Bygge av HTPC, aldrig gjort det förr så skulle vara bra om någon kunde checka av!

Permalänk
Medlem

Bygge av HTPC, aldrig gjort det förr så skulle vara bra om någon kunde checka av!

Yes som rubriken säger har jag aldrig byggt HTPC förut men vanliga har jag satt ihop ganska många. Jag vill bara veta om allting som jag gar fungerar, om man måste ha med ljudkortet och dylikt. Tack för svar!

Länken till dotarn!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/496674/2011-06-05

Visa signatur

Dödens dag då jag insåg att man inte kommer ifrån bluescreen. Det heter bara kernel panic. Helvete

Permalänk
Medlem

Glömde säga....vill att den ska vara tyst!

Visa signatur

Dödens dag då jag insåg att man inte kommer ifrån bluescreen. Det heter bara kernel panic. Helvete

Permalänk

Funkar. Dock skulle jag nog valt en fusion AMD med inbyggd grafik som klarar 1080p filmer utan problems etc. Tror de blir samma kostnad eller billigare. Dock är smaken som baken

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Ljudkort är inget måste, du har ju ett inbyggt på moderkortet men ett dedikerat är förståss bättre, hemma kör vi digitalt ut till en ljudanläggning och då är ju ljudkort onödigt.
Vad gäller chassi så har jag själv kikat runt lite och tycker det här såg fint ut: http://www.inet.se/artikel/6900933/silverstone-grandia-gd06-s...
Har dock inte läst några recentioner men det har USB 3.0, många fläktplatser och är snyggare imo, + att det är billigare vilket aldrig är fel men de har dock ingen fjärrkontroll. (men det där me chassi är ju oftast en smak sak, men där har du ett tips iaf)

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, har samma chassi till min HTPC den är lätta att bygga i, men om du ska köpa ett ljudkort så ska du antingen köpa ett bättre eller köra med ett moderkort som har digitala utgångar.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Funkar. Dock skulle jag nog valt en fusion AMD med inbyggd grafik som klarar 1080p filmer utan problems etc. Tror de blir samma kostnad eller billigare. Dock är smaken som baken

http://www.inet.se/artikel/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-fusion

typ denna eller? konstnaden går ner och det är bra, men är det bara att trycka in det i burken? Burken måste jag ha kvar för jag bygger åt far min....

Visa signatur

Dödens dag då jag insåg att man inte kommer ifrån bluescreen. Det heter bara kernel panic. Helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av brietlin:

Yes som rubriken säger har jag aldrig byggt HTPC förut men vanliga har jag satt ihop ganska många. Jag vill bara veta om allting som jag gar fungerar, om man måste ha med ljudkortet och dylikt. Tack för svar!

Länken till dotarn!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/496674/2011-06-05

http://www.inet.se/kundvagn/visa/496791/2011-06-05
10ggr bättre och den är oxå billigare.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Kan inte byta till en annan burk p.g.a att det blir för mycket höjd. Så min fråga är kan man trycka ner ett Asus E35M1-I Deluxe Fusion i burken som jag hade från början?

Visa signatur

Dödens dag då jag insåg att man inte kommer ifrån bluescreen. Det heter bara kernel panic. Helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av brietlin:

Kan inte byta till en annan burk p.g.a att det blir för mycket höjd. Så min fråga är kan man trycka ner ett Asus E35M1-I Deluxe Fusion i burken som jag hade från början?

Nemas problemas!

Permalänk
Medlem

Kan man göra det alltså? Även om det står mATX på burken och mini-ITX på moderkortet?

Visa signatur

Dödens dag då jag insåg att man inte kommer ifrån bluescreen. Det heter bara kernel panic. Helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av brietlin:

Kan man göra det alltså? Även om det står mATX på burken och mini-ITX på moderkortet?

ja det går. mATX är större än mini-ITX. Dock vet jag inte om du kanske behöver göra hål för det moderkortet..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

ja det går. mATX är större än mini-ITX. Dock vet jag inte om du kanske behöver göra hål för det moderkortet..

Nej jag tror det finns hål. Det står mini-itx på prisjakt och det finns bild på google-bildsök.

Permalänk

Som jag skrev i pm funkar de nog och det är mycket bättre. Sen kan du göra nått skoj av dina delar du får över alt sälja vidare. Jag byggde 2 st datorer av mina

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

kör ljudet ut ur HDMI utgången så får du bra ljud, tror även att du kan köra film utan grafik kortet.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

kör ljudet ut ur HDMI utgången så får du bra ljud, tror även att du kan köra film utan grafik kortet.

okej, så mitt paket, men skippa graffet?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

okej, så mitt paket, men skippa graffet?

Skulle bli ett jävla oljud om den burken och dra onödigt mycket. Sen varför ha prestanda till en hyfsad spelburk (lite äldre spel dvs) när den troligtvis inte ska göra mer än spela upp film?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

okej, så mitt paket, men skippa graffet?

Mitt paket är tystast och mest prisvärt. Du kommer ha otroligt korta boot-tider med SSD och hela 2TB för lagring.
Det är bara att byta chassit om det nu är 1cm för högt..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Mitt paket är tystast och mest prisvärt. Du kommer ha otroligt korta boot-tider med SSD och hela 2TB för lagring.
Det är bara att byta chassit om det nu är 1cm för högt..

ditt paket är nog ett riktigt kap, såg inte det förren nu:P
Men om datorn ska vara på dygnet runt ( i princip) så kanske inte en ssd behövs:P
Men om den ska stängas av då och då så kan ju alltid en ssd vara nått:)

fusion är ju alltid fint, och passiv är ju alltid ett stort plus:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

ditt paket är nog ett riktigt kap, såg inte det förren nu:P
Men om datorn ska vara på dygnet runt ( i princip) så kanske inte en ssd behövs:P
Men om den ska stängas av då och då så kan ju alltid en ssd vara nått:)

fusion är ju alltid fint, och passiv är ju alltid ett stort plus:)

Det är inte bara Boot-tiderna den påverkar. Allt som är installerat på den kommer starta på ett ögonblick! Sen ska du verkligen inte ha en 2tb som bootdisk, finns jättemånga nackdelar med det. Så du måste ändå ha en annan disk. SSD får plats inom budgeten, så varför inte?

Btw, fusion tar typ ingen ström alls, så ska du ha ett chassi med inbyggd nätdel så behövs inte mer än typ 50W

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Det är inte bara Boot-tiderna den påverkar. Allt som är installerat på den kommer starta på ett ögonblick! Sen ska du verkligen inte ha en 2tb som bootdisk, finns jättemånga nackdelar med det. Så du måste ändå ha en annan disk. SSD får plats inom budgeten, så varför inte?

Btw, fusion tar typ ingen ström alls, så ska du ha ett chassi med inbyggd nätdel så behövs inte mer än typ 50W

japp, det startar på ett ögonblick (äger ingen själv), och budget tillåter så varför inte:P
Inte visste jag att fusion är soppas strömsnålt, så då är ju det absolut värt att satsa på det (ekonomiskt):)

Jag lägger min röst på ditt paket;)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av brietlin:

Yes som rubriken säger har jag aldrig byggt HTPC förut men vanliga har jag satt ihop ganska många. Jag vill bara veta om allting som jag gar fungerar, om man måste ha med ljudkortet och dylikt. Tack för svar!

Länken till dotarn!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/496674/2011-06-05

BabbeN paket ser bra ut. Annars kommer AMD Llano inom de närmsta veckorna av vad som sagts i media. Och de kommer garanterat i mATX storlek.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

BabbeN paket ser bra ut. Annars kommer AMD Llano inom de närmsta veckorna av vad som sagts i media. Och de kommer garanterat i mATX storlek.

imo overkill med llano för en HTPC.. Jag ser det mer som typ första-dator, typ i 10 års ålder eller så, eller en som spelar lite smått ibland men oftast inte.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Ta fusion med en ssd som han ovan sa. Extremt bra för en HTPC dator. Kommer bli så nöjd så.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av BabbeN:

imo overkill med llano för en HTPC.. Jag ser det mer som typ första-dator, typ i 10 års ålder eller så, eller en som spelar lite smått ibland men oftast inte.

Menar du att den är för tioåringar? K10 kärnor och bra integrerad grafik är en riktigt bra kombo till rätt pris. Men som sagt den Fusion du satte ihopa är riktigt bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Menar du att den är för tioåringar? K10 kärnor och bra integrerad grafik är en riktigt bra kombo till rätt pris. Men som sagt den Fusion du satte ihopa är riktigt bra.

Jag tvivlar på att man kommer kunna spela t.ex MW2 eller dylikt på högre grafik med dem.
Så budgetbygge för den som inte spelar spec mycket eller för tioåringar som spelar HoMM och dylikt.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

imo overkill med llano för en HTPC.. Jag ser det mer som typ första-dator, typ i 10 års ålder eller så, eller en som spelar lite smått ibland men oftast inte.

Jag har för mig jag läste något test av E-350 som visade att den inte klarar av att maxa gigabitlina på en AES krypterad volym. Så kör man sina diskar krypterade så hade det ju inte skadat med lite mer kräm.
Någon som sitter inne på info om det? Eller ännu bättre, testat själv?

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1M3R:

Jag har för mig jag läste något test av E-350 som visade att den inte klarar av att maxa gigabitlina på en AES krypterad volym. Så kör man sina diskar krypterade så hade det ju inte skadat med lite mer kräm.
Någon som sitter inne på info om det? Eller ännu bättre, testat själv?

Har absolut ingen aning, men vem maxar en gigabitlina och krypterar sina filmer?...

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Har absolut ingen aning, men vem maxar en gigabitlina och krypterar sina filmer?...

Jag? Kör allt krypterat på alla mina datorer. Sen är det rätt vanligt med gigabit-nätverk hemma idag.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Skrivet av M1M3R:

Jag? Kör allt krypterat på alla mina datorer. Sen är det rätt vanligt med gigabit-nätverk hemma idag.

Känns rätt mycket som en icke-fråga för normalanvändaren faktiskt.

Fusion-brädan har mycket som talar för den. Låg effektförbrukning, helt passivt kyld, tillräckligt stark grafikkrets för att lira full HD 1080P (man får bara se till att ställa in mediaspelaren för att låta grafikkretsen sköta avkodningen, finns guide för det här på forumet).
Det är väl enbart med felaktigt kodade filmer man kan stöta på patrull (sådana som inte går att köra med avkodning via grafikkretsen), då processorn är klen, men det är sällsynt med sådana filmer.
Ljudkretsen är inbyggd och de flesta plockar väl ut ljudet via HDMI, om man nu inte vill plocka ut det digitalt, men kortet stöder båda varianterna.

En nackdel med mini-ITX kort är att det finns begränsat med plats för extrakort, det får ju bara plats ett PCI-e kort för t.ex. TV-tuner, sedan är det fullt.

Det lär ju inte vara några problem att få till en tyst burk med Antec Fusion chassit och Fusion-brädan, det räcker förmodligen med en av chassits fläktar satt på lägsta inställningen för att kyla burken. Det blir luftigt och gott om plats i burken.

Personligen skulle jag nog satsat på ett mindre mini-ITX chassi dock.

Visa signatur

~Pelle~