Permalänk
Medlem

Central pungt för all el.

HEj.

Jag sitter och ritar upp en Central kopplings dosa för datorn så man kan lätt få ordning på sina kablar.
Det är så att jag skulle vilja ha lite Feedback vad ni tycker och om det skulle vara så att någon har kunskaper om el så skulle jag vilja ha hjälp med
ett el schema

här kommer några bilder.
I ett tidigt stadie

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Permalänk
Medlem

Ser häftigt ut.

Vart ska den placeras?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Ser häftigt ut.

Vart ska den placeras?

5.25" frivilligt fack. fast jag skulle föredra det nedersta. Sen så är det lite kortare så man behöver inte blocka bort något fack i fram och förstöra den vackra framsidan =P

Permalänk
Medlem

Varför inte modda om nätagget direkt?
Din idé kommer bara leda till mer kabeltrassel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullcom:

HEj.

Jag sitter och ritar upp en Central kopplings dosa för datorn så man kan lätt få ordning på sina kablar.
Det är så att jag skulle vilja ha lite Feedback vad ni tycker och om det skulle vara så att någon har kunskaper om el så skulle jag vilja ha hjälp med
ett el schema

Skrivet av Minimupp:

Varför inte modda om nätagget direkt?
Din idé kommer bara leda till mer kabeltrassel..

Jag kanske har missta något, men undrar precis som Minimupp vad en central kopplingsdosa är tänkt att tillföra, jag menar; vad är vitssen med att låta en kabel gå från A till C via B i stället för att gå direkt från A till B?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag kanske har missta något, men undrar precis som Minimupp vad en central kopplingsdosa är tänkt att tillföra, jag menar; vad är vitssen med att låta en kabel gå från A till C via B i stället för att gå direkt från A till B?

njaaa.. jag förstår hur du menar.

Men i min mening är att jag drar 2st enskilda kablar från nätagrigatet som inte har massa andra bökiga kontakter på sig till en mer lämpligare plats i lådan.

Sedan kan man dra alla kablar till ett ställe på så vis minkar man ju alla kablar hit och dit.

men du får beskriva gärna mer djupare varför du inte förstår så kanske jag får yttligare ider hur jag kan ha nytta av denna.

Permalänk
Medlem

Ska två molex á 40 Watt förse 7 molex á 40 Watt + en hel radda fläktkontakter som säkert kan dra några watt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Ska två molex á 40 Watt förse 7 molex á 40 Watt + en hel radda fläktkontakter som säkert kan dra några watt?

+1

min tanke med, så vitt jag vet är det olika linor ut från nätaggregatet, att dra tokmycket ström ur en länga känns elakt, om än genomförbart.

sedan kommer andra funderingen, till vad använder du molex egentligen? köpt SATA strömkontakter som kopplas till det, eller?

och tredje, om du nu har tänkt ha in den i en 5.25" plats, varför inte lägga till fläktkontroller till fronten direkt?

fjärde och sista... en central pung i datorn?
punkt stavas med k

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullcom:

njaaa.. jag förstår hur du menar.

Men i min mening är att jag drar 2st enskilda kablar från nätagrigatet som inte har massa andra bökiga kontakter på sig till en mer lämpligare plats i lådan.

Sedan kan man dra alla kablar till ett ställe på så vis minkar man ju alla kablar hit och dit.

men du får beskriva gärna mer djupare varför du inte förstår så kanske jag får yttligare ider hur jag kan ha nytta av denna.

Jag har förvisso på sätt och vis en liknande lösning där jag använder en fläktkontroll som central anslutningsplats. Så den biten köper jag. En kabel in, 4-5 ut. Men resten av dina kontakter är vad jag inte blir klok på vad du ska använda dom till? Jag modifierade helt enkelt kabeln från nätaggregatet med en avbitare. Så slapp jag onödiga kontakter

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Ska två molex á 40 Watt förse 7 molex á 40 Watt + en hel radda fläktkontakter som säkert kan dra några watt?

Vad jag vet så har jag en hel del ampere från nätagrigatet ut. jag använder nog inte 40watt på varge utag eller vad tror du? vad drar en hårdisk i dagsläge?

men tänkte att en molex kan bli lite klent då det blir ganska hårt pressad i kabeln och för att fördela det lite så valde jag köra med 2st

jag är dock ingen elektriker och säker lite hjälp på den biten så det är bra om ni har förslag de som kan el om det fungerar eller inte eller om man kan göra på något annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har förvisso på sätt och vis en liknande lösning där jag använder en fläktkontroll som central anslutningsplats. Så den biten köper jag. En kabel in, 4-5 ut. Men resten av dina kontakter är vad jag inte blir klok på vad du ska använda dom till? Jag modifierade helt enkelt kabeln från nätaggregatet med en avbitare. Så slapp jag onödiga kontakter

Jag förstår dig.
hehe har man gjort det så och tagit saken i egna händer och klipt av kabeln hehe

Ligger denna box längst ner på 5,25" platserna ligger den jäkla bra till att leverera ström till diskarna neranför lämpliga långa kablar till varge plats de klart räknat med 4st enheter.
sen ska vatten pumpen ha sin del och även MK. MK kanske är lite överflödig speciellt om den sitter så som min gör åvanför nätagrigatet. Men man kan ju säkerligen använda den till något annat.

1 vatten pump
4 enheter
1 pci express enhet.
1 mordekortet

Fläckt in 6st in
Fläckt in 6st out

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

+1

min tanke med, så vitt jag vet är det olika linor ut från nätaggregatet, att dra tokmycket ström ur en länga känns elakt, om än genomförbart.

sedan kommer andra funderingen, till vad använder du molex egentligen? köpt SATA strömkontakter som kopplas till det, eller?

och tredje, om du nu har tänkt ha in den i en 5.25" plats, varför inte lägga till fläktkontroller till fronten direkt?

fjärde och sista... en central pung i datorn?
punkt stavas med k

Först och främst får jag tacka alla för positiv inställning ändå =D

min tanke med, så vitt jag vet är det olika linor ut från nätaggregatet, att dra tokmycket ström ur en länga känns elakt, om än genomförbart.

Svara: jag med att alla delar inte drar precis 40Watt + har rediga kablar + använder 2st molex kontakter.
sen ett el schema i lådan som kanske kan vara smart nog att pipa till eller något ifall man utanför för mycket
el på en

sedan kommer andra funderingen, till vad använder du molex egentligen? köpt SATA strömkontakter som kopplas till det, eller?

Svar: med tanke att det ska följa med olika längder och varianter på kablar som tex en längd med Sata kontakt istället för molex

och tredje, om du nu har tänkt ha in den i en 5.25" plats, varför inte lägga till fläktkontroller till fronten direkt?
Svar: tänkt på det dock blir det att man får dra flekt kablarna hit och dit i lådan här kommer man kunna dra alla kablar till samma ställe.

fjärde och sista... en central pung i datorn?
punkt stavas med k

Svar: har som försvar att jag har svårt för stavning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullcom:

Först och främst får jag tacka alla för positiv inställning ändå =D

och tredje, om du nu har tänkt ha in den i en 5.25" plats, varför inte lägga till fläktkontroller till fronten direkt?
Svar: tänkt på det dock blir det att man får dra flekt kablarna hit och dit i lådan här kommer man kunna dra alla kablar till samma ställe.

hmm, det borde väl inte bli mer kabeldragande än du ändå tänkt göra?
tycker bestämt att det ser ut som att det skulle vara fläktuttag på din dosa?
gör den lite längre, och koppla in variastorer till varje fläktuttag/par av fläktuttag.

uttagen är ju ändå tänkt att man ska koppla in fläktarna på, då kan man ju likagärna reglera dem med.

Personligen ser jag ingen vinst för migsjälv med din kopplingsdosa.
R3, sparsamt möblerad alla sladdar gömda bakom moderkortsplåten.
men jag kan förstå behovet.
keep up the work, bara Cad-ritningen är värd beröm

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

hmm, det borde väl inte bli mer kabeldragande än du ändå tänkt göra?
tycker bestämt att det ser ut som att det skulle vara fläktuttag på din dosa?
gör den lite längre, och koppla in variastorer till varje fläktuttag/par av fläktuttag.

uttagen är ju ändå tänkt att man ska koppla in fläktarna på, då kan man ju likagärna reglera dem med.

Personligen ser jag ingen vinst för migsjälv med din kopplingsdosa.
R3, sparsamt möblerad alla sladdar gömda bakom moderkortsplåten.
men jag kan förstå behovet.
keep up the work, bara Cad-ritningen är värd beröm

HEj och tack för all kretik =P

Det där med fläktarna så styr jag dem med 2st variastorer som styr fläktarna. Finns mycket att fixa här känner jag så det är bra att komma med förslag. Vist kanske kunde varit lika bra att bygga in Fläkt kontrollen i boxen när man ändå håller på.

som jag har tänkt nu är att jag vill bli av med klase av alla fläkt kontakter från mina 2st variastorer i toppen av lådan och därför det är 6st in och 6 ut. många chassin har ju in byggda fläkt kontroller nu för tiden och jag tänkte lite längre och ifall jag byter chassi kan det vara smidigt om det finns uttag att ut nyttja.

Jag saknar el lära och har inte det elektriska tänke sättet så blir ju en del fel till en början.

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare att köpa ett modulärt nätagg?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Skrivet av Gramner:

Är det inte enklare att köpa ett modulärt nätagg?

+1

Det är lättare men det är ju inte lika roligt

Permalänk
Medlem

Tycker att det skulle vara lättare att köpa ett modulärt nätaggregat.
Då finns endast dem kablar man behöver anslutna, minskar kabeltrasslet rejält.

Vidare för fläktarna kan man skaffa en fläktkontroller, typ Zalman ZM-MFC1. Då slipper man dra fläktkontakter hit och dit och har dem samlade på ett ställe - vad du verkar vara ute efter.
Man kan ha upp till sex fläktar anslutna via en molex kontakt från nätaggregatet.

Känns mycket säkrare och lättare att göra ovan nämnd sätt.
En central punkt enhet som du vill göra är bökigt och lite osäkert.
Kan börja brinna eller dylikt, eller så belastar man nättaget mycket via en lina.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

+1

Det är lättare men det är ju inte lika roligt

Kunde inte säga det bättre själv

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av KsKz_91:

Punkt heter det !

Ja för jag var ju inte sarkastisk med avseende på hans rubrik..?

Visa signatur

iamgay

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mullcom:

Vad jag vet så har jag en hel del ampere från nätagrigatet ut. jag använder nog inte 40watt på varge utag eller vad tror du? vad drar en hårdisk i dagsläge?

men tänkte att en molex kan bli lite klent då det blir ganska hårt pressad i kabeln och för att fördela det lite så valde jag köra med 2st

jag är dock ingen elektriker och säker lite hjälp på den biten så det är bra om ni har förslag de som kan el om det fungerar eller inte eller om man kan göra på något annat sätt.

En fläkt drar någon Watt och en 3,5" hårddisk drar väl max 10 W när den spinner upp. Sen drar den runt 5 W vid användning. Så länge du inte matar grafikkortet genom kopplings dosan är det lugnt. Dela bara upp utgående molex mellan de två så ska det inte vara några större problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

Punkt heter det !

Skrivet av Mullcom:

Fläckt in 6st out

Och fläkt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En fläkt drar någon Watt och en 3,5" hårddisk drar väl max 10 W när den spinner upp. Sen drar den runt 5 W vid användning. Så länge du inte matar grafikkortet genom kopplings dosan är det lugnt. Dela bara upp utgående molex mellan de två så ska det inte vara några större problem.

Thx. Det var det jag tänkte. det är inte tänkt att dra grafik kortet igenom C-boxen. så borde klara mig bra med 2st molex då.

Du verkar ju ha lite koll på elen. så jag undrar om du vet hur fläktar på värkar el värdet?
Ja menar att ska man helst skilja fläktarna ifrån typ diskar och andra mer känsliga prylar?

Har för mig det var vickigt förut men hur är det idag?

Permalänk
Medlem

Ska se om företaget jag jobbar på kan producera en prototyp till mig i svart aluminium

PS: ni skulle bara veta hur jag stavar innan datorn rätt stavar dom flesta orden

Permalänk
Medlem

Fläktar drar ingenting. Du kan driva alla fläktar utan problem, du kan driva 100 fläktar utan problem med för den delen. Så på den punkten är det bara att köra

Punkt /pung redan avhandlat vid 8onde inlägget. Dags att sluta med tramset och ge konstruktiv kritik istället grabbar?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mullcom:

Thx. Det var det jag tänkte. det är inte tänkt att dra grafik kortet igenom C-boxen. så borde klara mig bra med 2st molex då.

Du verkar ju ha lite koll på elen. så jag undrar om du vet hur fläktar på värkar el värdet?
Ja menar att ska man helst skilja fläktarna ifrån typ diskar och andra mer känsliga prylar?

Har för mig det var vickigt förut men hur är det idag?

Ingen aning. Jag kan inte så mycket om el utan har mest samlat på mig lite värdelöst vetande om datorer

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Sötast

I mitt eget tycke så ska alla kablar vara i största mån osynliga.

Att dra kablar från nätagg till en 5.25 ut i datorn borde göra det hela svårare att göra en snygg kabeldragning.

Min ser ut såhär:

Permalänk

Var är sata ström? Och borde det inte vara mera effektivt att dra 12 volt på ena chassiplåten och jorda den andra? 5 kan du dra fram/bak

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."