Skyrim utvecklas för konsoler – portas till PC

Permalänk
Medlem

Vad innebär detta lite mer? Vad är det som förändras?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Om folk faktiskt hade köpt sina spel till PC istället för att tanka ner dom hade det kanske inte blivit så här. När verkligheten är att konsolspel säljer flera gånger bättre än till PC så är det väl inte alltför förvånande att det blir prioriteten.

Det till trots så ser ju spelet bra ut och är säkert roligt att spela, att nerdragea och säga att man ska ladda ner spelet som alla gör överallt hjälper knappast.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill man göra någonting bättre är det upp till var och en att bidra. Att piratkopiera tror jag personligen inte är en lösning på problemet, utan en ursäkt att slippa bry sig. Svenskar (och andra I-landsinnevånare) tror jag börjar bli alldeles för giriga, och alldeles för lata gällande ansvar. Se bara på den här undersökningen att var 4:e svensk mellan 18-28 kan tänka sig att sälja sin röst om han/hon får pengar eller diverse gåva (rätta mig om siffrorna ej stämmer).

Piratkopiering bidrar inte till att utvecklarna ska välja PC före konsolerna men att köpa spelet lagligt gör det, kanske inte direkt, men i det långa loppet.

Skrivet av iNfragiq:

Jag håller med dig fullständigt i denna tråd.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om folk faktiskt hade köpt sina spel till PC istället för att tanka ner dom hade det kanske inte blivit så här. När verkligheten är att konsolspel säljer flera gånger bättre än till PC så är det väl inte alltför förvånande att det blir prioriteten.

Det till trots så ser ju spelet bra ut och är säkert roligt att spela, att nerdragea och säga att man ska ladda ner spelet som alla gör överallt hjälper knappast.

Men nu är det du skriver inte riktigt sant, då man kan tanka hem spel till konsol lika lätt. Och det gäller alla konsolspel. Tycker inte att du ser det som det är riktigt, att spelutvecklare skiter i oss pc-gamers, för som jag skrev innan i tråden, så handlar det om pengar.
Mindre jobb för spelutvecklare= Spelen kommer ut snabbare på marknaden. Och då får dom fler spel sålda. Innan så la dom ner lite jobb på Pc-Spel och vi fick en bättre spelupplevelse än konsolspelare, men den tiden verkar vara slut

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tycker alla borde ta och lugna ner sig lite, så illa kan det inte bli med tanke på att man kommer att kunna modda spelet precis som Oblivion/Fallout (eller?)

Man kan knappast skylla på Bethesda för att de prioriterar konsollerna, men de kommer nog ändå göra en bra port av det.

Permalänk
Medlem

Jaha, spelar ändå bara mmo och strategi spel på datorn, resten har man PS3 till
Och givetvis så är konsolmarknaden större än PC idag så jag finner inte detta så märkvärdigt, skit i grafiken de är ju spelkänslan som spelar roll.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men nu är det du skriver inte riktigt sant, då man kan tanka hem spel till konsol lika lätt. Och det gäller alla konsolspel. Tycker inte att du ser det som det är riktigt, att spelutvecklare skiter i oss pc-gamers, för som jag skrev innan i tråden, så handlar det om pengar.
Mindre jobb för spelutvecklare= Spelen kommer ut snabbare på marknaden. Och då får dom fler spel sålda. Innan så la dom ner lite jobb på Pc-Spel och vi fick en bättre spelupplevelse än konsolspelare, men den tiden verkar vara slut

Det är en ganska markant skillnad i svårighetsgrad att piratkopiera till PC och att piratkopiera till konsol. Och spelen säljer ju de facto bättre till konsol.

Att företag är ute efter att tjäna pengar lär väl knappast komma som någon nyhet?

För övrigt tror jag en del har alldeles för nära till nostalgi för att se på det rationellt. Jag älskade Daggerfall när det kom ut (1996?) men idag är det närmast ospelbart om man jämför med exempelvis Oblivion. Det går faktiskt framåt också.

Permalänk
Medlem

Microsoft hjälper ju inte direkt till trots att de äger Windows/DirectX som nästan alla spel på PC använder idag. De är helt fokuserade på XBox 360 och konsoller och struntar i att utveckla, marknadsföra spel på Windows. De har helt lämnat det åt tredjepart idag, och skiter i princip själva i spel på PC (ja, ibland gör de lite utspel för att låtsas vara intresserade men det är bara bröd och skådespel). Jag tycker själv de har stor del i skiftet från PC till konsoll, just för att de själva lämnat den marknaden och bara jobbar med konsoll själva. Hur länge sen var det någon som stod upp för PC på t.ex. E3? Det är bara konsoll/konsoll/konsoll. Det finns ingen som leder PC-skeppet, ingen som gör reklam eller marknadsför det.

Permalänk
Avstängd

Najs blir Bojkott!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är en ganska markant skillnad i svårighetsgrad att piratkopiera till PC och att piratkopiera till konsol. Och spelen säljer ju de facto bättre till konsol.

Att företag är ute efter att tjäna pengar lär väl knappast komma som någon nyhet?

För övrigt tror jag en del har alldeles för nära till nostalgi för att se på det rationellt. Jag älskade Daggerfall när det kom ut (1996?) men idag är det närmast ospelbart om man jämför med exempelvis Oblivion. Det går faktiskt framåt också.

Klart att det går framåt, det kan ingen säga någonting emot. Men att det skulle vara "markant skillnad i svårighetsgrad" i att piratkopiera till konsol ser jag bara som en löjlig skrivelse, för jag vet om att det är tvärtom, Flasha/Chippa konsol-bränn på skiva- Spela !! Så nä !! (jag sysslar inte med sådant själv, men jag vet om att det går till så, och har en åsikt)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Det enda man kan hoppas nu är att modders är fort ute med texture packs och nya menyer.

Permalänk

Min åsikt om spelet ändras inte alls då jag hade förväntat mig det här....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Vad skönt, då kanske det går att spela på en dator som inte har den absolut senaste och fetaste hårdvaran också. Goda nyheter!

Eller inte?

Konsollportning betyder inte att kraven blir lika låga som till konsollen, bara att grafiken blir densamma.

Ett exempel: Om du skriver en mening på svenska, och sedan kör in den i Google Translate till mandarin, tror du då att översättningen blir lika lätt att förstå av kineser, som om en native-mandarintalande person översatt det? Tänk dig då att du tar tremiljaderradermedkod, och sätt sedan in det i din lilla Sucki-Porter-of-Doom, tror du att det blir en effektiv kod som kommer ut på andra sidan, och tror du att ditt system kommer kräva lika få klockcykler som om det skrivits till PC från början?

Svaret är nix pix fidelix, och produkten av denna soppa är bland annat GTAIV.

Jag kommer snart kräkas av den här mainstream-vågen som gång på gång sköljer över oss. Året är 2011, och våra spel har fortfarande samma, eller sämre grafik som ett visst spel hade år 2007.

Grattis Bethesda, nu har ni förlorat all min respekt, och jag kommer vilja ha lika lite med er att göra som med nikotintillverkare.

Skulle kunna rage:a ur totalt, men jag orkar inte mer nu...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Meh Oblivion var väll mer eller mindre också en port?

Det kanske förklarar varför spelet vägrar att flyta, på alla datorer jag haft under alla år så flyter det lika bra på 640 som 1920 med 32AA... ska det inte fungera normalt på en quad, 8gb ram samt dubbla grafikkort (eller äns ett)? patcharna hjälpte ju knappast, och tokmånga buggar fortfarande.

undrar om det flyter i vattenpölen utanför, hm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Vad innebär detta lite mer? Vad är det som förändras?

Spelet kommer se sämre ut till PC än vad det kunde ha gjort, dra mer av datorn än vad det borde, och till sist så kommer det med stor sannolikhet bli en väldans massa buggar och barnsjukdomar. Fler-GPUs-lösningar brukar heller inte fungera någe vidare. Om du har ett GTX295, GTX590, HD4870x2, HD5970, 6990 räknas det som två grafikkort. Förvänta dig då runt halva prestandan i spelet.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

i och med den nuvarande uppgående trenden att "tanka" (illegalt ladda ner ) spel etc
så kommer vi nog se mer av denna trend från spel tillverkare och filmmakare
jag menar vem fan vill lägga ner ofantliga summor pengar på något när det ändå inte kommer att sälja tack vare nedladdnings obehindrade möjligheter
till slut kommer nog allt vara låst till tex steam (för spel) och liknande applikationer för film och musik synd nog
då jag föredrar fysiska kopior av mina spel, filmer, cd's och vinyl skivor

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Klart att det går framåt, det kan ingen säga någonting emot. Men att det skulle vara "markant skillnad i svårighetsgrad" i att piratkopiera till konsol ser jag bara som en löjlig skrivelse, för jag vet om att det är tvärtom, Flasha/Chippa konsol-bränn på skiva- Spela !! Så nä !! (jag sysslar inte med sådant själv, men jag vet om att det går till så, och har en åsikt)

Att hårdvarumodifiera sin konsol (och därmed bryta garantin och möjligheten att spela andra spel online etc.) jämfört med att bara ladda ner spelet på direkten till valfri PC anser jag vara en ganska stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att Bethesda bestämde sig för att konsollporta Skyrim. Såg verkligen fram emot det, men tyvärr inte lika mycket längre. Jag hoppas att de tar åt sig av alla arga kommentarer som sprids på alla forum just om detta.

Permalänk
Medlem

Är jag besviken? Självklart, har sett framimot det här spelet sen Oblivion kom ut!
Men jag tycker ändå ni går till överdrift med att bojkotta, spelet verkar trots all bli fantastiskt!
Men likaså tycker jag alla ni som argumenterar för att en portning inte gör någon skillnad verkar ha "lite bakom pannbenat" (som någon uttryckte sig).
Självklart är det hurvida spelet är roligt eller inte som spelar roll i slutändan, och det är ju just detta som är förlusten i en portning i min mening! Jag bryr mig inte så mycket om förlusterna grafikmässigt även om det förståss tråkigt, det värsta är ju att meny systemet som de har skrytigt om att de ska vara så bra och interfacet i övrigt är designat för handkontroller vilket lär försämra spelupplevelsen markant på PC om de inte åtgärdar detta på ett bra sätt! Eldersscrolls har förståss ett fantastiskt modding community, särskillt Morrowind, förhoppningsvis är Skyrim tillräckligt bra för att få med sig detta, då Oblivion i min mening inte nådde upp till sin föregångare.

Sen undrar jag varför majoriteten av speltillverkarna utväcklar för konsoll och portar till PC och inte tvärt om? Det borde väll vara bättre att skapa spelet med dess fulla potential och sen banta ner det för att passa de mer begränsade platformerna? Jag har ingen koll på den tekniska aspekten av detta, är det någon som kan förklara varför man gör såhär?

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk

Att de väljer att prioritera konsoler handlar säkerligen inte bara om att de tjänar mest på den marknaden utan de anser säkerligen att det är lättast att utveckla spelet så att det fungerar på dem, sedan förbättra grafiken på olika sätt än att göra motsatsen.
Detsamma gäller kontrollen, för att ett spel ska fungera bra med handkontroll så får det vara uppbyggd på ett visst sätt. När de har gjort detta så är det inte så svårt att anpassa spelet för tangentbord. Resultatet blir dock oftast inte lika bra som att de skulle ha utvecklat spelet för tangentbord direkt.

Så jag påstår att det finns flera orsaker och det man kan göra om man inte gillar vad marknaden producerar är att styra detta med sin plånbok. Alltså, vill man inte ha konsolspel så köp inte såna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Visst kommer man väl kanske att spela spelet ändå, men tyvärr så kommer man nog nerd-rage avinstallera om porten är dålig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Får nog bli som med Oblivion, spelas på Ps3 vill säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag tycker det är viktigt med principer och accepterar du gladeligen att man pissar på pc gamers så är det din sak, var glad att andra för talan och försöker förbättra och agerar när något inte är rätt.

PC gamers ska vara glada som får spel överhuvudtaget. Hur stor andel är de som kommer ladda ner Skyrim på PC jämfört med konsol? PC gamers är spelvärldens surkärringar som inte blir nöjd så länge de inte är exklusivt på PC med den senaste grafiken. Bortskämd och egoistisk är vad ni är!

Bethesda är inte skyldiga er nånting. Oblivion sålde bättre på PS3 och 360, 5.5 miljoner exemplar tillsammans mot knappt 2 miljoner på PC, och Fallout 3 sålde 6 miljoner tillsammans på konsol, medan på PC så såldes de inte ens 1 miljon exemplar. Och jag har även för mig att Morrowind sålde betydligt bättre på Xbox än på PC.

Så vill ni bli tagna på allvar och slippa komma i andra hand, börja köp era spel i stället för att ladda ner dom!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Såg rätt kul ut, visste inte ens om att det skulle komma ett nytt elder scroll spel. Blir nog att köpa till min PS3.

Permalänk
Medlem

mitt gtx260 ser ut att bli allt mer långlivat än jag någonsin vågat tro...

seriöst, så som det ser ut idag är det ett väldigt litet fåtal spel som utnyttjar maximal prestanda medan 90% av alla AAA spel nöjer sig med 2-3 år gammal hårdvara, vilket gör att det känns väldigt ovärt att uppgradera.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Trist som fasen.

"konsollporta", "vi gillar apple", "förenkla"

Snacka om att man blir besviken

Ännu ett skäl till att stödja CDProject och köpa Witcher 2 (gärna från gog.com)

Hört uttrycket ”less is more”?
Det ligger något i det i många fall.

Förstår dock att folk blir lite ledsna om hårdvaran man lagt pengar på inte utnyttjas. Men vet vi hur det blir med den biten? De kan väl lägga på en del godsaker i PC-versionen? Fast de kanske inte tycker det är värt det, men det har de väl inte sagt något om?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Vilket löjligt gnäll egentligen, hade Bethesda hemlighållit att PC-versionen var en portning lovar jag att i stort sett ingen hade klagat på grafiken. Känns mera som en principsak som folk säger av automatik.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iNfragiq:

Och PC-elitisterna skriker och gråter utan att ens ha spelat det. Tycker det är bra att utvecklarna inte ger oss paketerad bullshit. Det är ingen nyhet att det är hos konsolerna pengarna finns, till och med Morrowind sålde mer på konsol än PC.

Självklart är det alltid tråkigt när utvecklarna inte fokuserar primärt på PC, men folk måste vakna upp från den sagovärld de lever i. Jag kommer köpa PC-versionen och jag är övertygad om att den kommer vara fantastisk.

Men vi PC spelare får lida med ännu fler buggar och prestanda problem om nu spelet ska portas till PC istället för att utvecklas på alla plattformar tillsammans.

Way to treat the consumers. Och såklart har ju de som spelar spel på konsoll mycket lägre krav än en PC spelare.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sovereign:

Vilket löjligt gnäll egentligen, hade Bethesda hemlighållit att PC-versionen var en portning lovar jag att i stort sett ingen hade klagat på grafiken. Känns mera som en principsak som folk säger av automatik.

Många som klagar på grafiken då det ser ut som Oblivion.
Fast ja, bethesda är medvetna om att svenssons får göra deras jobb med modtools. Så de behöver ju inte direkt leta buggar eller fixa bättre texturer eller grafik.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Vill egentligen inte klaga på någon, men ni som skyddar konsoll på olika vis här i tråden (orkar inte ta något citat)

Vad gör ni egentligen som medlemmar på Sweclockers? sist jag kollade så är det en sida för dator intresserade som vill testa sin hårdvara.

Inte få en sketen konsollport.

Ontopic

även om jag verkligen blev besviken på denna nyhet så tänker jag garanterat köpa spelet, och om jag sedan märker av den dåliga konsolportingen så kommer bethesda att hamna i galjen.