Hjälp med konfigurering av router (portar)

Permalänk
Avstängd

Hjälp med konfigurering av router (portar)

Hej!

Permalänk
Medlem

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomso...

TCP: 80, 443, 9980-9989, 10000-10500, 42100-42199
UDP: 3659, 6000, 9570, 10500-12500

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Om möjligt med din router, sätt din PS3 i "DMZ" (Demilitarized zone" som betyder att den inte påverkas av routerns brandvägg),
välj manuellt ett IP och sätt samma IP manuellt på playstation istället för "Auto".

t.ex. 192.168.1.10 med nätmask 255.255.255.0, och Standardrouter & Primär DNS ska vara din routers adress, t.ex. 192.168.1.1
Inga andra inställningar tror jag behöver ställas manuellt.

eventuellt MTU kan ställas på högsta läget om inte Auto betyder högsta (vet ej.. 1500 är iallafall maxläget)

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordic91:

Om man sätter den i en DMZ så som du säger behöver jag inte öppna portarna då?

Precis. Den blir helt oskyddad från brandväggar osv. så alla portar är ju då öppna så att säga.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordic91:

Och routerns ip adress finner jag hur ?
whatsmyip.com typ?

Nej, du ska ha den interna ip-adressen (192.168.x.x), med sidor som den där får du den externa. (den adress Telia har gett dig)

Om du kollar på guiden jag länkade till igen kanske du klurar ut det.
Tydligen står det "By default the IP address should be set to 192.168.1.254. " så prova att logga in på http://192.168.1.254 , om det är så man konfigurerar din router.

Det är ju där du forwardar portar osv.?

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att slå på UPnP i routern så föreslår jag att du gör det så slipper du hålla på och öppna en jävla massa portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordic91:

Om jag vill ha PS3:an i DMZ är det något jag ska göra i datorn då? Någon inställning eller så?
Frustrerad som få känner jag mig..

Jag vet inte om det är möjligt att använda DMZ med din hårdvara. Kontakta Telia annars så kanske de kan hjälpa. Jag själv har ingen sån gateway så jag vet faktiskt inte.

Om det funkade ena dagen och inte den andra verkar det ju som om din PS3 fortfarande får en annan IP-adress automatiskt istället för den du valde? (192.168.1.10?)

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Hittade nåt som kanske hjälper. Orkar inte översätta men det borde väl inte vara några problem

I would need to find the other thread in the forum, but it has been confirmed that the Thomson routers have a bug where the built in firewall blocks a lot of the UDP ports.

So this might be what is happening.
So here is a trick i found that works.
On the port forwarding rule, get rid of the current UDP ports.
Then make 1 giant UDP port rule. From ports 1000 - 65535

When i have users do this, where UDP simply wont normally work, it starts to work. I think the large rule does something to the routers firewall and it starts to work.

från: http://forums.pcwintech.com/index.php/topic,1540.0.html

Jag skulle även försöka kolla om det finns nån firmware uppdatering eller nåt till routern..?

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Snabbaste lösningen är att be att få byta ut thomson mot det silvriga zyxel-modemet, det är den enda lösningen som finns om du vill använda en egen router.

Permalänk
Medlem

Nja inte kämpa med portar om du får UPnP att funka.
Firmware vet jag inte. Googla. Kanske finns "sök efter uppdateringar" i konfig-fönstret till routern?

vet inte.. har slut på idéer faktiskt..

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordic91:

Nu blir jag än mer irriterad, skapar en profil med de portar som du skrev. Med en enda stor UDP.
Men när jag ska tilldela den till PS3:an händer ingenting alls..

Här kan du kolla:
https://forum.tewss.telia.se/forum/14-hardvara-for-bredband/

och specifikt läsa igenom:
https://forum.tewss.telia.se/topic/2684-bugg-i-den-nya-thomso...
och kanske försöka ta kontakt med den där Jens Tornfalk
jens.tornfalk(@)teliasonera.com

det verkar vara en bugg i routern så det kanske inte går att fixa ordentligt.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Ja det kanske är äckligt svårt att få det att fungera på den routern.
Du kanske kan be om att få en annan sorts router om de har någon.. En av märket Zyxel tyckte jag nämndes nånstans på telias djungel till supportforum.

Svenska Thomson gick ju i konkurs 2007 och det går utför för dom så de kör med billigt skit helt enkelt.. (de köpte för övrigt upp Telefunken om det säger nån nåt...)

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordic91:

Hej igen!
Nu är det så att jag efter sisådär 10-15 arga mail till telia har dom uppdaterat programvaran i min telia smart och upnp funkar, kör jag ett nätverkstest tycks allt vara OK och jag får NAT-typ 2.
Men när jag ska köra fifa online står det varken "restriktiv" eller "medel" under brandväggsstatus, det står helt enkelt ingenting.. och det funkar inte att söka matcher online..

Vad ska ja ta mig till?

/Andreas

Be om ett Zyxel trippleplay och använd en egen router. Det kostar normalt 500 numera men om du säger att du blir tvungen att byta leverantör ifall det inte går att få ett modem gratis så kanske de hellre behåller en kund istället för att fortsätta med Smart skiten.