Köpa 2.5"-disk - 7200 vs 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Köpa 2.5"-disk - 7200 vs 5400 RPM

Jag har tänkt köpa en ny disk till min MacBook, men jag har verkligen inte koll på marknaden längre. Storagereview rekommenderar WD, så om inte någon har nåt att invända blir det nog en sån. Frågan är bara om jag bör köpa en Scorpio Black(7200 RPM) eller Scorpio Blue(5400 RPM). Jag prioriterar tystnad och låg strömförbrukning i första hand. Är skillnaden i det avseendet till nackdel för 7200 RPM:arna fortfarande så stor att det är bättre att köpa en på 5400? Är det ingen större skillnad vore det ju trevligt med lite mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamman:

Jag har tänkt köpa en ny disk till min MacBook, men jag har verkligen inte koll på marknaden längre. Storagereview rekommenderar WD, så om inte någon har nåt att invända blir det nog en sån. Frågan är bara om jag bör köpa en Scorpio Black(7200 RPM) eller Scorpio Blue(5400 RPM). Jag prioriterar tystnad och låg strömförbrukning i första hand. Är skillnaden i det avseendet till nackdel för 7200 RPM:arna fortfarande så stor att det är bättre att köpa en på 5400? Är det ingen större skillnad vore det ju trevligt med lite mer prestanda.

skillnaden är minimal om du inte ska göra mycket fil hantering med större gjer, Like så e skillnaden inte jättestor för ljudet. Men som sagt är ljud/ström prio för dig så kör på blue

Permalänk

Ska du använda disken som system eller lagring?

Om du ska använda den till system tycker jag absolut att du ska köpa scorpia black (7200 rpm) då den kommer vara rappare och trevligare och använda. Kortare boot-tid, snabbare att starta program osv.

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk

Skillnaden mellan en 5400 och en 7200 är relativt liten. Oftast så knattrar 7200 varvaren något mer och drar lite mer ström och du vinner lite i prestanda, vilket märks mest när du bootar upp och startar lite större program.

Har du råd så köp en SSD istället. Då snackar vi att det blir fart i maskineriet...

MVH
Marcus

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren! I så fall blir det nog en på 5400. SSD är intressant(jävlar vad det verkar gå!) men jag har inte pengarna ens för en på 120 Gb, och även om jag hade det känns det bökigt att behöva ha bilder och musik på en extern HD(eller pilla med att ersätta DVD-brännaren med en extra disk).

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera att inte köpa en 7200 disk till MacBook. Finns säker skillnader mellan olika diskar. Min var en WD och fick hela datorn att märkbart vibrera och förde ett jäkla oväsen.

EDIT: dvd läsaren är väldigt lätt att ersätta. Tog bort min för 8 månader sedan och har inte saknat den en ända gång.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.