Flytta datorn långt bort från skärmen?

Permalänk
Medlem

Flytta datorn långt bort från skärmen?

Hejsan hejsan, det här är mitt första inlägg här på sweclockers forum.

Jo, nu var det så att jag länge har funderat på om detta är möjligt eller inte. Jag skulle alltså vilja flytta datorn till källaren och borra hål i golvet för sladdar så att jag endast har skärm, tangentbord, mus, ljud och USB-portar här i mitt rum. Jag tänker mig att det finns många fördelar med detta: fritt från fläktsurr, lägre temperaturer och mindre damm i fläktarna. Sträckan blir ungefär 5 meter kan jag tänka mig. Men är det fysiskt möjligt att göra detta och hur skulle man isådanafall gå till väga?

PS: Jag har hört talas om KVM-switchar, men de verkar inte riktigt vara det jag söker efter, då jag inte är ute efter att switcha input/output mellan olika datorer.

Permalänk

Kan tyvärr inte hjälpa dig men gör gärna ett fete galleria. Kan bli intressant o se hur de blir

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Rekordmedlem

Är det bara 5m så kan du koppla normalt med 5m långa kablar, annars finns det mängder med extenders och liknande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har en polare som kopplat genom hela huset till flera rum genom nätverkskabel så det funkar säkert men hur är jag inte helt 100% på

EDIT* förtydligar: från HDMI > CAT6 > HDMI

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

Kan tyvärr inte hjälpa dig men gör gärna ett fete galleria. Kan bli intressant o se hur de blir

Om det blir av så självklart

Skrivet av mrqaffe:

Är det bara 5m så kan du koppla normalt med 5m långa kablar, annars finns det mängder med extenders och liknande.

Jo, det låter vettigt det. Det blir inte störningar i signalen på 5 meter utan aktiv förstärkning i kablarna då?

Skrivet av 4everapple1:

Har en polare som kopplat genom hela huset till flera rum genom nätverkskabel så det funkar säkert men hur är jag inte helt 100% på

EDIT* förtydligar: från HDMI > CAT6 > HDMI

Jo, jag såg en sådan när jag sökte runt. Kostade runt en tusenlapp vilket var lite i det översta laget, men om det inte finns något alternativ så kan jag tänka mig det.

Permalänk
Rekordmedlem

Nä, runt 5 meter är där det börjar bli komplicerat, men en lång dvi/hdmi kabel o en usb, sedan en usb hub vid skrivbordet som du ansluter alla runtomkringsaker i så blir det nog bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acriax:

Om det blir av så självklart

Jo, det låter vettigt det. Det blir inte störningar i signalen på 5 meter utan aktiv förstärkning i kablarna då?

Jo, jag såg en sådan när jag sökte runt. Kostade runt en tusenlapp vilket var lite i det översta laget, men om det inte finns något alternativ så kan jag tänka mig det.

Det största problemet är nog ljud om du bara behöver 5 meter. Med 3.5mm förlängningskablar som jag testat (Dock budget kablar) så har ljudet försämrats märkbart.

Köp en lite bättre kabel till ljud rekommenderar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä, runt 5 meter är där det börjar bli komplicerat, men en lång dvi/hdmi kabel o en usb, sedan en usb hub vid skrivbordet som du ansluter alla runtomkringsaker i så blir det nog bra.

Okej tack för svaret!

Permalänk
Rekordmedlem

Kör ljudet via usb eller toslink

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kör ljudet via usb eller toslink

Det blir svårt om man tex har hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det största problemet är nog ljud om du bara behöver 5 meter. Med 3.5mm förlängningskablar som jag testat (Dock budget kablar) så har ljudet försämrats märkbart.

Köp en lite bättre kabel till ljud rekommenderar jag.

jag körde med över 10 meters kablar på både ljud och bild till datorn och det funkade utmärkt, vanlig dvi respektive 3,5 mm ljud till en hörlursförstärkare. till usb hadde jag en 8 meters aktiv kabel som också funkade fint förutom när den kopplades ihop med min usb hubb fick jag inte kontackt med usb enheterna vilket gjorde att jag bara hadde tangetbord och mus inkopplad men det funkade kanon.

Permalänk
Rekordmedlem

Nä skitlätt, usbljudkort, jag har själv både usb o firewire anslutna ljudkort, det funkar även bra med toslink till en dac av nån sort

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det största problemet är nog ljud om du bara behöver 5 meter. Med 3.5mm förlängningskablar som jag testat (Dock budget kablar) så har ljudet försämrats märkbart.

Köp en lite bättre kabel till ljud rekommenderar jag.

Ajdå, det låter ju jobbigt (excuse the pun ). Vad menar du med bättre kabel till ljud? Guldpläderade 3.5mm kablar eller adapters och någon annan typ av kabel?

Permalänk

Jag kör själv likadant upp till TV'n och ljudsystemet i vardagsrummet.
10-15 meter USB, ljudkabel, HDMI, cat5.
Inga som helst problem förutom att den "passiva" USB huben jag tänkte använda inte funkade, klarade inte av att leverera rätt spänning. Det är alltså bara en splitter. Har du en aktiv USB Hub med nätadapter så äre lugnt. Det är säkert lugnt ändå då du bara har 5m kabel.

Ang att göra hål i golvet.
Kolla om du kan borra dig in och ner igenom en vägg, det blir snyggare och mer praktiskt.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä skitlätt, usbljudkort, jag har själv både usb o firewire anslutna ljudkort, det funkar även bra med toslink till en dac av nån sort

Mm visst, och dem har ju bra ljud.

Skrivet av Narfez:

jag körde med över 10 meters kablar på både ljud och bild till datorn och det funkade utmärkt, vanlig dvi respektive 3,5 mm ljud till en hörlursförstärkare. till usb hadde jag en 8 meters aktiv kabel som också funkade fint förutom när den kopplades ihop med min usb hubb fick jag inte kontackt med usb enheterna vilket gjorde att jag bara hadde tangetbord och mus inkopplad men det funkade kanon.

Då var det nog min kabel som helt enkelt var dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acriax:

Ajdå, det låter ju jobbigt (excuse the pun ). Vad menar du med bättre kabel till ljud? Guldpläderade 3.5mm kablar eller adapters och någon annan typ av kabel?

Köp bara inte en deltaco kabel för 30 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acriax:

Ajdå, det låter ju jobbigt (excuse the pun ). Vad menar du med bättre kabel till ljud? Guldpläderade 3.5mm kablar eller adapters och någon annan typ av kabel?

Bättre kabel är oftast mycket tjockare än vanliga "Clas Olsson kablar" och har kraftigare anslutningar.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Inga som helst problem förutom att den "passiva" USB huben jag tänkte använda inte funkade, klarade inte av att leverera rätt spänning. Det är alltså bara en splitter. Har du en aktiv USB Hub med nätadapter så äre lugnt. Det är säkert lugnt ändå då du bara har 5m kabel.

Ja, med 5 meter borde det funkar utmärkt:

Citat:

For USB 2.0 or earlier, the maximum length of a standard cable is 5 metres (16.4 ft).[34] The primary reason for this limit is the maximum allowed round-trip delay of about 1,500 ns. If USB host commands are unanswered by the USB device within the allowed time, the host considers the command lost. When adding USB device response time, delays from the maximum number of hubs added to the delays from connecting cables, the maximum acceptable delay per cable amounts to 26 ns.[34] The USB 2.0 specification requires cable delay to be less than 5.2 ns per meter (192,000 km/s, which is close to the maximum achievable transmission speed for standard copper cable).[35] This allows for a five meter cable.

Skrivet av willaim:

Bättre kabel är oftast mycket tjockare än vanliga "Clas Olsson kablar" och har kraftigare anslutningar.

Tex:
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/3...

Dubbelskärmad = mindre störningar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marcusk:

Mm visst, och dem har ju bra ljud.

Det beror ju helt på prisklassen, jag har inte nämnt prisklass , men om du tittar i min signatur får du en hint om en del av systemet, kvaliten är nog betydligt bättre än de flesta har hemma, jag kör usb till ett signalinterface som jitterreducerar och gör om usb till aes/ebu signal som jag matar till dcxen vid 2 kanalsdrift, vid hemmbio matar usbinterfacet en normal hembioreceiver via toslink den driver bakkanalerna och gör dd/dts processnig, receivern matar dcxen analogt i det läget, dcxen filtrerar basen i både stereo och surround läge. låter väldigt bra, men är lite mer avancerat än några små datorhögtalare.
Jag har även "normala" usbljudkort för studiobruk, de låter rätt ok de med.
Vill man ha surround vid spel kör man toslink via tex dtsconnect till hembioreceivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror ju helt på prisklassen, jag har inte nämnt prisklass , men om du tittar i min signatur får du en hint om en del av systemet, kvaliten är nog betydligt bättre än de flesta har hemma, jag kör usb till ett signalinterface som jitterreducerar och gör om usb till aes/ebu signal som jag matar till dcxen vid 2 kanalsdrift, vid hemmbio matar usbinterfacet en normal hembioreceiver via toslink den driver bakkanalerna och gör dd/dts processnig, receivern matar dcxen analogt i det läget, dcxen filtrerar basen i både stereo och surround läge. låter väldigt bra, men är lite mer avancerat än några små datorhögtalare.
Jag har även "normala" usbljudkort för studiobruk, de låter rätt ok de med.
Vill man ha surround vid spel kör man toslink via tex dtsconnect till hembioreceivern.

Dock lite overkill när man kan köpa en bar 3.5mm kabel istället till hörlurar, och köra optiskt till högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marcusk:

Dock lite overkill när man kan köpa en bar 3.5mm kabel istället till hörlurar, och köra optiskt till högtalare.

Nej inte för mig, man kan ha musik som hobby, och då blir det lätt att man skaffar prylar som har en anständig nivå för hemstudiobruk iallafall, alla på forumet spelar inte bara spel......

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det här bör nog hjälpa dig:

HDMI: klara 10m innan du behöver repeater.

USB: klarar 5m för "full speed" komponenter och 3m för "low speed" du kanse kommer behöva en USB-förlängningskabel.

3,5mm sladd för ljud kan vara VÄLDIGT långa så inga problem på 5m.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej inte för mig, man kan ha musik som hobby, och då blir det lätt att man skaffar prylar som har en anständig nivå för hemstudiobruk iallafall, alla på forumet spelar inte bara spel......

Dock har ju inte TS en så stor hobby kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

Tipsar om att köpa sladdarna från ett Dustin Home-konto med aktiverad studentrabatt. Det blir stor procentuell skillnad i pris. Hatar personligen att köpa kablar av anledningen att försäljarna har ett sådant otroligt påslag på dem, men med Dustin Home:s studentrabatt så lägger de bara på en schablonprocent oavsett vara tror jag. Det blir störst skillnad på kablar där de i vanliga fall lägger på kanske 300% på inköp, men med studentrabatt kanske bara 50–100%.

Nu blir det inte extremt mycket kablar i ditt fall, men ändå ett par stycken. Tills för bara några månader sedan så var det gratis frakt på studentkonton på Dustin Home också, men nu är det en ordergräns på 500:- för fraktfritt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

usb på 5 meter orkar inte driva mina enheter, inte vanlig kabel, dock sån dyrare för ca 250kr med inbyggd förstärkare så funkar 5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Tipsar om att köpa sladdarna från ett Dustin Home-konto med aktiverad studentrabatt. Det blir stor procentuell skillnad i pris. Hatar personligen att köpa kablar av anledningen att försäljarna har ett sådant otroligt påslag på dem, men med Dustin Home:s studentrabatt så lägger de bara på en schablonprocent oavsett vara tror jag. Det blir störst skillnad på kablar där de i vanliga fall lägger på kanske 300% på inköp, men med studentrabatt kanske bara 50–100%.

Nu blir det inte extremt mycket kablar i ditt fall, men ändå ett par stycken. Tills för bara några månader sedan så var det gratis frakt på studentkonton på Dustin Home också, men nu är det en ordergräns på 500:- för fraktfritt.

Åh, trisst att min studentrabatt försvann förra året då. :/

Hur är det med DVI-kablar? När jag kollar på prisjakt finns det 5m-varianter som kostar från 1200 till 60 kr. Blir 200kr en bra nivå att ligga på för att slippa störningar?

Permalänk
Skrivet av Acriax:

Åh, trisst att min studentrabatt försvann förra året då. :/

Hur är det med DVI-kablar? När jag kollar på prisjakt finns det 5m-varianter som kostar från 1200 till 60 kr. Blir 200kr en bra nivå att ligga på för att slippa störningar?

Det är lite av en hysteri ang kablar, som så ofta påpekats. Om du inte är sån där "bildofil" kommer du inte märka nån skillnad på DVI kabel som kostar 50kr och sån som kostar 800kr.

Såg att den HDMI kabel jag kör med är på 15 meter. Märke, Deltaco och kostade 150kr.
Perfekt bild, inga störningar etc, i 1080p film på 47" TV.

Är väl dock lite kinkigare närt det kommer till projektorer etc, men det hör ju inte hit.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Okej, tack då vet jag

Permalänk
Medlem

DVI och HDMI är digitalt, så bildkvaliten kan inte bli sämre. Antingen har man bild eller inte.