Tankeställare: Val av SSD

Permalänk
Medlem

Tankeställare: Val av SSD

Det verkar finnas många som har problem med den nya Sandforce kontrollern, vilket i sig är väldigt tragiskt, eftersom den utlovar en så fin prestanda på pappret. Det fel de flesta Sandforce SSDer verkar ha, är att de inte hittas i BIOS.

Jag kommer ihåg att Force 2 hade en hel del firmware problem, som dock löste sig vid uppdateringar. Det är tre års garanti på Force och Vertex 3. Fem år på Intels 320-serie. Just nu kostar en Intel 320 120 GB bara 1 490 kr på Dustinhome. Det är minst sagt ett exceptionellt pris.

Någon nämnde i forumet att det inte är läs- och skrivprestandan man vill åt, utan att det är söktiden som är av intresse.

Intels prestanda ser på pappret ut att vara i särklass sämre än Sandforces. Sedermera är det mången man som påstår att Intels SSDer har en riktigt fin stabilitets och kvalitets känsla.

För att sammanfatta denna erinran (jag var helt enkelt tvungen att ta det helt slumpmässiga ordet, synonymt med tankeställare, eftersom jag försöker skriva så fanatiskt sofistikerat som möjligt), så undrar jag följande:

* Är Sandforce kontrollern värd sitt pris?
- Märker man av prestandan?
* Är Intels så mycket sämre?
- Ska man ha andra aspekter i åtanke under övervägandet?

Jag vill egentligen inte ställa den här aningen IQ-befriade frågan, men vilken av SSDerna är rent ut sagt bäst?

Permalänk
Medlem

Jag hade valt en Intel (510 eller 320 beroende på budget) av den enkla anledningen att jag blir förbannad när datorprylar krånglar :D. Sandforce SSDs "fuskar" även med sina angivna siffror då kontrollern i sig komprimerar data när den skriver, och prestandasiffrorna de anger gäller okomprimerad data, så .mp3 och andra komprimerade filtyper kommer inte upp i angiven hastighet. Ska bli intressant vad Emil och Jonas kommer fram till i kommande SSD testet här på SweC

Edit: Förstår inte att folk röstar fram Corsair Force 3, de har tom återkallats hos vissa handlare i USA pga alla problem. http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=95688

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Jag hade valt en Intel (510 eller 320 beroende på budget) av den enkla anledningen att jag blir förbannad när datorprylar krånglar :D. Sandforce SSDs "fuskar" även med sina angivna siffror då kontrollern i sig komprimerar data när den skriver, och prestandasiffrorna de anger gäller okomprimerad data, så .mp3 och andra komprimerade filtyper kommer inte upp i angiven hastighet. Ska bli intressant vad Emil och Jonas kommer fram till i kommande SSD testet här på SweC

Så sant som du säger. Det jag måste få in i skallen är att man kanske tror sig få en bättre prestanda p.g.a. Sandforces specifikationer, än vad man faktiskt känner av. Sedan kan väl jag tycka att det är lite "nabigt" av Intel att köra på Sata II
Jo, det ska bli intressant att se vad de kommer fram till

Permalänk
Medlem

Köp inte en sandforce 2281 baserad disk är mitt tips, såvida du inte gillar att jävlas...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Sedan kan väl jag tycka att det är lite "nabigt" av Intel att köra på Sata II

Du måste inte ta 320, 510 är ju en värdig motståndare mot Vertex 3/Force 3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=837542,819442

Permalänk
Medlem

Intels är betydligt pålitligare, därav min röst på dem.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Mhm, men 510 har inte 5 års garanti Sedan så verkar inte Intel vilja ha höga skriv hastigheter. Men den aboslut viktigaste frågan är; kommer man känna av någon skillnad mellan t.ex. 320 120 GB och Force 3? Snackar vi 15 vs 10 sec uppstart?

Permalänk
Medlem

Hade valt Intel just för att det är ett säkrare kort.
Sen har jag även hört av folk är på Swec att intels upplevs snabbare även om den åker på råpisk i läs o skriv.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chazzi:

Hade valt Intel just för att det är ett säkrare kort.
Sen har jag även hört av folk är på Swec att intels upplevs snabbare även om den åker på råpisk i läs o skriv.

Det där gjorde min kväll/natt... Nu jävlar blir det Intel-rakt-igenom-åka-av CPU & SSD ska vara Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Jag hade valt en Intel (510 eller 320 beroende på budget) av den enkla anledningen att jag blir förbannad när datorprylar krånglar :D. Sandforce SSDs "fuskar" även med sina angivna siffror då kontrollern i sig komprimerar data när den skriver, och prestandasiffrorna de anger gäller okomprimerad data, så .mp3 och andra komprimerade filtyper kommer inte upp i angiven hastighet. Ska bli intressant vad Emil och Jonas kommer fram till i kommande SSD testet här på SweC

Några bra förslag på hur dom borde presentera siffrorna istället? Har aldrig sett någon tillverkare som inte använder det bästa resultaten i sin marknadsföring Oftast så går os/program/spel att komprimera rätt bra så det är minst lika missvisande att enbart titta på resultat med komprimerad data. Har f.ö. väldigt svårt att tro att man har sin samling med mp3-filer liggande på ssd:n och har behov av att få dom laddade extra snabbt...

Skulle iofs inte rekommendera någon att köpa en force 3 i dagsläget, får hoppas att dom reder ut problemen snart.

Skrivet av Stealthbomb:

Du måste inte ta 320, 510 är ju en värdig motståndare mot Vertex 3/Force 3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=837542,819442

Prestandamässigt så hänger inte 510 med vertex 3/agility 3/force 3. I mitt tycke finns det egentligen ingen poäng med den disken annat än ett sämre substitut i väntan på att det fixar problemen med nya sandforce. Är man ute efter en stabil disk kör man på 320, vill man ha en snabb så väntar man på att det (förhoppningsvis) snart får ordning på ny sandforce. Annars så finns tex Crucial m4 som är i väldigt lik intel 510 (samma kontroller), fast billigare.

Permalänk
Avstängd

Jepp ta hellre M4. Samma kontroller som 510 och billigare.
Bra disk i övrigt imo.

Sandforce skiten är man trött på nu.

Permalänk
Medlem

har länge funderat på SSD & när force3 kom för ett tag sen lovade jag mig själv att köpa en sån. Tiden gick & nu idag tänkte jag köpa en disk, men efter att ha läst vad andra upplevt med force3 så blir det väl en 320 eftersom jag bara har sata2 i burken. Tänker jag rätt här, är det bara intels 320 120gigare som gäller eller finns det något jag missat? (:

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd

320 är den bästa sata 3gb disken som finns, no question.
Bästa menar jag stabil, ok prestanda osv.
Sen skadar ju inte 5 års garanti
+ den kostar 1490 på dustinhome just nu vilket är ett jädra kap tbh

Permalänk
Hedersmedlem

Själv funderar jag på en 320 300GB till min laptop och en vertex 3 till min stationära. Min bärbara har ändå enbart sata 3Gbps och kör inte daglig säkerhetskopiering på den. I stationära däremot så funderar jag på att byta ut min G2 80GB till en lite större Vertex 3, men det får bli när det känns lite mer stabilt och ekonomin tillåter. Det stora steget, som jag ser det, är ändå från HDD till SSD (söktiderna... iaf som systemdisk).

Permalänk
Avstängd

Absolut är de största steget från mekanisk till ssd. Skillnaden sen är inte ens i närheten av lika markant Många märker inte ens skillnad mellan ex 320 kontra vertex 3 MI vid vanligt användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Absolut är de största steget från mekanisk till ssd. Skillnaden sen är inte ens i närheten av lika markant Många märker inte ens skillnad mellan ex 320 kontra vertex 3 MI vid vanligt användande.

Jag älskar dig nu alltså Får mig att inse att det är Intel som är vägen att gå.. va fan är jag hög på? Tvekade lite alldeles nyss, men det blir en Intel 320 120 GB ^^ Fett stolt

By the way;

* Var aktiverar man ACHI?
* Är det aktiverat som standard i W7?
- Måste man kolla upp om det är aktiverat?
* Hur/var kollar man det i så fall?

? ska vara med
Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Absolut är de största steget från mekanisk till ssd. Skillnaden sen är inte ens i närheten av lika markant Många märker inte ens skillnad mellan ex 320 kontra vertex 3 MI vid vanligt användande.

Vore lite intressant att veta vart uppfattningen "Många märker inte ens skillnad mellan ex 320 kontra vertex 3 MI vid vanligt användande" kommer ifrån? Eftersom det handlar om många så antar jag att du läst det ofta?

Permalänk
Avstängd

Du aktiverar ACHI i bios. Det ska vara på när du installerar ditt windows.
Kolla manualen om du inte hittar det i ditt bios. Men det brukar hittas relativt enkelt.

Det GÅR att ändra till achi efter man installerat windows men det är inte alls lika enkelt och smidigt.

Tja, av allt jag läst och hört av bekanta som testat både V3/ V3 MI kontra 320 så märker dom ingen markant skillnad vid vardagligt användande, program + spel.

Sen är det skillnad om du hanterar stora mängder data vilket faktiskt vissa gör.

Men dina loads i spel, program starter osv är inte värt skillnaden i kostnad.

Men köper du en highend dator kan man väll lika gärna köpa en V3 MI så man har de snabbaste.

Majoriteten som har ssd använder inte dom till något annat än vardagligt användande.

Men du får mer än gärna motargrummentera att V3 MI är värt 700-800kr mer

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att ändra till AHCI i efterhand om man inte vill fippla själv: http://support.microsoft.com/kb/922976

Förutsatt att man kör Windows då förstås....

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Du aktiverar ACHI i bios. Det ska vara på när du installerar ditt windows.
Kolla manualen om du inte hittar det i ditt bios. Men det brukar hittas relativt enkelt.

Det GÅR att ändra till achi efter man installerat windows men det är inte alls lika enkelt och smidigt.

Tja, av allt jag läst och hört av bekanta som testat både V3/ V3 MI kontra 320 så märker dom ingen markant skillnad vid vardagligt användande, program + spel.

Sen är det skillnad om du hanterar stora mängder data vilket faktiskt vissa gör.

Men dina loads i spel, program starter osv är inte värt skillnaden i kostnad.

Men köper du en highend dator kan man väll lika gärna köpa en V3 MI så man har de snabbaste.

Majoriteten som har ssd använder inte dom till något annat än vardagligt användande.

Men du får mer än gärna motargrummentera att V3 MI är värt 700-800kr mer

Många bekanta som har både och? Själv har jag än så länge inte sett någon som kommenterat att det inte märks någon större skillnad mellan dessa, har iofs inte dammsugit de forum som finns...du kanske kan länka till några av dessa kommentarer? Vore faktiskt intressant att läsa

Permalänk
Medlem

Så ACHI aktiverar jag vid OS installation? Detta även fast Inet har förberett OSet på SSDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Så ACHI aktiverar jag vid OS installation? Detta även fast Inet har förberett OSet på SSDn?

Man kan aktivera när som helst, om man gör det innan installation så ordnar sig allt automatiskt, om man gör det efter installation så måste man först göra en ändring i registret. Bara att klicka på länken ovan i Guskos inlägg så står det hur man gör, alternativt får det gjort åt sig (klicka på "fix it")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Man kan aktivera när som helst, om man gör det innan installation så ordnar sig allt automatiskt, om man gör det efter installation så måste man först göra en ändring i registret. Bara att klicka på länken ovan i Guskos inlägg så står det hur man gör, alternativt får det gjort åt sig (klicka på "fix it")

Men lite kortfattat; hur går det till om man gör det innan installation? Tänk er ett scenario som detta:

Jag har precis fått hem min Inet-byggda dator, och har kollat att allt ser ut som det ska. Ser bra ut. Startar den, får en hjärtinfarkt p.g.a. att den inte låter som en MD-80 Skämt åsido, jag fortsätter och kommer till det förinlagda OSet. Vad gör jag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Men lite kortfattat; hur går det till om man gör det innan installation? Tänk er ett scenario som detta:

Jag har precis fått hem min Inet-byggda dator, och har kollat att allt ser ut som det ska. Ser bra ut. Startar den, får en hjärtinfarkt p.g.a. att den inte låter som en MD-80 Skämt åsido, jag fortsätter och kommer till det förinlagda OSet. Vad gör jag då?

Antingen laddar du hem benchmark programmet "as ssd" (http://www.alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?cat_id=4) Där det står "msachi" på första bilden bör det stå något i stil med "iastor" (intel rapid storage driver) om intels drivrutin är installerad. Msachi är en generall achi drivrutin för w7 (och kanske vista med, vet ej). Står det däremot "pcide" är achi inte aktiverad.

Alternativt hoppar du in i bios och kollar under sata-kontroller eller dylikt, du får läsa manualen för ditt moderkort, så gissar att metod är snabbare än denna om du inte är väldigt haj i bios och vet vad allt heter från innan.

Permalänk
Medlem

INTEL! Sandforce är inte redo just nu. Kolla bara in Corsairs och OCZ support forum hur mycket trassel det är med Vertex3 och Force 3.
Har själv en force 3 som strullar. Kommer en intel 320 på tisdag istället

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

Intel 320, eller 510, som du inte hade med.

på grund av driftsäkerheten, Sandforcen verkar jävlas för många, och Intel verkar vara åt andra hålllet. De procent prestandaförbättringar jag får med sandforce behövs inte för att öppna Firefox och använda Skype

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag valde en Intel 320 av följande skäl:

- Prisvärd
- Stabil
- Bra firmware samt mjukvara att hantera disken med
- Fortfarande snabb

Folk hakar upp sig alldeles för mycket på siffrorna när det gäller SSD's, den praktiska skillnaden är oftast obetydlig, då väljer jag alla dagar i veckan en mer stabil och säker disk.

Permalänk
Medlem

När det gäller spelande, så spelar det i princip ingen roll vilken SSD man väljer, det handlar om några få sekunder snabbare i laddningstid av texturer med mera som läses av från hårdisken, din FPS kommer i princip att vara oförändrad. Har också en Force 3, och vet inte om jag orkar vänta, eller köra på Intel 320 eller 510 istället. Har en Vertex 2 på andra datorn som jag är toknöjd med, Sandforce är fenomenalt bra när det väl funkar. Vill inte riktigt lämna ifrån mig Force 3, då den är ruggigt snabb. Om det inte löser sig nästa vecka så får det nog bli något annat.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jag kommer ihåg att Force 2 hade en hel del firmware problem, som dock löste sig vid uppdateringar. Det är tre års garanti på Force och Vertex 3. Fem år på Intels 320-serie. Just nu kostar en Intel 320 120 GB bara 1 490 kr på Dustinhome. Det är minst sagt ett exceptionellt pris.

På deras hemsida står det "RESELLER" efter produktnamnet. Någon som vet vad det betyder?

EDIT: Hittade svaret i en annan tråd.

Blev ett köp. Äntligen slipper jag vänta i flera minuter innan datorn går att använda. Nu ska jag bara beställa CPU, mobo och RAM.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Så ACHI aktiverar jag vid OS installation? Detta även fast Inet har förberett OSet på SSDn?

Om du köper montering av inet borde de vid det här laget kolla och ställa in ahci-mode åt dig innan installation