Permalänk
Medlem

Slarvig bilverkstad...

Hade bilen på 9000mila service för 3 veckor sen ungefär. 9000milaservicen innebär bland annat tändstiftsbyte (dom ska bytas var 9000:e mil) men det gjorde inte verkstaden, när jag ringde och påpekade detta så sa dom "oj, då måste han glömt det" och sa att dom kunde byta tändstiften åt mig, men de skulle fortfarande debitera för arbetet, så jag köpte stiften och gjorde det själv.

En annan grej som hände när jag hämtade bilen var att man kunde märka att bromspedalen kändes något annorlunda, jag pratade även med verkstaden och förklarade att pedalen sjönk sakta om man höll den nere länge, han sa att det var normalt att det kändes lite annorlunda efter uppsmörjning.

Igår tändes varningslampan för bromsarna och jag kollade upp bromsoljan och den behållaren var nästan tom, såg att det läckte ur luftningsnippeln på bromsoket höger bak. Iom att de debiterat mig 0.75L bromsolja antar jag att de bytt oljan i hela systemet och alltså varit på och skruvat på den nippeln, när jag själv drog åt den igår så blev den tät (tror jag iaf.). Men såklar är man orolig att luft tagit sig in i bromsarna/kopplingen när behållaren var näst intill tom.

Tror ni jag har någon chans mot verkstaden om jag kräver att dom ska lufta om allting och eventuellt ersätta mig med nya bromsbelägg eftersom dessa är dränkta i bromsolja nu?

Kan tillägga att detta är en märkesverkstad och de tog 3800 betalt för detta jobb...

Permalänk
Medlem

Rätt ska vara rätt. Men nu vet jag inte hur märkesverkstäder är med såna här ärenden.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Ring och be att få prata med verkstadschefen. Är detta en seriös verkstad ska de fixa problemet åt dig utan att debitera dig (du har ju redan pröjsat för jobbet en gång).

Man behöver inte vara arg (till en början) utan förklara problemet, hur kommunikationen gått till, och nuläget och se vad han/hon har att säga.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Riktigt illa.

Utan tvekan tycker jag att verkstaden till att börja med skulle ha bytt stiften utan att ens ta betalt för materialet när du kom in första gången, som ren goodwill för att dom klantat sig.

Att dom sen missade att dra åt luftningsnippeln på ett bromsok är inget mindre än SKANDAL!! Gör man ett jobb på bromsarna så dubbelkollar man allt både 2 och 3 gånger innan man släpper iväg bilen till kunden, det är ju för faan andras liv man riskerar genom att fuska/slarva. Att dom sedan nonchalant viftar bort dig när du kommer tillbaks och säger att bromsarna känns konstiga utan att ens provköra bilen gör bara saken så mycket värre, bevisar tydligt att dom inte tar ansvar för jobbet dom gjort.

Dom skall givetvis ta in bilen igen och lufta om bromsarna, och som du säger även byta bromsbeläggen, givetvis skall beläggen bytas på båda sidor inte bara den sida som nu är dränkta i bromsvätska.

Att allt detta ska vara helt kostnadsfritt för dig är självklart, sen är det ju upp till dig att avgöra vad du tycker är lämplig kompensation för att ditt liv har varit i fara enbart pga deras slarv.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

Bli aldrig arg på din bilmekaniker. Då lär dom inte vilja hjälpa dig.

"..., sen är det ju upp till dig att avgöra vad du tycker är lämplig kompensation för att ditt liv har varit i fara enbart pga deras slarv.", detta är ren idioti. Ha överseende, bilmekaniker har ett jävligt jobbigt arbete. Man ska stå och skruva i flera timmar i sträck.

Vad är det för märke?

mvh// Bilmekaniker in training.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Bli aldrig arg på din bilmekaniker. Då lär dom inte vilja hjälpa dig.

"..., sen är det ju upp till dig att avgöra vad du tycker är lämplig kompensation för att ditt liv har varit i fara enbart pga deras slarv.", detta är ren idioti. Ha överseende, bilmekaniker har ett jävligt jobbigt arbete. Man ska stå och skruva i flera timmar i sträck.

Vad är det för märke?

mvh// Bilmekaniker in training.

Bilen är en Corolla T-sport, 2004 så verkstaden är givetvis en Toyota-verkstad. Jag har inte tänkt kräva någon "extra" kompensation utöver att jag vill att dom luftar om broms/koppling samt byter beläggen bak då dom är dränkta i bromsvätska.

Jag är väl medveten om att "slarv" kan inträffa, alla kan göra misstag, men man ska kompensera kunden för merkostnader när ett fel inträffat tycker jag.

Fan i såna här lägen är det asjobbigt med långhelger, vill ju kontakta dom nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Bli aldrig arg på din bilmekaniker. Då lär dom inte vilja hjälpa dig.

"..., sen är det ju upp till dig att avgöra vad du tycker är lämplig kompensation för att ditt liv har varit i fara enbart pga deras slarv.", detta är ren idioti. Ha överseende, bilmekaniker har ett jävligt jobbigt arbete. Man ska stå och skruva i flera timmar i sträck.

Vad är det för märke?

mvh// Bilmekaniker in training.

Tvärtom. Som bilmekaniker ska du vara jävligt rädd om dina kunder. Det finns ingenting annat där rekommendationer och omdömen från vänner och bekanta spelar större roll.

Och lägg ner. Det är jobbigt att jobba, därför får man betalt för det. Just när det gäller bromsar så är det självklart att just säkerhetsaspekten är jävligt viktig. En stor anledning till att många lämnar in bilen till en verkstad, istället för att försöka göra det själv, är just för att man vill försäkra sig om att det blir ordentligt gjort. Du kan inte vifta bort det här som om det bara är en liten miss man får räkna med.

Jag hoppas verkligen, för din och framtida kunders skull, att din inställning och ditt ansvarstänkande mognar rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

"..., sen är det ju upp till dig att avgöra vad du tycker är lämplig kompensation för att ditt liv har varit i fara enbart pga deras slarv.", detta är ren idioti. Ha överseende, bilmekaniker har ett jävligt jobbigt arbete. Man ska stå och skruva i flera timmar i sträck.

Så när en småbarnsmamma med tillhörande barnvagn kliver ut på övergångsstället framför min bil o jag stampar pedalen i golvet utan att bromsarna tar......o sen behöver leva med minnena av den händelsen resten av livet, eller om jag skadar mig själv och blir permanent förlamad från nacken o neråt..... Då tycker du att jag ska ha överseende med att du glömmer att dra åt nån skruv här eller där bara för att ditt jobb är så jobbigt o du måste jobba flera timmar i sträck??

Hel**te heller att jag tänker ha nått överseende när en klåpare till mekaniker slarvar!!
Jag är inte direkt insatt i juridik, men som jag resonerar så bör det inte alls vara svårt att fälla en mekaniker för "vållande till annans död" alt "vållande av kroppsskada" om mekanikern missat/slarvat med något som senare orsakar en olycka. Om du nu genomgår en utbildning till bilmekaniker med den här inställningen så SNÄLLA skicka ett PM till mig när du får jobb sen, bara så jag vet vart jag ABSOLUT INTE ska lämna in min bil för reparation/service i framtiden, inte för att jag skulle göra det, då jag själv är utbildad bilmekaniker och servar/reparerar/renoverar mina bilar själv.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Så när en småbarnsmamma med tillhörande barnvagn kliver ut på övergångsstället framför min bil o jag stampar pedalen i golvet utan att bromsarna tar......o sen behöver leva med minnena av den händelsen resten av livet, eller om jag skadar mig själv och blir permanent förlamad från nacken o neråt..... Då tycker du att jag ska ha överseende med att du glömmer att dra åt nån skruv här eller där bara för att ditt jobb är så jobbigt o du måste jobba flera timmar i sträck??

Hel**te heller att jag tänker ha nått överseende när en klåpare till mekaniker slarvar!!
Jag är inte direkt insatt i juridik, men som jag resonerar så bör det inte alls vara svårt att fälla en mekaniker för "vållande till annans död" alt "vållande av kroppsskada" om mekanikern missat/slarvat med något som senare orsakar en olycka. Om du nu genomgår en utbildning till bilmekaniker med den här inställningen så SNÄLLA skicka ett PM till mig när du får jobb sen, bara så jag vet vart jag ABSOLUT INTE ska lämna in min bil för reparation/service i framtiden, inte för att jag skulle göra det, då jag själv är utbildad bilmekaniker och servar/reparerar/renoverar mina bilar själv.

Jag hoppas verkligen att Toyota tar lika allvarligt på detta som ni.
Frågan är om dom kan säga att det är en skada som kommit efter servicen, trots att det var bara 3 veckor sedan service och att dom har varit på just den skruven och skruvat. Det har ju inte läckt där nånting innan på dom 8 år bilen rullat.

Ang. att serva bilen själv, jag har i princip gjort en sån här service på min gamla toyota starlet, det enda jag var väldigt osäker på var bytet av motorolja. Men största anledningen att jag lämna in för 9000 mila servicen är ju såklart för att få stämpeln i boken, att jobbet är gjort på en märkesverkstad och ska vara korrekt utfört...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag hoppas verkligen att Toyota tar lika allvarligt på detta som ni.
Frågan är om dom kan säga att det är en skada som kommit efter servicen, trots att det var bara 3 veckor sedan service och att dom har varit på just den skruven och skruvat. Det har ju inte läckt där nånting innan på dom 8 år bilen rullat.

Ang. att serva bilen själv, jag har i princip gjort en sån här service på min gamla toyota starlet, det enda jag var väldigt osäker på var bytet av motorolja. Men största anledningen att jag lämna in för 9000 mila servicen är ju såklart för att få stämpeln i boken, att jobbet är gjort på en märkesverkstad och ska vara korrekt utfört...

Plocka fram Konsumenttjänstlagen på nätet och läs dig till lite. Ska inte vara så stora problem då den inte är speciellt avancerad. Så har du lite argument om dom nu skulle krångla med dig Är det någon juridik du vill ha hjälp med kan du PMa och så kan jag se vad jag kan göra... Men detta är ju bara förutsatt att dom bråkar med dig

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Den aktuella verkstadens inställning gentemot kunder verkar vara lite sisådär. Naturligtvis skulle de ha bytt tändstift åt dig "gratis" när du påpekade att de inte var bytta. Kunden skall inte pröjsa för verkstadens missar. Angående bromsarna: "...pedalen sjönk sakta..." så skulle en bra mekaniker ha kollat upp det direkt.

Så lite mothugg från verkstaden är nog att vänta men självklart skall de fixa bromsarna åt dig utan kostnad, luftning, bromsvätska och nya belägg om det behövs. Var korrekt och saklig men stå på dig, acceptera inte "-men det kommer att kosta dig...". Vägrar de så gå vidare till "högre instans".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag hoppas verkligen att Toyota tar lika allvarligt på detta som ni.
Frågan är om dom kan säga att det är en skada som kommit efter servicen, trots att det var bara 3 veckor sedan service och att dom har varit på just den skruven och skruvat. Det har ju inte läckt där nånting innan på dom 8 år bilen rullat.

Ang. att serva bilen själv, jag har i princip gjort en sån här service på min gamla toyota starlet, det enda jag var väldigt osäker på var bytet av motorolja. Men största anledningen att jag lämna in för 9000 mila servicen är ju såklart för att få stämpeln i boken, att jobbet är gjort på en märkesverkstad och ska vara korrekt utfört...

Precis som du själv skrev i första inlägget.... så har dom ju debiterat dig för 0.75L bromsvätska, detta kan inte betyda något annat än att det ingår byte utav bromsvätskan i 9000mil servicen. För att genomföra ett bromsvätskebyte så måste luftningsnipplarna på bilens alla 4 bromsok lossas. Så om dom försöker snacka sig ur det hela genom att säga att dom ej lossat den luftninsnippeln så är det garanterat bara rent skitsnack.

Det där med "stämpel i boken" ger jag personligen inte 5 råttskit för, som jag upplever det så är fusket betydligt mer utbrett på de större märkesverkstäderna där du sitter vid en fint designad servicedisk och lämnar över nycklarna till en herre i skjorta o slips än de mindre "Roy o Roger" verkstäderna där du måste låna handfatet o tvätta händerna efter att ha skakat hand med den som ska fixa din bil.
Dom små lever helt o fullständigt till 100% på sitt rykte från tidigare kunder, dom vet att det räcker mycket väl med 2-3 riktigt missnöjda kunder så får dom klappa igen sina garageportar för gott. De stora har ju sina serviceavtal med stora företag, hyrbilar, leasingbilar osv att luta sig mot, spelar ingen större roll för dom om ett par privatpersoner går därifrån o känner sig missnöjda och lurade.

Men det allra bästa är ju enligt min mening att man själv skaffar sig kunskaperna och möjligheterna att serva/laga sin bil, alternativt att man låter nån vän/bekant/släkting med de rätta kunskaperna göra det.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Precis som du själv skrev i första inlägget.... så har dom ju debiterat dig för 0.75L bromsvätska, detta kan inte betyda något annat än att det ingår byte utav bromsvätskan i 9000mil servicen. För att genomföra ett bromsvätskebyte så måste luftningsnipplarna på bilens alla 4 bromsok lossas. Så om dom försöker snacka sig ur det hela genom att säga att dom ej lossat den luftninsnippeln så är det garanterat bara rent skitsnack.

Det där med "stämpel i boken" ger jag personligen inte 5 råttskit för, som jag upplever det så är fusket betydligt mer utbrett på de större märkesverkstäderna där du sitter vid en fint designad servicedisk och lämnar över nycklarna till en herre i skjorta o slips än de mindre "Roy o Roger" verkstäderna där du måste låna handfatet o tvätta händerna efter att ha skakat hand med den som ska fixa din bil.
Dom små lever helt o fullständigt till 100% på sitt rykte från tidigare kunder, dom vet att det räcker mycket väl med 2-3 riktigt missnöjda kunder så får dom klappa igen sina garageportar för gott. De stora har ju sina serviceavtal med stora företag, hyrbilar, leasingbilar osv att luta sig mot, spelar ingen större roll för dom om ett par privatpersoner går därifrån o känner sig missnöjda och lurade.

Men det allra bästa är ju enligt min mening att man själv skaffar sig kunskaperna och möjligheterna att serva/laga sin bil, alternativt att man låter nån vän/bekant/släkting med de rätta kunskaperna göra det.

Mjo, kunskapen har jag nog tror jag, har bytt bromsrör runtom på min förra bil, bytt luftfilter och tändstift o såna grejer. Tog ett par timmar men jag klarade av att byta bromsbelägg på en ford en gång också. Men det har alltid varit bilar till ett värde av typ 10 000 kronor. Nu när bilen är värd runt 80 000 kände jag mig mer osäker. Plus att jag inte vågar mig på att byta motoroljan eftersom jag aldrig gjort det.

Trodde att man kunde lita Toyotaverkstäderna iom. att dom tydligen har bästa omdömena av alla märkesverkstäder i Sverige enligt nå undersökningar.

Permalänk
Skrivet av Cropsgrinder:

Ha överseende, bilmekaniker har ett jävligt jobbigt arbete. Man ska stå och skruva i flera timmar i sträck.

Vilket jobb är inte jobbigt? Tex en snickare ska ju bygga 8h/dag och en kontorsnisse ska ju stirra i en skärm 8h/dag, även det är ju jobbigt i längden och ingen har överseende med att du gör misstag för att du är trött eller tycker att ditt jobb e tråkigt. Går man till ett serviceinriktat jobb ska jobbet man gör utföras på RÄTT vis oavsett om det riskerar andras liv eller ej.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Mjo, kunskapen har jag nog tror jag, har bytt bromsrör runtom på min förra bil, bytt luftfilter och tändstift o såna grejer. Tog ett par timmar men jag klarade av att byta bromsbelägg på en ford en gång också. Men det har alltid varit bilar till ett värde av typ 10 000 kronor. Nu när bilen är värd runt 80 000 kände jag mig mer osäker. Plus att jag inte vågar mig på att byta motoroljan eftersom jag aldrig gjort det.

Trodde att man kunde lita Toyotaverkstäderna iom. att dom tydligen har bästa omdömena av alla märkesverkstäder i Sverige enligt nå undersökningar.

Jamen då har du ju de grundläggande kunskaperna som behövs för att serva själv låter det som. Många resonerar precis som du när du tänker att en bil för 10,000 kan jag skruva på själv, men en för 80,000 är mycket krångligare... den rädslan är helt obefogad, rent mekaniskt är det knappt nån skillnad på en en 20år gammal bil mot en av årets modell. Visst tusan har saker o ting förfinats och förbättrats med åren, men så länge det rör sig om rent mekaniska ting så är det bara att skruva på. Problemen kommer ju när nått elektroniskt börjar spöka i en relativt ny bil, då står ju även den bäste mekaniker där som ett fån o kliar sig i huvudet om han ej har rätt kabel eller datorprogram.

Ang byte av motorolja så är det ju bara vad för olja man ska hälla i som man behöver hålla koll på. Släpp pluggen på oljetråget, låt den gamla olja rinna ur, ta bort oljefiltret, dit med nya oljefiltret (ta lite olja på gummipackningen), dit med pluggen i oljetråget, häll på nya olja genom påfyllningshålet i ventilkåpan, klart. Tar inte mer än 10min. Fixar du att byta bromsrör så är detta en barnlek.

Gramatiska klantigheter
Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Du är inte den förste som råkat ut för slarviga mekaniker kan jag ju säga, dubbelkollar allt som görs på min bil själv när jag får hem den efter service.

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knixaren:

Du är inte den förste som råkat ut för slarviga mekaniker kan jag ju säga, dubbelkollar allt som görs på min bil själv när jag får hem den efter service.

Kan inte fatta hur de kommer undan med att slarva så förbannat, skulle jag aldrig kunna göra i mitt jobb, eller vilja. För fan man har väl yrkesstoltheten att tänka på eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Kan inte fatta hur de kommer undan med att slarva så förbannat, skulle jag aldrig kunna göra i mitt jobb, eller vilja. För fan man har väl yrkesstoltheten att tänka på eller?

Nej precis, men sen kan det ju vara så att det är en mindre erfaren mekaniker som gjort arbetet, man får ju lära sig på något vis och är ju oftast genom att göra misstag man lär sig.. Sen kan man säga vad man vill om att skicka praktikanter på bromsarna och i ditt fall ska ju givetvis verkstaden göra om arbetet utan vidare debitering inget snack om saken.

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk
Medlem

Usch, tråkigt när sånt här händer. Jag råkade ut för att de glömde dra åt muttrarna på ett av hjulen, så efter några hundra meter lossnade skiten! Som tur var i 25-30 bara... Efter det har jag inte ens köpt ett frimärke på den jävla OK-macken (Edsvägen i väsby).

Men tillbaks till dg: Du har turen att det är en märkesverkstad, för det finns ett flertal högre instanser att klaga hos. Jag hade bara verkstadschefen, de är ju bara inhyrda i OK:s lokaler...

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Bilen är en Corolla T-sport, 2004 så verkstaden är givetvis en Toyota-verkstad. Jag har inte tänkt kräva någon "extra" kompensation utöver att jag vill att dom luftar om broms/koppling samt byter beläggen bak då dom är dränkta i bromsvätska.

Jag är väl medveten om att "slarv" kan inträffa, alla kan göra misstag, men man ska kompensera kunden för merkostnader när ett fel inträffat tycker jag.

Fan i såna här lägen är det asjobbigt med långhelger, vill ju kontakta dom nu...

Självklart ska Du inte behöva betala för det dom har missat, eller att dom ska göra om arbetet för något som dom missat.

Tycker det är roligt att du är mer lugn över det hela än vad andra i tråden.

Sen är bilmekaniker yrket jävligt jobbigt, fysiskt och psykiskt. Du sliter som fan på leder och muskler. Finns flera äldre bilmekaniker som inte ens kan röra fingrarna.
Du får ont i ryggen, fingrar, armar, leder efter bara en vecka i arbetet.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Bli aldrig arg på din bilmekaniker. Då lär dom inte vilja hjälpa dig.

"..., sen är det ju upp till dig att avgöra vad du tycker är lämplig kompensation för att ditt liv har varit i fara enbart pga deras slarv.", detta är ren idioti. Ha överseende, bilmekaniker har ett jävligt jobbigt arbete. Man ska stå och skruva i flera timmar i sträck.

Vad är det för märke?

mvh// Bilmekaniker in training.

Så om man betalar för en tjänst som inte blir utförd eller tom försämrar ska man bara strunta i det för att mekaniker har ett jobbigt arbete och kan slarva ibland?

Kan du berätta var du kommer jobba som mekaniker så jag vet var jag aldrig ska ta bilen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då byter man yrke eller slutar att gnälla?

Det hänger på andra människors liv, ett så enkelt jobb som att byta tändstift ska göras korrekt och trippelkollas innan man släpper iväg bilen, allt annat som görs i servicen skall såklart även trippelkollas punkt slut.

Permalänk
Medlem

ajdå verkligen illa att dom missade dra åt luft nippeln till bromsarna. angående tändstiften borde dom bytt åt dig GRATIS och utan krongel eftersom DOM missat det.

ur säkerhets aspekt så är väll tändstiften inte hela världen men därimot bromsarna mekanikern som gjorde detta borde få en tillsägelse så detta inte händer igen.

brorsan har jobbat på märkesverkstad i ca 7 år och visst missar dom saker ibland men bromsar och annan säkerhets utrustning är dom alltid väldigt noga med.

ring dom och snacka med dom men var inte arg om dom inte börjar krongla en massa dom är skyldiga dig en ursäkt och nya bromsklossar och är dom scyssta även något annat, kanske något i prisklassen nya tändstift?

brorsan slutade som bilmeck PGA att det var för tungt och är nu besiktningsman istället. tur att man har han då han alltid servar min bil och gör det bra.

alltid lika irriterande med massor av krongel och tjafs, hoppas dom inte kronglar och fixar det snabbt och lätt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

brorsan slutade som bilmeck PGA att det var för tungt och är nu besiktningsman istället.

Fan man skulle ju ha varit bilmek, bananskal in i statligt arbete liksom.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Lämnade in bilen för byte av framrutan på försäkringen. var välpolerad och städad.

När jag fick tillbaka den så såg det ut som de lekt sandlådekring i den. torkararmarna satt fel. ett par gummitätningar var felaktigt ditsatta. torpedplåten satt snett och de hade klämt ett par kablar. Iaf fick ajg en ny plåtskruv mitt i motorutrymmet lustigt nog..

Iaf jag gör så mycket jag kan själv. Att någon knäppgök säger att mekaniker är ett tungtjobb tror jag är rädd att bli smutsig om fingrarna Liksom Byggare står ju typ dagarna i ända med en hammare eller något vibrerrande elverktyg och gör mängder med tunna lyft. Även jag som elektriker står ju ofta och jobba med händerna ovanför huvudet och det må kanske inte alltid vara ett tung jobb så sätt men fan vad de märks sen hur öm man är när man kommit hem efter några dars jobb.

Tycker man de är jobbigt att lyfta och skruva väck lite tjuriga bultar så får man skaffa sig rätt verktyg och muskler för jobbet punkt slut.

Tycker trådskaparen ska få bromssystemet kollat, byta av bromsbelägg och sådär. sen tändstifts bytet kan de väl kanske debitera tiden på tycker jag kanske. men att man stämplat något jobb som inte ha gjorts så borde man ju fan komma ihåg om man gjort det eller inte.

Kolla igneom så filter och olja mm verkligen är bytt. vet verkstäder som sagt att den är bytt sen lyfter man på oljestickan och den är svartare än sot Att byta olja är ingen större bekymmer i sig. Finns en bult i botten på motorn där man lossar och släpper ut olja i en hink eller lämpligt kärl. sen drar man bort oljefiltret och smäcker dit ett nytt och smörjer packningen lite med olja. sen skruvar man bara tillbaka oljepluggen i motorn och öppnar oljelocket överst på motorn och häller i rätt mängd som motorn+ filter sväljer och startar och tittar så oljelampan släcks efter ett par sekunder. Klart

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

En bekant lämnade in bilen på verkstad för att få avgassystemet fixat. Dagen efter han hämtat den igen märkte han att fönsterhissen på passagerar sidan inte fungerade. Han plockade bort insidan på dörren och upptäckte att motorn till fönstret saknades, trotts att fönsterhissen funkat innan han lämnade in bilen.
Verkstaden ville inte alls prata om saken.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Sen är bilmekaniker yrket jävligt jobbigt, fysiskt och psykiskt. Du sliter som fan på leder och muskler. Finns flera äldre bilmekaniker som inte ens kan röra fingrarna.
Du får ont i ryggen, fingrar, armar, leder efter bara en vecka i arbetet.

Lustig verklighetsuppfattning du har

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Pratade med verkstaden idag, hans första reaktion "Aj fan, det var absolut inte bra, det är klart vi ska fixa det, så fråga jag vad dom fixar, han sa att dom ska lufta om systemet och göra rent bromsklossarna. Däremot sa han inget om någon kompensation och jag visste inte vad jag ska säga.

Ska jag ta det med han när jag kör dit bilen, o säga något i stil med "eftersom ni krånglat till detta så mkt för mig så är väl det minsta ni kan göra att åtminstone byta klossarna bak på bilen?" eller något i den stilen?
Är inte så välsmord i käften när det gäller att förhandla, så tips mottages tacksamt

Permalänk
Skrivet av Pinkspear:

Lustig verklighetsuppfattning du har

Jojo, det är ju fint att bara kläcka ur sig saker utan att du ens säger vad du får dina "kunskaper" ifrån.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Pratade med verkstaden idag igen, bilen ska in igen imorgon, jag sa till han i telefon "jag tycker inte att jag ska behöva ha belägg som ni först sölat ner med bromsvätska och sen rengjort, de kommer aldrig att bli lika bra som om de aldrig vart indränkta i olja. Han i telefon sa typ "Ja, det har du rätt i, det går säkert att ordna, men det är inte jag som bestämmer sånt" så vi får se vad dom säger imorgon då. Men får jag bromsklossarna bytta på bägge sidor bak så är jag nöjd med det som kompensation.