Permalänk
Inaktiv

Varm i7-2600K - vad är fel?

Hej!

Jag har byggt en PC med ASRock P67 Extreme 4 moderkort och en i7-2600K processor. Problemet är att processorn blir alldeles för varm när den lastas hårt. När jag kör konvertering av en film och alla kärnor lastas till 90-100% så blir processorn 90-95 C efter 15-30 sekunder och jag måste stänga ner konverteringen (temperaturen stiger fortfarande).

Jag satte först kylaren (standardkylaren som följer med processorn) fel, fästena var vridna ett kvartsvarv moturs, och då satt den inte riktigt fast. När jag märkte att temperaturen blev för hög tog jag loss kylaren och satte fast den ordentligt och nu sitter den mycket bra. Men processorn blir ändå lika varm.

Jag har inte satt på någon extra kylpasta utan använder den som satt på kylaren.

Är det någon som har en idé om vad som är fel?

Permalänk
Avstängd

Har en 2500k som också gick varm. köpte en cm 212+ direkt och sen har jag en max temp på 57c i IBT. Skumma är att det skiljer 10c mellan den varmaste och kallaste core, varför?=) Har monterat om men ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171306:

Hej!

Jag har byggt en PC med ASRock P67 Extreme 4 moderkort och en i7-2600K processor. Problemet är att processorn blir alldeles för varm när den lastas hårt. När jag kör konvertering av en film och alla kärnor lastas till 90-100% så blir processorn 90-95 C efter 15-30 sekunder och jag måste stänga ner konverteringen (temperaturen stiger fortfarande).

Jag satte först kylaren (standardkylaren som följer med processorn) fel, fästena var vridna ett kvartsvarv moturs, och då satt den inte riktigt fast. När jag märkte att temperaturen blev för hög tog jag loss kylaren och satte fast den ordentligt och nu sitter den mycket bra. Men processorn blir ändå lika varm.

Jag har inte satt på någon extra kylpasta utan använder den som satt på kylaren.

Är det någon som har en idé om vad som är fel?

Låter som att du har en trasig processor. Du skulle kunna testa att ta bort kylpastan och applicera ny och se om det blir bättre. Har du satt kontakten till kylaren rätt och sett till att fläkten snurrar ordentligt? Hjälper inte detta får du nog försöka få den utbytt.

Permalänk
Medlem

Om du monterar kylaren fel och måste göra om det så ska du använda ny kylpasta.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Inaktiv

Kontakten till kylaren sitter nog rätt. Fläkten snurrar och enligt BIOS (UEFI) så går den med 2000 varv.

Måste jag ta bort den gamla kylpastan (som följde med kylaren) från både kylare och processor innan jag sätter på ny pasta? I så fall, tar jag bort den med ren alkohol eller ska det vara något annat?

Rekommendation på bra kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171306:

Kontakten till kylaren sitter nog rätt. Fläkten snurrar och enligt BIOS (UEFI) så går den med 2000 varv.

Måste jag ta bort den gamla kylpastan (som följde med kylaren) från både kylare och processor innan jag sätter på ny pasta? I så fall, tar jag bort den med ren alkohol eller ska det vara något annat?

Rekommendation på bra kylpasta?

Ta bort med propyl alkohol funkar bäst. Eller kemiskt ren bensin.

http://www.inet.se/artikel/5321317/arctic-cooling-mx-2-kylpas...

Permalänk
Inaktiv

Hittade isopropylalkohol i garaget som jag använt till skivbromsarna på cykeln, blir bra till rengöring av processor och kylare

Arctic Cooling MX-2 verkar vara en mycket bra pasta. Jag beställer en så'n och testar till veckan.

Tack för hjälpen

Permalänk

Har samma "problem" med min 2600k. Kör också med box-kylaren och den är sämst ur kylningssynpunkt. Jag kör fläkten på 100% hela tiden och den idlar på ca 40 grader och load temps maxar på kärnorna runt 90-95 grader.

Med andra ord, vill du ha ordentlig kylning byt ut skiten dem skickar med processorn.

Permalänk
Inaktiv

Det låter inte bra. Jag avbröt programmet (konvertering från mpeg2 till mpeg4) när jag kom upp på drygt 92 grader så jag vet inte om det skulle stanna där någonstans eller om den skulle öka ännu mer. Jag ska i alla fall testa att lägga på ny kylpasta och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Har samma "problem" med min 2600k. Kör också med box-kylaren och den är sämst ur kylningssynpunkt. Jag kör fläkten på 100% hela tiden och den idlar på ca 40 grader och load temps maxar på kärnorna runt 90-95 grader.

Med andra ord, vill du ha ordentlig kylning byt ut skiten dem skickar med processorn.

Jag håller med till fullo. Också så behöver inte en ny kylare vara så dyr heller. Tex denna för 233kr:
http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Och kanske lägga till en bättre fläkt för 100kr om man vill ha lägre ljudnivå, dock inte nödvändigt då den funkar bra ändå.

Permalänk
Inaktiv

Ja, det verkar vara en prisvärd kylare. Är den mycket bättre än standardkylaren från Intel?

Jag har läst att den är lite besvärlig att montera och är osäker på hur den passar på moderkortet (ASRock P67 Extreme 4 : http://www.asrock.com/mb/photo/P67%20Extreme4(m).jpg).

Permalänk
Inaktiv

Fungerar CM Hyper 212+ även om jag överklockar processorn eller måste man ha en ännu bättre kylare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171306:

Fungerar CM Hyper 212+ även om jag överklockar processorn eller måste man ha en ännu bättre kylare då?

Den funkar givetvis även om du överklockar.

http://weaponsgradecode.com/2011/02/16/intel-sandy-bridge-260...

Han får 60 grader med överklockning på 4.1Ghz

Notera att man måste sätta fast en bakplåt på baksidan av moderkortet. Antingen om man har hål för det i chassit, eller så måste man montera ur moderkortet när man sätter fast den.

Permalänk
Medlem

Skulle vara ganska intressant att höra hur ni har monterat kylaren egentligen, Stockkylaren är väl inte den bästa kanske, men med normalt chassi med någorlunda ventilering + stockklock så klarar det utan problem att hålla CPU under throttlingstemp, får man 90-95c under sådana förhållanden så är inte CPU rätt monterad eller så är det sensorfel

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle vara ganska intressant att höra hur ni har monterat kylaren egentligen, Stockkylaren är väl inte den bästa kanske, men med normalt chassi med någorlunda ventilering + stockklock så klarar det utan problem att hålla CPU under throttlingstemp, får man 90-95c under sådana förhållanden så är inte CPU rätt monterad eller så är det sensorfel

Han har ju sagt att han tror det är något fel med monteringen etc. Han tänkte köpa kylpasta och testa montera om den. Men då kan man egentligen köpe en ny kylare direkt, det är inga stora summor de kostar precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Han har ju sagt att han tror det är något fel med monteringen etc. Han tänkte köpa kylpasta och testa montera om den. Men då kan man egentligen köpe en ny kylare direkt, det är inga stora summor de kostar precis.

Jo men var flera i tråden med liknade temp, och man har sett sen gammalt att många upprepar samma misstag gång på gång när speciellt stock kylaren sätts på plats, som tex att vrida på pinnarna efteråt är ett vanligt fel, som saboterar allt vad kylning heter.
Men en bättre kylare är alltid bra förstås, så det är klokt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Box-kylare på en 2500 kronors processor låter helt vrickat.

No offense men köp en cpu kylare för 300:-

Permalänk

Till alla er som säger att det är felmonterat, fel på cpu, sensorer, etc.. Har ni själv en 2500k eller 2600k med boxkylare och testat att köra prime95 i fem minuter?

Kan garantera att den inte är felmonterad på något vis. Det är i stort sätt omöjligt att montera det fel med pushpins och en så liten kylare som box-kylaren faktiskt är. Jag har testat att montera om min med ny kylpasta och det blev ingen skillnad.

Jag ska snart få hem ett mounting-kit för min TRUE så får se vad resultatet blir då, är dock övertygad om att det är box-kylaren som är skit.

Permalänk
Inaktiv

@Nizor:
OK, din fungerar ändå lite bättre än min

@Marcusk:
Intressant länk om CM Hyper 212 - riktigt bra kylning jämfört med standardkylaren!

@ggustavsson:
Nu är jag ganska säker på att kylaren är rätt monterad. Första gången var pinnarna vridna och då satt den inte fast ordentligt.

@Macatonia:
Ja, det är nog inte fel att satsa på en bättre kylare.

Som sagt, det blev fel första gången jag monterade kylaren och kanske har det påverkat kylpastan så att kontakten inte längre är tillräckligt bra. Det verkar i och för sig som att det är fler som har problem med värme. Min processor ligger nu på 60 grader när jag klockat ner den till 1,6 GHz och maxar lasten.

Jag tänkte inte överklocka processorn direkt och tycker att det då borde räcka med standardkylaren. Men förr eller senare (förr, kanske) så behöver jag nog ändå en ny kylare när jag vill klocka, så det är nog som de flesta säger att det är lika bra att skaffa en kylare. Men först ska jag testa med kylpasta, för jag måste ta ut moderkortet om jag ska montera annan kylare och det får blir senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Till alla er som säger att det är felmonterat, fel på cpu, sensorer, etc.. Har ni själv en 2500k eller 2600k med boxkylare och testat att köra prime95 i fem minuter?

Jag körde min 2500K med stock-kylaren fast med Artic Silver 5 kylpasta och 2st 120mm 540rpms fläktar i chassiet och kom upp i 76*c efter flera timmars Intel Burntest(AVX linpack belastar processorn MYCKET hårdare än Prime95) med 3gb "problem size", CPU-fläkten snurrade då 2000rpm och idle låg jag på >40*c och fläkten snurrade 1000rpm. Dock jag jag sänkt spänningen så den låg på ca 1.05V vid load.

Så det jag säger är: Byt kylpasta, se till att applicera den rätt (en tunn linje vertikalt på processorn), se till att CPU-kylaren verkligen sitter och sänk spänningen på processorn.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Jag körde min 2500K med stock-kylaren fast med Artic Silver 5 kylpasta och 2st 120mm 540rpms fläktar i chassiet och kom upp i 76*c efter flera timmars Intel Burntest(AVX linpack belastar processorn MYCKET hårdare än Prime95) med 3gb "problem size", CPU-fläkten snurrade då 2000rpm och idle låg jag på >40*c och fläkten snurrade 1000rpm. Dock jag jag sänkt spänningen så den låg på ca 1.05V vid load.

Så det jag säger är: Byt kylpasta, se till att applicera den rätt (en tunn linje vertikalt på processorn), se till att CPU-kylaren verkligen sitter och sänk spänningen på processorn.

Men då är det ju vcore ändringen i load som gör just det. Jag har inte ändrat min och den matar in ca 1.2v vid load och med turbo.

Kör du turbo?

Permalänk
Medlem

Nope, har avaktiverat Turboboost för att det gav mig lägre prestanda :S

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag tagit bort kylpastan, som fanns på Intel-kylaren från början, från kylare och processor med isopropylalkohol. Sedan la jag en klick kylpasta (Arctic MX-2) stor som en ärta mitt på processorn och satte tillbaka standardkylaren. Jag skulle säga att temperaturen sjönk ca 5 grader jämfört med tidigare, men efter 2-3 minuter med Prime95 så var temperaturen på processorn över 90 grader och stigande så jag avslutade testen.

Nu har jag lite svårt att tro att det är något fel på appliceringen av kylpastan eller hur jag monterat kylaren. Kan det vara någon av pinnarna på kylaren som inte är bra? Fast det känns som den sitter fast ordentligt.

Jag har fyra chassifläktar (2x120 & 2x140) som går för fullt. Processorfläkten går 2000 varv.

Permalänk
Medlem

Du ska applicera kylpastan som en smal vertikal sträng på processorn i och med att kärnorna sitter på rad. Ta lös kylaren igen och kolla hur kylpastan har spridit sig, kan vara så den knappt har någon kontakt alls.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

Jag tog lös den för att se hur pastan såg ut och den har spritt sig bra över hela runda koppardelen av kylaren. Möjligen kan man tänka sig att det kunde vara lite mindre kylpasta på ena sidan av processorn, men bara lite i så fall. Men jag tog en klick som en liten ärta skulle jag säga.

Permalänk

Om din Vcore är ca 1.20 - 1.25 vid 100% load och tempen är ca 90 - 95 grader så är det inget fel på kylaren. Den är för liten för sitt eget bästa. Köp en annan kylare och skåda temperatursänkningen.

Permalänk
Inaktiv

Jag körde ett test till med Prime95 för att kolla Vcore etc. Men nu fungerar kylningen! Jag hade max 77 grader när jag körde i drygt 10 minuter. Kan det vara så att den nya kylpastan inte fungerar optimalt när man precis satt dit den?

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon nämnt det tidigare eftersom jag inte orkar läsa igenom allt menmen.
När man monterat kylaren och plockat bort den igen så bör man byta ut kylpastan, annars kan det bildas luftbubblor mellan processorn och kylaren. Men kör på CM 212+ istället (+ny kylpasta ofc), det är nog bäst för både dig och din processor

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Inaktiv

Jodå, jag har fått tipset att byta pasta om jag monterat bort kylaren. Det kommer att bli en CM 212+ när jag får lite tid över.

Permalänk
Medlem

Testa sänk Vcoren till 1.07

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT