Kontrollerkort för Sata III till SSD

Permalänk
Medlem

Kontrollerkort för Sata III till SSD

Hej!

Tänkte byta ut systemdisken mot en SSD för att få lite fart. Idag sitter jag med Sata II och kan väl därför inte utnyttja de snabbaste diskarna till max?

Så med min setup är väl en Intel 320 ett av de bättre valen.

Min undran är dock, om det ens är möjligt, att köpa ett kontrollerkort för sata III och därmed kunna utnyttja de diskar som stödjer det? Typ Intel 510?

Så frågan är: Är det möjligt? Och i sådana fall är det värt det?

/Tobias

Permalänk

Intels SATAII presterar bättre än en del andra företags SATAIII. Jag skulle säga att det inte är värt det. Du måste upp en bit i prisklasserna för att få ett ordentligt kort tyvärr.

Edit: En länk med lite tester på detta, nedan ett exempel där SATAII (3Gbps) presterar nästan det dubbla av en SATAIII (6Gbps)
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot85:

Hej!

Tänkte byta ut systemdisken mot en SSD för att få lite fart. Idag sitter jag med Sata II och kan väl därför inte utnyttja de snabbaste diskarna till max?

Så med min setup är väl en Intel 320 ett av de bättre valen.

Min undran är dock, om det ens är möjligt, att köpa ett kontrollerkort för sata III och därmed kunna utnyttja de diskar som stödjer det? Typ Intel 510?

Så frågan är: Är det möjligt? Och i sådana fall är det värt det?

/Tobias

Det beror på vad du har för moderkort i dag, Sata 6Sb/s (III) är ju standard på alla nya moderkort numera,
det kan vara värt att lägga till mellanskillnaden mellan kontrollerkort och moderkort för att få lite uppgradering över lag, om du inte har sunkiga delar för övrigt.
Jag körde min Crucial SSD Sata 6Gb/s i Hotswapen på min Obsidian utan att tänka på att det bara var Sata 3gb/s (II) till en början men när jag satte den direkt till moderkortet med Sata 6Gb/s kabel i rätt uttag så blev det en rejäl skjuts, upplevde iallafall jag.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Det finns kontrollerkort att köpa men det är inte värt pengarna. Sitter själv med en Intel 510 och kör på Sata2 då jag inte har Sata3. Tittade en del på vilka hastigheter man får med kontrollerkort samt vad man får betala för kalaset och kan verkligen säga att det inte är värt på något sätt.

Sen kan du ju ha disken i nästa bygge som förhoppningsvis har Sata3(så har jag tänkt mig det).

Permalänk
Avstängd

Inte värt det tills intel gör ett bra sata 6gb kort.
Alla som finns med marvel är slöseri med pengar.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Jag sitter på ett 1156 moderkort och hade inga planer på att byta det eller datorn på ett antal år.

Så jag vet inte om det är värt att köpa en disk, typ 510, för att spara den till nästa dator för det lär dröja. Eller vinner man mycket i prestanda att köra Intel 510 på sata II jämfört med Intel 320 på sata II? Finns säkert tusen tester på det antar jag.

/Tobias

Permalänk
Medlem

Inte värt imo då det är acesstiden man vill åt med ssd. Men det är klart att det blir snabbare om man har en tillräckligt snabb disk. Är den sanbbare än 3gb/s så kommer det ju gå snabbare.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Inte värt det tills intel gör ett bra sata 6gb kort.
Alla som finns med marvel är slöseri med pengar.

Marvel? Vad är det? Är långt i från expert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Inte värt imo då det är acesstiden man vill åt med ssd. Men det är klart att det blir snabbare om man har en tillräckligt snabb disk. Är den sanbbare än 3gb/s så kommer det ju gå snabbare.

Du menar att accesstiden inte påverkas av om det är sata II eller III?

Men läs och skriv borde ju iaf rimligtvis begränsas vid 3 gb/s för min del?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot85:

Du menar att accesstiden inte påverkas av om det är sata II eller III?

Men läs och skriv borde ju iaf rimligtvis begränsas vid 3 gb/s för min del?

Jo läs och skrivhastigheten begränsas till 3gb/s om man har sataII men accesstiden beror helt på vilken styrkrets det är. Det handlar inte om hastighet utan om hur fort den hittar filen den ska läsa/skriva.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Okej jag tror jag förstår.

Någon som vet om det är märkbar skillnad mellan 320 och 510 med sata II?

Känns som om 320 är det bästa alternativet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot85:

Okej jag tror jag förstår.

Någon som vet om det är märkbar skillnad mellan 320 och 510 med sata II?

Känns som om 320 är det bästa alternativet för mig.

sitter själv i ssd tankar men 510 är nog det bästa alternativet även om man bara har sataII
är ju ändå snabbare än 320,an eller??? samt om det blir nytt mob så har man en 6gb disk

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Hedersmedlem

Ett bra kontrollerkort med SATA 6 Gbps kostar en slant, men har du användning för det i andra sammanhang kan det ev. vara värt det. Mitt kontrollerkort ska ju t.ex. klara att skala till över 3GB/s om man nu mot all förmodan har användning för det (http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-6gb-raid,2388-3.html).

Permalänk
Medlem

Postar i denna gamla tråden för att jag går i samma tankar.
Har ett s1156 mobo med endast Sata II portar, kollade lite på en force s SSD samt har hittat en Intel 320 för en billig slant.
Men för att utnyttja kapaciteten i Force S disken behöver jag ett kontrollerkort. Och som jag förstått här så får man lägga en rejäl slant för att få något vettigt?
Det jag vill komma fram till är att typ detta: http://www.inet.se/produkt/5401616/st-lab-sata-iii-pata
är att bara slänga pengarna i sjön utan någon prestanda skjuts?

Låt oss säga att Intel 320 och Corsair Force S kostar lika mycket, vad skulle ni valt till ett SATA II system? Med tanke på hastighet och stabilitet.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W