Force 3 vs intel 510

Permalänk
Medlem

Force 3 vs intel 510

Jag har köpt en Force 3 120GB men den fungerar inte som många andra Force 3.
Nu undrar jag om prestandaskillnaden mellan den och en intel 510 är märkbar?
Så ska man skicka tillbaka Forcen och köpa en intel eller ska man vänta och se hur den nya Forcen blir?

Visa signatur

I7 9700k | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | NZXT Kraken X52
|fractal design ion+ platinum 860w |Corsair 4x8GB DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX
| 1 TB Samsung 970 EVO Plus |500 GB Samsung 750 EVO
| ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING |Fractal Design Define C TG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzane:

Jag har köpt en Force 3 120GB men den fungerar inte som många andra Force 3.
Nu undrar jag om prestandaskillnaden mellan den och en intel 510 är märkbar?
Så ska man skicka tillbaka Forcen och köpa en intel eller ska man vänta och se hur den nya Forcen blir?

Om jag inte läste fel så skulle du få en ny SSD av Corsair inom 10 dagar som garanterat skua fungera efter det att de har tagit emot den. Baserat på det så hade i alla fall jag behållt Force 3..

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Jao svårt val, sitter lite i samma sits som dig. Finns inte så mycket att välja Sandforce eller Intels. Eftersom Sandforce verkar lida av mycket problem så känns Intel just som ett bättre kort. Dock får man sämre prestanda. Helt ärligt tror inte jag man märker någon direkt skillnad. Men ibland är det jobbigt att vänta också. Själv sitter jag och funderar på Kingstones nya disk eller Corsair Force GT. Ska tydligen finnas ute någon gång under månaden, dock är det prestanda modeller.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Eftersom Sandforce verkar lida av mycket problem så känns Intel just som ett bättre kort. Dock får man sämre prestanda

Du vet att Sandforce anger prestandan som "upp till" (dvs bara i vissa testprogram) medan Intel anger vad du får oavsett hur filen ser ut?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Anandtech http://www.anandtech.com/show/4421/the-2011-midrange-ssd-roun...

Citat:

Final Words

When I reviewed the 240GB Vertex 3, it looked like game over for all of the other new 6Gbps drives. Intel's SSD 510 was competitive but clearly in second place. Moving to 120GB, the Vertex 3 lost a lot of steam thanks to a reduction in the total number of NAND die. The Intel SSD 510 however still uses 34nm NAND and manages to either outperform or remain competitive with the Vertex 3 in all key areas. Combine that with Intel's track record for reliability and compatibility and I think we have a winner here.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du vet att Sandforce anger prestandan som "upp till" (dvs bara i vissa testprogram) medan Intel anger vad du får oavsett hur filen ser ut?

Går att hitta minimivärden också om man letar. Normalt så är det så pass nära till maxprestanda att det inte behövs mycket komprimering för att slå i taket. Vertex 3 ligger tex så pass nära vid läsning att det räcker med ett par procent innan man når maxsiffrorna, vid normal användning (os/program/spel) går det att komprimera rätt bra. Det är först när man jobbar med stora mängder komprimerade bilder/video/rar-arkiv mm som man når bottensiffrorna och det är nog inte så många som lagrar "semesterfilmerna" på ssd:n.

Angående inlägget ovan så kan man se att vertex 3 är betydlig bättre vid läsning och intel 510 betydligt bättre vid skrivning, vad som är bäst beror på vad man ska använda disken till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzane:

Jag har köpt en Force 3 120GB men den fungerar inte som många andra Force 3.
Nu undrar jag om prestandaskillnaden mellan den och en intel 510 är märkbar?
Så ska man skicka tillbaka Forcen och köpa en intel eller ska man vänta och se hur den nya Forcen blir?

Vi sitter i samma båt du och jag.
Jag ringde och pratade med inet igår och föklarade för dom att jag är i behov av min dator och tänker därför behålla min semi fungerande force 3 tills dom får in dom nya för att sedan byta, alt. byta till en helt annan.
Detta var helt ok enligt han jag pratade med på supporten.