Permalänk

Rensa en hårddisk?

Hejsan! Jo nu är det så att jag planerar att sälja min gamla dator och jag hade tänkt mig göra en TOTAL "wipe-out" på hårddisken. Alltså återställa den till hur den var när jag köpte den om det nu går. Jag vill även att man absolut inte ska kunna återställa filerna.

Mitt problem nu är att jag inte vet hur man gör! Jag har googlat lite men jag känner mig inte säker med att använda ett program som gör det åt mig.

Några tips?

Visa signatur

[CPU]Intel i7 950 @ Stock[RAM]Corsair XMS3 DDR3 (6GB) [Chassi]Coolermaster HaF X[PSU]Corsair AX750[Grafikkort]Asus EN480GTX[Moderkort]Asus P6X58D-e

Permalänk
Medlem

Om du nu absolut inte vill att dina nakenbilder kommer i fel händer gå då och köp en ny hd och stoppa i. Finns billiga för någon hundring.
Den gammla kan du ju behålla som souvenir eller nå´t.

Annars vette fasen, tror inte det finns något program som stensäkert raderar innehlålet på din gammla hd.

Permalänk
Skrivet av Hygglo:

Om du nu absolut inte vill att dina nakenbilder kommer i fel händer gå då och köp en ny hd och stoppa i. Finns billiga för någon hundring.
Den gammla kan du ju behålla som souvenir eller nå´t.

Annars vette fasen, tror inte det finns något program som stensäkert raderar innehlålet på din gammla hd.

Hahah nej du.. det finns inga nakenbilder! Har mest haft passwords och sånt sparade.

Visa signatur

[CPU]Intel i7 950 @ Stock[RAM]Corsair XMS3 DDR3 (6GB) [Chassi]Coolermaster HaF X[PSU]Corsair AX750[Grafikkort]Asus EN480GTX[Moderkort]Asus P6X58D-e

Permalänk

Gör en "Securely erase" med Parted Magic, hur simpelt som helst. Tar dock sin lilla tid beroende på storlek på hdd.
Annars elda upp den!, kasta den i sjön, eller på sopptippen
http://partedmagic.com/doku.php?id=start

Permalänk

Återställningsskiva som du får med nr du köper den. Bara till att bota från den o följa guiden. Och om inte de går så kasta den i sjön o köp en billig på blocket

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

Är inte disken fysiskt "raderad" med slägga eller ångvällt så finns det ändå en liiten risk att Säpo lyckas återställa dina naken bilder.. Finns inget som är stensäkert..

Permalänk
Medlem

Ladda ner CCleaner och kör Drive Wiper - NSA

Permalänk
Hedersmedlem

Går bra att bara skriva disken full med nollor

http://www.root777.com/security/the-great-zero-challenge/

Permalänk
Medlem

Jag kan starkt rekommendera DBAN. Såvitt jag vet används den flitigt i företags- och myndighetsmiljöer. Var försiktig med den dock, eftersom du kan ställa in den att radera all information på alla hårddiskar den ser automatiskt. Du kommer nog att klara dig galant så länge du läser igenom hemsidan.

http://www.dban.org/

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

Active@Killdisk Suite Professional har jag använt tidigare. www.killdisk.com

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 650D ][ Corsair AX850 ][ Intel Core i7 2600k ][ Noctua NH-U12P-SE2 ][ Asus P8Z68V-Pro ]
[
16Gb G-Skill RipJaws Gaming ][ Crucial M4 128gb SSD ][ Seagate Barracuda Green 2TB HDD ]
[
KFA2 Geforce GTX570 1280MB ][ Samsung S24A350 Monitor ][ Win7 SP1 Enterprise 64-bit ]

Permalänk
Entusiast

Skriv skiten full med nollor. Ingen männsika kommer orka lägga ner tiden och pengarna som krävs för att återställa data efter det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fick veta av min kompis när han praoade på Ericsson så fick han veta hur man skulle göra en hårddisk Totalt raderad.. Klyv den i Fyra bitar som ett kors.. sen funkar det inte mer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lägg en magnet ovanför hårddisken och sätt igång datorn

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sposckis:

Fick veta av min kompis när han praoade på Ericsson så fick han veta hur man skulle göra en hårddisk Totalt raderad.. Klyv den i Fyra bitar som ett kors.. sen funkar det inte mer.

Man ska aldrig säga aldrig.

Personligen föredrar jag Active KillDisk som finns på exempelvis Ultimate Boot CD. Visserligen kan man bara skriva nollor i en omgång, men kör man den ett par gånger ska det mycket till för att få ut någon information.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

1. Se till att ha bränt ut återtställningsskivorna
2. Kör något rensningsprogram som skriver 0 till disken
3. Återställ med skivorna

Permalänk

Asså om du bara ska sälja den på blocket eller liknande så formatera bara om skiten? Tror inte någon lägger ner så mycket tid på din gamla hårddisk(?) Att återställa en formaterad hhd är ju inte något en Svensson gör på en kvart precis?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Asså om du bara ska sälja den på blocket eller liknande så formatera bara om skiten? Tror inte någon lägger ner så mycket tid på din gamla hårddisk(?) Att återställa en formaterad hhd är ju inte något en Svensson gör på en kvart precis?

Kanske inte är en vanlig Svensson som köper datorn?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Kanske inte är en vanlig Svensson som köper datorn?

Kanske inte men vem lägger ner jobb för att få fram lite wow lösen osv? haha nej men, Köp ny disk om du vill va 100% säker!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Skulle rekommendera att köpa en ny och sätta in. Säkra före det osäkra om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Kanske inte men vem lägger ner jobb för att få fram lite wow lösen osv? haha nej men, Köp ny disk om du vill va 100% säker!

Det kan ju lika gärna vara lösenord till internet bank osv

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Det kan ju lika gärna vara lösenord till internet bank osv

Jo va lite på skoj jag skrev det å i så fall är la en helt ny disk enda sättet att va heelt säker

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Kör killdisk ett varv , skriver över hela disken med nollor , tar tid men hindrar 99.999 % av svenskarna från att läsa ut nåt från din disk.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

lägg ut den på blocket o säg att de inte ingår nån diskjävel, done.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk

Dban med gutmann (inställning) som skriver över disken 35 ggr. Om du vill vara ännu mera overkill kan du hårdkryptera informationen på disken med Truecrypt innan.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Asså om du bara ska sälja den på blocket eller liknande så formatera bara om skiten? Tror inte någon lägger ner så mycket tid på din gamla hårddisk(?) Att återställa en formaterad hhd är ju inte något en Svensson gör på en kvart precis?

De vet man aldrig, läste en tråd på ett torrentforum om en som hade köpt en HDD på Ebay, nakenbilder samt ett par filmer på säljarens flickvän tillsammans med metadata som visade gps position osv som legat på den formaterade disken låg ute på forumet en kort stund senare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att formatera disken? Kan data överleva sådant?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BME:

Är det inte bara att formatera disken? Kan data överleva sådant?

Ehm ja?

Med formatering händer int mkt förutom att tabeller rensas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Ehm ja?

Med formatering händer int mkt förutom att tabeller rensas.

Om man gör en snabbformatering ja, vid full formatering så kollar den väl bara efter fel på disken men skriver väl inte något? Kommer inte ihåg.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Shimonu:

Om man gör en snabbformatering ja, vid full formatering så kollar den väl bara efter fel på disken men skriver väl inte något? Kommer inte ihåg.

Vid en "full formatering" så kollar den även disken för fel och försöker rätta till dem.
Men hittar den ett fel skrivs ju inte hela disken över utan bara de trasiga sektorerna.

Permalänk
Medlem

Ok, intressant, jag hade fått för mig att en full formatering i princip tog bort all data och nollställde disken, i princip en "factory settings"-verkan.
Cool, tankade nyaste CCleaner idag, ska låta den skriva fullt på disken.