Bäst hårddisk för förvaring?

Permalänk
Medlem

Bäst hårddisk för förvaring?

Hej Sweclockers!

Jag tittar runt lite efter den mest pålitliga 2 TB hårddisken för backuping av mina andra diskar.

Prioriteringen är att den ska vara pålitlig. 5400 RPM borde väll dessutom, förutom att göra den billigare, skapa mindre slitage på sig själv, eller är jag ute och cycklar där?
Den kommer att stoppas in i en hårddisk-kabinett när jag backupar min data, all annan tid kommer den ligga i säkert förvar utanför både dator och kabinett.

Har ni några tips?

Har själv tittat lite på denna än så länge... http://www.inet.se/artikel/4303912/2tb-samsung-ecogreen-f4eg

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Samsung F4, kör ett par själv.
Polaren kör 15 st eller så och har aldrig haft strul med dom.

Gillar också att dom inte bara stendör utan om något mot förmodan skulle hända så kan man backupa datan på en disk som gått åt skogen, även om det går sakta.

Men har ej haft problem med mina heller.

Permalänk

fel av mig

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Den kommer att stoppas in i en hårddisk-kabinett när jag backupar min data, all annan tid kommer den ligga i säkert förvar utanför både dator och kabinett.

Varför ska du ta ur disken ur kabinettet efter du har backat din data? Jag tycker det enbart låter jobbigt och skapar extra, visserligen kanske minimala, hanterings risker.

Sedan inbillar jag mig att tex ett USB-kabinett är mer ESD-skyddat än en lös sata-disk. Åtminstone finns det lite extra elektronik innan diskens kretskort som kan ta smällen om olyckan skulle vara framme. Men detta är bara vad jag tror , verkligheten behöver nödvändigtvis inte överinstämma med mina idéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Varför ska du ta ur disken ur kabinettet efter du har backat din data? Jag tycker det enbart låter jobbigt och skapar extra, visserligen kanske minimala, hanterings risker..

Jag äger endast en HDD-kabinett som jag annars använder för andra HDDer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Special fråga till definition!

"Gillar också att dom inte bara stendör utan om något mot förmodan skulle hända så kan man backupa datan på en disk som gått åt skogen, även om det går sakta."

Menar du att även om en sådan här disk går sönder så kan man tanka ur infon till en annan disk?

Så Verbatim o Iomega som står hos mig är inte bästa valet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Gillar också att dom inte bara stendör utan om något mot förmodan skulle hända så kan man backupa datan på en disk som gått åt skogen, även om det går sakta.

Vad är det här för sagor du sprider? Samsungs diskar är inte säkrare än någon annan tillverkares diskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SBeaver:

Vad är det här för sagor du sprider? Samsungs diskar är inte säkrare än någon annan tillverkares diskar.

Dom diskar som dött av andra har jag alltid lyckats köra backup på samsungs diskar, även om det går långsammare än snigeln.

Aldrig lyckats göra detta på WD,hitachi diskar som dött.

Köp du dina hitachi diskar, jag skulle aldrig i livet köpa en hitachi disk för säker backup iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Dom diskar som dött av andra har jag alltid lyckats köra backup på samsungs diskar, även om det går långsammare än snigeln.

Aldrig lyckats göra detta på WD,hitachi diskar som dött.

Köp du dina hitachi diskar, jag skulle aldrig i livet köpa en hitachi disk för säker backup iaf.

Sprid inte dina erfarenheter som fakta.

F.ö. har jag aldrig ägt en Hitachi-hårddisk, det närmaste är en IBM disk jag köpte för 9-10 år sedan.

Till TS: Samsung EG F4 finns till mycket lägre pris på andra ställen.