Tips och idéer för design på ett datorbord!

Permalänk

Tips och idéer för design på ett datorbord!

Tjena!

Nu är det så att jag håller på att flytta och behöver ett nytt datorbord. Har använt mig av ikea's bord en längre tid och nu har jag tröttnat, plus att jag behöver ett större.

Jag vill ha ett bord som sträcker sig över hela kortsidan på rummet. Vilket är ca 2,7m långt.
Bordet ska också vara något djupt (80cm+) då jag vill ha en "våning" till på bordet där jag kan ställa skärmen osv.

Jag vill nu ha eran hjälp då jag inte vet exakt hur det ska se ut, vilket material jag ska köpa och hur man kan göra hål för kabeldragning Om ni vill så får ni gärna rita hur ni tänker!

Tack på förhand

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Ska du bygga helt från start själv eller funderar du på att köpa och bygga till ?. Det finns massvis med sätt och material de beror lite på hur du vill att de ska se ut och vad du är beredd att lägga. Tex En fet ek skiva min 5 cm tjock tvärs över me själv hand frästa kabel öppningar och nerfräst tangentbord och musmatta skulle vara snyggt. Som ben på ett sådant bygge skulle jag iaf sätta 3 rätt rejäla reglar på väggen och lägga skivan uppepå med en regel fast satt i de 2 gavel bitarna framtill för att kunna göra kort bitar rakt över och ev kryss för extra stabilitet på så vis slipper du ett enda ben O.b.s att "ramen" som håller skivan måste klara utav all vikt såklart. har du betong väggar blir det inga problem då det finns mycket fina och riktigt grova pluggar med frans skruv som du kan dra in så de räcker. dock Ek är ju hårt som bara f.. och du bör ha en överhands fräs till all skärning för snyggast resultat alternativt att du gör en ritning på skivan och sen lämmna in den till en möbel snickeri fabrik el dyligt som kan göra de former du vill ha riktigt snyggt. Över hyllan du pratade om kan man åka då göra i ex ek med lite fetare typ 5 cm ben så du kan utnyttja facket under till förvarning osv. ska se om jag kan rita ihop en idé och fixa bild på om detta låter intressant? ju mer info du kan ge på vad du vill att bordet ska innehålla och ha för funktioner ju lättare blir det att göra en bra ritning. Skicka även lite mått på hur brett inte ca då=) och djup/höjd. du kan ju fräsa som en halv måne där du sitter så kan du ha bordet ännu djupare på ytterkanterna. är det hela vägagr el är de fönster på någon utav dem? hoppas du får några ideér utav detta.
Mvh Micke

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subbs:

tapet av text

Oft: dela gärna upp det i stycken, tröttnade efter 2 rader.

Ont: titta runt på olika skrivbord, norpa ider och skissa på.
finns inget som är rätt och fel om du gillar det

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Sry man sitter och stirra sig blind i skrärmen och låter ideérna flöda haha:D Sry för ot=)

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk

Hittade mycket intressant med lite googling. http://www.google.se/search?q=computer+desk&um=1&ie=UTF-8&tbm...

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Finns väl en hel drös med bra idéer ute på nätet

minus äpplet dårå.

En stor o fräsch hörna sitter aldrig fel

Har du tid och pengar så: http://lifehacker.com/5803394/the-compudesk-an-epic-custom+built-all+in+one-desk
Det är bara att söka, du hittar säkert själv!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Det allra enklaste är väl och sätta upp reglar på väggen och köpa en träskiva och antingen bara olja in den eller om du kanske ex. vill ha någon färg och försöka måla den. Sen kan man bara för att vara säker köpa till något ben bara för att stödja upp.

Sen på skivan så kan du ju borra ut hål för kablar och liknande. Har även för mig att det ska finnas ett galleri där någon har gjort något liknande med reglar och skiva. Har för mig det galleriet var riktigt bra och med mycket info om hur h*n gjorde allt.
Ska se ifall jag kan hitta det.

Men säger som Toivo leta runt och sno idéer

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad det blir av detta, ska själv snart flytta hemifrån och funderar på att bygga något liknande fast jag vill gärna ha ett hörn med i bilden.
Lycka till!

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970