Permalänk
Medlem

För klent nätagg?

Jag har precis köpt nya datorprylar och det funkar sådär, så jag undrar om mitt nätagg är för klent eller om det kan vara nåt annat fel?

Sedan tidigare har jag ett nätagg av hyffsat känt märke på 450W. Tyvärr kan jag inte se märket på agget då texten på agget sitter på den delen som ligger mot botten av chassit.

I alla fall så har jag använt det tillsammans med min gamla Core2Duo E6600 2,4GHz, 4 hårddiskar, en DVD enhet samt ett Geforce 8800GTS.

Senare bytte jag ut grafikkortet mot ett Radeon 5770 och det var inga problem.

Nu har jag också bytt ut moderkort, processor och minnen mot ett AsRock Z68 PRO3 samt 8GB DDR3 och en Intel Corei5 2500K. Det har funkat bra nån dag, har mest bara testat lite benchmark och enklare spel, men idag när jag skulle köra the witcher så började det låta konstigt om datorn och jag såg att powerlampan på chassit blinkade till och sedan stängdes datorn av. Jag startade om den igen och startade spelet, men samma sak hände på samma ställe i spelet.

Drog sedan igång Need for speed hot pursuit som jag spelade i 10min dagen innan och det verkade gå bra i så där 15min, sedan hände samma sak och datorn stängdes av. Kan det vara för klent nätagg? SKa en Corei5 dra så mycket mer ström än en Core2Duo?

En annan sak som jag undrar över som kanske kan vara en orsak, eller inte? Det är att förutom den stora FETA strömkontakten på moderkortet så finns det ju en mindre kontakt för ström också som msåte vara påkopplad för att datorn ska starta riktigt (gjorde den missen när jag starta upp bygget första gången).
På moderkortet fanns det plats för en 4-pins kontakt, men det satt också en klisterlapp där där det står nåt i stil med "remove for 8-pin", så tar man bort den lappen så blottar sig ytterligare 4 pinnars uttag, så att man kan koppla på en 8 pinnars strömförsörjning om man vill. Mitt anätagg har både och, men jag har bara haft 4 pinnars påkopplat, bör jag koppla in en 8-pins istället och kommer det ge mer ström?

Jag bara spekulerar vad som kan vara fel, men att det har något med ström låter troligt då felet endast inträffar när man spelar och datorn drar mer ström. Värmen är det absolut inget fel på heller, det har jag kollat. CPU ligger på ca 48c vid spelande och grafikkort blir varmt, men inte för varmt.

Vad tror ni är orsaken?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

8pins kontakten på moderkortet är till för processorströmmen. Koppla in den, och om inte det funkar är ditt nätagg för klent

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg är för klent

Permalänk

Nytt nätagg då det borde dra mer än 450w

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det verkar som att ditt nätagg är för klent, men problemet låter ju så tyvärr. Du har ingen möjligthet att testa med något annat nätagg en tid?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Men hur var det nu med den där 8pins kontakten? Jag körde ju bara 4 pins först, men koppade nu in 8pins kontakt istället. Har dock inte haft tid att testa och spela igen, men ska göra det senare.

Nu när jag tänker efter så var det inte 450W, 550W är agget.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Det borde lätt räcka, en dator som jag köpte för 8000 (6950, i5 2500K @4,5 GHz) drog bara 350 W, från väggen. Alltså ungefär 250-300 i nätagget.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

450w borde räcka för att driva det och 550w är inga problem.
måste ha i 4, 8 och 24pin i moderkortet.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

450w borde räcka för att driva det och 550w är inga problem.
måste ha i 4, 8 och 24pin i moderkortet.

Jag har den där långa, vet inte hur många pinnar den är, men den sitter i + en 4pins precis bredvid.
Utöver det så finns det en annan plats bredvid processorn som är 8pins, fast 4 av dom var överklistrade med ett klistermärke, så jag kopplade bara på en 4pins där, men det får alltså plats en 8pins om man vill.

Edit: Har nu testat att spela med 8pins kontakt ansuten istället för 4pins, men datorn stängde av sig ändå, om möjligt ännu snabbare
Blir nog ett nytt nätagg då. 650W borde väl räcka? Vad tror ni om det här?
https://www.inet.se/artikel/6900306/fractal-design-tesla-650w...

Edit2: kolla på den här biden över moderkortet. Alla pinnar under minnesplatserna samt alla 8 pinnar ovanför virtumärkningen är alltså inkopplade nu.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det 8-pins, använder man 8-pins. Alltid bättre ju fler kablar och pinnar som för över strömmen.

Att köpa uråldrigt Fractal-agg idag tycker jag är osmart. Köp ett modernt 80+ Gold istället som FSP Aurum: https://www.inet.se/artikel/6909595/fsp-aurum-600w-80-gold Både svalare och spar in på elräkningen. Du behöver egentligen under 500W, men prisskillnaden är försumbar, iaf hos Inet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Finns det 8-pins, använder man 8-pins. Alltid bättre ju fler kablar och pinnar som för över strömmen.

Att köpa uråldrigt Fractal-agg idag tycker jag är osmart. Köp ett modernt 80+ Gold istället som FSP Aurum: https://www.inet.se/artikel/6909595/fsp-aurum-600w-80-gold Både svalare och spar in på elräkningen. Du behöver egentligen under 500W, men prisskillnaden är försumbar, iaf hos Inet.

Jag valde det där fractal design agget jag länkade till redan igår och idag på morgonen har det blivit plockat och packat. Anledningen var att det fick riktigt bra betyg i sweclockers test förra året samt att det har fått bra betyg av de som har köpt det samt att det är billigt. Det är även 80+

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Sedan tidigare har jag ett nätagg av hyffsat känt märke på 450W. Tyvärr kan jag inte se märket på agget då texten på agget sitter på den delen som ligger mot botten av chassit.

Det finns kända och det finns ökända tillverkare.

Att datorn stänger av betyder i alla fall att nätagget har ett fungerande överströmsskydd eller överhettningsskydd så jag gissar på att det inte är ett ACE raw deal, det hade brunnit istället

Mindre nogräknade tillverkare är mer intresserade att skriva höga värden på nätaggen än att berätta vad de kan leverera. Din datorn borde kunna drivas med ett 300W nätagg om du inte överklockat den. Nätagg med billiga komponenter åldras och förlorar effekt snabbare än nätagg med kvalitetskomponenter.

När du byter får du berätta vad för nätagg som satt i datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det finns kända och det finns ökända tillverkare.

Att datorn stänger av betyder i alla fall att nätagget har ett fungerande överströmsskydd eller överhettningsskydd så jag gissar på att det inte är ett ACE raw deal, det hade brunnit istället

När du byter får du berätta vad för nätagg som satt i datorn.

Nej det är inget Ace i alla fall
Ja jag ska meddela vad det är för märke när jag monterar ur det. Gissar att det nya kommer på fredag eftersom det är röddag imorn.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

OK idag kom nya nätagget - ett Fractal Design 650W och JAA! det hjälpte, datorn stänger inte längre av sig, så det var alltså nåt fel på mitt gamla agg.

Någon undrade var det var för märke på det förra och det var visst ett Hiper 580W. 580 borde ju räcka gott och väl, men tydligen så måste det varit nåt fel på det då det inte orkade driva så fort grafikkortet började dra som mest.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hiper 580W hör väl till de ökända.
Kommer jag inte ihåg fel så rasade många Hiper nätagg och tog ibland med sig andra komponenter.

Hade själv ett Hyper 580W Type-R som jag hade turen att få utbytt tidigt för att fläkten börja bråka.
Sedan dess har det blivit Seasonic/Seasonic-baserat så man vet att man får kvalitet.

Det var ju dock för 5+ år sedan, så kan ju hända att Hiper bättrat sig på senare modeller.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Någon undrade var det var för märke på det förra och det var visst ett Hiper 580W. 580 borde ju räcka gott och väl, men tydligen så måste det varit nåt fel på det då det inte orkade driva så fort grafikkortet började dra som mest.

Skrivet av Kotan:

Hiper 580W hör väl till de ökända.
Kommer jag inte ihåg fel så rasade många Hiper nätagg och tog ibland med sig andra komponenter.

Hade själv ett Hyper 580W Type-R som jag hade turen att få utbytt tidigt för att fläkten börja bråka.
Sedan dess har det blivit Seasonic/Seasonic-baserat så man vet att man får kvalitet.

Det var ju dock för 5+ år sedan, så kan ju hända att Hiper bättrat sig på senare modeller.

Det stämmer bra Hiper dödar ofta komponenter och ska bytas ut direkt om man är rädd om sin dator!
Vi får hoppas att TS prylar inte tagit skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Det stämmer bra Hiper dödar ofta komponenter och ska bytas ut direkt om man är rädd om sin dator!
Vi får hoppas att TS prylar inte tagit skada.

Helt säker kan jag ju inte vara, kanske visar sig senare, men nu direkt efter bytet av nätagget så funkar allt som det ska i alla fall. Glad att jag bytte i tid.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Förmodligen har kondensatorerna på Hiper-aggregatet åldrats dåligt, vilket leder till att spänningar och rippel hoppar utanför specifikationerna (vilket i sin tur kan skada komponenterna i datorn). Vill minnas att de använde Fuhjyuu-kondensatorer, vilka är ökända för att svullna upp och/eller läcka efter något/några år.
Moderna aggregat använder mycket bättre kondensatorer (för det mesta).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Förmodligen har kondensatorerna på Hiper-aggregatet åldrats dåligt, vilket leder till att spänningar och rippel hoppar utanför specifikationerna (vilket i sin tur kan skada komponenterna i datorn). Vill minnas att de använde Fuhjyuu-kondensatorer, vilka är ökända för att svullna upp och/eller läcka efter något/några år.
Moderna aggregat använder mycket bättre kondensatorer (för det mesta).

Det är väl säkrast att jag slänger det gamla då. Tänkte använda det till gamla moderkort/cpu som funkde fint förut, men det kanske är dumt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Det är väl säkrast att jag slänger det gamla då. Tänkte använda det till gamla moderkort/cpu som funkde fint förut, men det kanske är dumt.

Jag skulle inte använt det aggregatet, du skulle ju kunna köpa ett billigt FSP 400-60APN, som borde vara fullt tillräckligt för att driva dina gamla prylar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=523825

Men vill du chansa, så öppna upp aggregatet först och kolla så att inga kondensatorer är svullna eller läcker. Om de gör det, så släng direkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Varför chansa, kör på säkra kort

Permalänk
Medlem

Hiper agg förstör/skadar också hårddiskar så se till att har backup/kopierat till andra ställen.

För Hiper är det normalt att de är dåliga från första dan. Alla Hiper som hållit ca 18 månader eller längre klassar jag som ovanligt långlivade. Många förstörde sina nya delar redan någon vecka efter köpet. Att förstöra 2 datorer efter varandra var normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Hiper agg förstör/skadar också hårddiskar så se till att har backup/kopierat till andra ställen.

För Hiper är det normalt att de är dåliga från första dan. Alla Hiper som hållit ca 18 månader eller längre klassar jag som ovanligt långlivade. Många förstörde sina nya delar redan någon vecka efter köpet. Att förstöra 2 datorer efter varandra var normalt.

Då har jag nog haft ovanligt tur, för det var nog säkert 4 år sedan jag köpte det nätagget tillsammans med en core2duo, minne, moderkort och grafikkort och allting lever fortfarande idag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Jag har ett Hiper-nätagg som hållt sedan 2006 utan problem O.o

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Kanske dags o kolla över voltvärdena då

Visa signatur
Permalänk

Kan nog vara en idé... ^^

Visa signatur

Citera!