger mellan 40C och 50C enligt en (något gammal) undersökning från google

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Tror 60 på är gränsen på vad de får ligga på. Ju varmare desto dåligare är det. Under 60 grader är ett "måste" men det är att rekommendera under i alla fall 50 grader.

Bästa kylningen är givetvis en fläkt Finns ju kylflänsar också men någon annan kanske har erfarenhet av sådana?

Okej har inte plats för någon fläkt i mitt chassi förutom längst bak men det blir en liten isf. Men det kan nog inte sänka tempsen så mycket när disken sitter längst fram.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP