Permalänk

Adapter: SD-> USB??

Hej allihopa,

jag tänkte resa runt i Afrika i två månader nu till sommaren och ska ta med min Systemkamera. Då jag kommer att ta rätt många bilder, känns det omständligt att ha tusentals SD-Minneskort att bära på, så jag undrar följande:
Finns det en slags Adapter mellan SD -> USB, så att man kan överföra bilderna till en bärbar hårddisk, utan att ha en dator i mellan? Hade varit väldigt smidigt
Eller har ni andra förslag? Hur brukar ni lösa detta?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Kortläsare?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Har för mig jag sett portabla hårddiskar med minneskortsplats, synk-knapp (för just det du nämner) och även batteri i vissa fall så att man kan tömma kortet på fältet utan dator.

Om de är dyra pga begränsat sortiment kan du ju fundera på att ha med dig en liten netbook bara. Antingen lagra till hårddisken internt som du kan utöka till minst 640-750gb, eller köra till extern.

Om du vill komma undan billigt så kanske det finns någon minneskortsläsare där ute med usb-hostfunktion.

I många fall kan det också vara billigare att bara ha med sig extra minneskort bara. I dag får man snabba minneskort på 16gb för bara ca 200-250kr.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Entusiast

Mitt tips: SD kort med inbyggd USB-kontakt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272400
Fler bilder: http://www.amazon.com/SanDisk-Super-Speed-Ultra-Memory-Built/...

Mycket smidigt när man är ute o kutar land o rike runt.
Man "flippar" runt ett skydd som täcker USB-kontakten för att "konvertera" minnet från "SD-form" till "USB-form". Använder den själv i min kamera.

Med det kortet kan du sedan skaffa en hårddisk som har en USB-sync funktion för att "dumba" USB-minnen med. Vet att dem finns, men vart man köper dem vet jag dock inte.

EDIT:
Vad du efterfrågar existerar helt enkelt inte. Det skulle bli på tok för otympligt att ha en sådan lösning du efterfrågar, då eftersom hårddisken behöver extern strömförsörning. Strömmen från SD-kortplats är långt ifrån vad som behövs för att driva även de mest strömsnåla diskarna.
Dessutom skulle en sådan typ av adapter (Då det egentligen är tekniskt möjlig) bli så pass otymplig att det i slutändan blir enkalre och billigare att skaffa större SD-kort.

Fråga: Klarar din kamera SDXC-standarden?
Om så är fallet så kan du i teorin använda SD-kort upp till två Terabyte.
Om den endast klarar den äldre SDHC-standarden: Max 32 Gigabyte per kort.

EDIT 2:
Kom just att tänka på en annan lösning, som gr dig möjligheten att trådlöst överföra bilderna direkt från kameran till 0en dator via WiFi. Helt transparent.
http://uk.eye.fi/

Den är rätt smidig: Den har ett relativt litet minne, men så fort den kommer inom räckvidden av ett trådlöst nätverk, försöker den ansluta sig (Till exempel din bärbara dator i bilen) och överför bilderna helt automatiskt (med mjukvara på datorn ifråga) och tömmer sig sedan.
Bara att fota, fota, fota lite till, allt överförs till datorn medans du fotar.
Är du utom räckvidd så lagras bilderna temporärt tills du är inom räckvidd igen.

Den fungerar även över Internet:
Lämna datorn på hotellet, kuta ut och fota. Sedan ansluter du kameran till ett förbestämt cafés fria/öppna wifi spot och den dumpar då över bilderna till datorn på hotellrummet (som givetvis också är internet-ansluten)
Detaljer såsom brandvägg med mera varierar från hotell till hotell, så det är inte alltid säkert att det fungerar. Men det ger dig en generell bild hur smidigt denna lilla pryl faktiskt är.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)