hur partitionerar jag 3TB hdd?

Permalänk
Inaktiv

hur partitionerar jag 3TB hdd?

har köpt mig en 3TB sata-disk och tänkte slänga in i min server (windows 7 32bit)

jag vill ha den som en enda partition på 3TB och undrar då hur jag skall göra?
(det skall EJ vara en boot-disk)

har läst att man måste partitionera med GUID och att det måste stödja LBA, men båda förkortningarna är rena grekiskan för mig och hitta ingen information om hur jag skall göra och om det ens går på win7 32bit.

så, hur skall jag partitionera i win7 32bit för att det skall bli en partition på 3TB? (eller är det bara att partitionera som vanligt i diskhanteraren som jag hade gjort om det var en disk på 1TB?)

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Borde inte det redan bara vara en partion från början?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Har du relativt modern hårdvara bör det inte vara några problem att få det till en partition, sectorstorlek vid formatering bör vara 4096, inte den gamla standarden som är 512

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon170706:

(eller är det bara att partitionera som vanligt i diskhanteraren som jag hade gjort om det var en disk på 1TB?)

tack på förhand!

Du kunde väl ha provat ditt eget förslag?

Permalänk
Inaktiv

jo, men jag kör efter "better safe than sorry"

så tänkte att det kunde vara bra att fråga först och se innan jag börjar "leka" själv.

men helt riktigt, det var otroligt smidigt i diskhanteraren på win7.

satte i disken, starta servern, öppna diskhanteraren.
då sa han att en disk behövde "aktiveras" (eller vad det nu stod) och då kunde man välja GPT eller MBR, så var ju bara att välja GPT.
sen var det klart och då var det bara att högerklicka och partitionera som vanligt (valde dock 4096 ist för "default" på sectorsize denna gången)

tack för hjälpen och sorry för att jag är en fegis och inte ville prova själv först ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

jo, men jag kör efter "better safe than sorry"

så tänkte att det kunde vara bra att fråga först och se innan jag börjar "leka" själv.

men helt riktigt, det var otroligt smidigt i diskhanteraren på win7.

satte i disken, starta servern, öppna diskhanteraren.
då sa han att en disk behövde "aktiveras" (eller vad det nu stod) och då kunde man välja GPT eller MBR, så var ju bara att välja GPT.
sen var det klart och då var det bara att högerklicka och partitionera som vanligt (valde dock 4096 ist för "default" på sectorsize denna gången)

tack för hjälpen och sorry för att jag är en fegis och inte ville prova själv först ;p

Disken är högst troligt i det som kallas för advanced format, har för mig det är ett måste för att kunna formatera över ca 2Tb och sectorerna internt är just 4096 på dessa, man kan nog använda 512 också men till en viss prestandaförlust 4096 sectorer gör att man kan tillverka diskar upp till 16Tb vilket blir den nya gränsen istället för gamla gränsen 2Tb, om jag har fattat det hela rätt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300