Vertex 3, AHCI, Windows problem?

Permalänk
Medlem

Vertex 3, AHCI, Windows problem?

Edit: update, visar sig att min vertex 3 kanske lider av problemen som många stött på då disken försvinner från bios med mera.. Undersöker detta närmare för tillfället.

Hej!

Fick nyligen min Vertex 3, installerade om windows på den paritionen (dual boot for now) men det funkar inte som förväntat, jag kör AHCI på den disken (inte på min gamla installation) och funderar om detta kan vara problemet..

Efter första steget av installationen (då den rebootar och fortsätter installationen från hårddisken) så fuckar den ur helt. Det är typ vid Verifying DMI Pool Data som det får nått fel och spottar ut en massa udda tecken och stannar...

Detta är dock det intressanta, om jag väljer att boota från gamla diskens installation så visar den båda installationerna OCH båda går att boota från!!! så den disken som failade att boota tidigare funkar fint att boota från nu när jag väljer den från listan... Men detta funkar ju bara om jag bootar från tidigare disken först..

Så vad kan problemet vara? Var inga problem att t.ex. installera, jag försökte även tidigare klona över installationen från gamla disken till nya men detta var första gången jag såg det här problemet, kloningen gick bra men gick ej at boota från (då jag gjorde nya installationen så tog jag bort klonade partitionen och skapade en ny)

Vette fasen vad jag ska göra, för tillfället så ser jag inget sätt att lägga in windows på min nya fina SSD!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Har du sett denna nyhet?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ja, är väl medveten om hur det ligger till just nu Jag hoppas på firmware uppdatering, jag HATAR att skicka tillbaks saker på RMA... Tack för påpekningen endå dock

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |