Ett fel inträffade när inpage-åtgärd utfördes

Permalänk
Medlem

Ett fel inträffade när inpage-åtgärd utfördes

Tjena!

Jo, jag tror jag har ett litet problem med min hårddisk. Nu på sistone har Windows 7 vid uppstarten och vid andra program, öppna fönster osv. gått väldigt segt. Den tänker massor men det verkar inte komma någon vart på flera sekunder, datorn kan även hänga sig i några sekunder ibland under uppstarten.

Nu idag så kan jag inte öppna bilder för att hårddisken inte hittar sökvägen eller något liknande efter jag gjort en defragmentering. Det står följande:

C:\users\MittAnvändarrNamn\Pictures\HURRdurr1.jpg
Ett fel inträffade när inpage-åtgärd utfördes.

Jag har denna hårddisk: http://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-h... vilket jag har 2 partitioner på som ena är systemet(OS) och andra spel och allt möjligt.

Haft den ungefär 1,5 år och den har nog krånglat en längre tid för att windows ibland vid uppstart vill kolla Disk Errors.

Så är det hårddisken det är fel på? För allt annat i min dator är bara några månader gammalt cpu, gpu osv. förutom som sagt hårddisken som är lite äldre.

Permalänk
Medlem

Det kan vara disken det är fel på, symptomen tyder på det. Det finns ett program man kan använda för att läsa av statusen på disken, men nu står det helt still, ska försöka se om jag kan hitta det åt dig

EDIT
Halleluljah, jag hittade! ladda hem den där & kör ett test så ska vi se om vi hittar något http://www.hdtune.com/download.html

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Det kan vara disken det är fel på, symptomen tyder på det. Det finns ett program man kan använda för att läsa av statusen på disken, men nu står det helt still, ska försöka se om jag kan hitta det åt dig

EDIT
Halleluljah, jag hittade! ladda hem den där & kör ett test så ska vi se om vi hittar något http://www.hdtune.com/download.html

Okej ska prova det! återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Gjorde den där saken med HD tuner och det visar sig att ungefär 1% utav 1 TB är skadat? Är det mycket?

Bild:

Datorn känns ännu segare idag sen igår. Känns som program osv. försvinner för kan inte hitta msn och andra program på datorn längre.

Verkar inte kunna installera vissa program heller, filer är korrupta osv. =(

Permalänk
Medlem

Hmm 1% av 1000gig = 10gig som är korrupt isåfall, det är väl inte väldans mkt egentligen, men det brukar mer peka på att något är/börjar bli riktigt illa. Det du gör nu (om du inte gjort) är att kopiera det du anser viktigt att spara som du har på disken, då den förr lr senare antagligen kommer att ge upp. Så man inte sitter där med skägget i brevlådan liksom

Det som är mer interesant är det som står under fliken "health", ta en printscreen på den fliken så får vi se om det finns något där

[Edit]
Värt att tänka på är att en disk som används som OS disk (med windows på) läses mer lr mindre hela tiden, medans en disk som inte har OS på sig används nästan bara när du är i det innehåll som finns i mapparna & gräver. Med det menar jag att du kan köpa en ny disk att ha som C medans du gör den här till ex D och har som lagringsdisk, jag menar det är ju ändå 1tb på den tänk dock på att den kan skära ihop när som helst, så ha det viktigaste på nya disken & bara sånt som du inte är så rädd om på den gamla Har själv så och det funkar mer eller mindre bra, allt som oftast iaf

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Hmm 1% av 1000gig = 10gig som är korrupt isåfall, det är väl inte väldans mkt egentligen, men det brukar mer peka på att något är/börjar bli riktigt illa. Det du gör nu (om du inte gjort) är att kopiera det du anser viktigt att spara som du har på disken, då den förr lr senare antagligen kommer att ge upp. Så man inte sitter där med skägget i brevlådan liksom

Det som är mer interesant är det som står under fliken "health", ta en printscreen på den fliken så får vi se om det finns något där

[Edit]
Värt att tänka på är att en disk som används som OS disk (med windows på) läses mer lr mindre hela tiden, medans en disk som inte har OS på sig används nästan bara när du är i det innehåll som finns i mapparna & gräver. Med det menar jag att du kan köpa en ny disk att ha som C medans du gör den här till ex D och har som lagringsdisk, jag menar det är ju ändå 1tb på den tänk dock på att den kan skära ihop när som helst, så ha det viktigaste på nya disken & bara sånt som du inte är så rädd om på den gamla Har själv så och det funkar mer eller mindre bra, allt som oftast iaf

Precis så jag tänkte faktiskt Ska nog köpa en SSD hårddisk och ha OS på. sen ha 1 tb HDD som lagringsdisk. Nu när jag kör programmet så är ungefär 10% skadat nu :/ Datorn går knappt igång haha blir och beställa en ny nästa vecka men tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

inga problem kompis, alltid kul att hjälpa till

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Ni misstolkar programmet.
Det räcker att en sektor av blocket är trasig för att den ska markeras som trasig.
Skaffa ett riktigt program som visar SMART värdet för antalet trasiga sektorer.
Det finns ett antal reservsektorer att ta av så ett fåtal sektorer kan vara ok.
En gång fick jag en hårddisk som direkt fick ~100 trasiga sektorer men nu 3 år senare har den inte fått några fler.
Problemet är om nya trasiga sektorer upptäcks under kort tid.
Använd tillverkarens program för att göra surface scan, använd inte random trial-program.
Om inga nya fel hittas efter att du kört det för andra gången så kanske disken är ok tills vidare, men kräver uppsikt.

Förmodligen gör windows diskkontroll vid start för att du med 99.9% säkerhet har stängt av datorn felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Ni misstolkar programmet.
Det räcker att en sektor av blocket är trasig för att den ska markeras som trasig.
Skaffa ett riktigt program som visar SMART värdet för antalet trasiga sektorer.
Det finns ett antal reservsektorer att ta av så ett fåtal sektorer kan vara ok.
En gång fick jag en hårddisk som direkt fick ~100 trasiga sektorer men nu 3 år senare har den inte fått några fler.
Problemet är om nya trasiga sektorer upptäcks under kort tid.
Använd tillverkarens program för att göra surface scan, använd inte random trial-program.
Om inga nya fel hittas efter att du kört det för andra gången så kanske disken är ok tills vidare, men kräver uppsikt.

Förmodligen gör windows diskkontroll vid start för att du med 99.9% säkerhet har stängt av datorn felaktigt.

Jag stänger alltid av datorn korrekt. Sen så tror jag inte HD tuner ljuger. Härom dagen så visade den att min hårddisk hade 1% skadade filer. Vissa program var jälkligt sego osv. idag så visar den upp mot 15% och datorn vill knappt starta och massor med program filer är borta. Så tror min hårddisk är trasig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Ni misstolkar programmet.
Det räcker att en sektor av blocket är trasig för att den ska markeras som trasig.
Skaffa ett riktigt program som visar SMART värdet för antalet trasiga sektorer.
Det finns ett antal reservsektorer att ta av så ett fåtal sektorer kan vara ok.
En gång fick jag en hårddisk som direkt fick ~100 trasiga sektorer men nu 3 år senare har den inte fått några fler.
Problemet är om nya trasiga sektorer upptäcks under kort tid.
Använd tillverkarens program för att göra surface scan, använd inte random trial-program.
Om inga nya fel hittas efter att du kört det för andra gången så kanske disken är ok tills vidare, men kräver uppsikt.

Förmodligen gör windows diskkontroll vid start för att du med 99.9% säkerhet har stängt av datorn felaktigt.

Förstår inte riktigt vad du tillför för något nytt till den här tråden, men nu har du iaf fått det sagt & jag är glad för din skull

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB