Permalänk
Medlem

Åskskydda datorn?

Det har åskat tre gånger nu på kort tid och jag får känslan av att klimatförändringarna har ett finger med i spelet. Jag har läst på och vet att man inte för en överkomlig summa pengar kan skydda sig mot åska som slår för nära i el-nätet.

Om vi tar APC SurgeArrest Essential P1T-GR som exempel. Hur mycket skyddar en sådan och är det värt att skaffa? Måste man ha jordade uttag för den ska fungera?
Som det är hos oss nu så har jag ett tv-kort i htpc:n. Kan strömmen ledas ut på vårat lan om åskan slår i vår antenn och skada resten av husets datorer?
Kan man göra något för att skydda sig som är värt pengarna?

Permalänk
Medlem

Online Double Conversion UPS (de flesta Line Interactive är skräp på detta).

Det är dyrt, men har man under många år datorer värda 30k styck så kanske man egentligen skulle skaffa sig en riktig UPS..

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det har åskat tre gånger nu på kort tid och jag får känslan av att klimatförändringarna har ett finger med i spelet. Jag har läst på och vet att man inte för en överkomlig summa pengar kan skydda sig mot åska som slår för nära i el-nätet.

Om vi tar APC SurgeArrest Essential P1T-GR som exempel. Hur mycket skyddar en sådan och är det värt att skaffa? Måste man ha jordade uttag för den ska fungera?
Som det är hos oss nu så har jag ett tv-kort i htpc:n. Kan strömmen ledas ut på vårat lan om åskan slår i vår antenn och skada resten av husets datorer?
Kan man göra något för att skydda sig som är värt pengarna?

Bästa åskskyddet: använd inte datorn å koppla ur strömsladdarna när det åskar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Köp en UPS. sånadär små stickkontakter är inte tillräckligt med skydd.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Online Double Conversion UPS (de flesta Line Interactive är skräp på detta).

Det är dyrt, men har man under många år datorer värda 30k styck så kanske man egentligen skulle skaffa sig en riktig UPS..

Skrivet av seville57:

Bästa åskskyddet: använd inte datorn å koppla ur strömsladdarna när det åskar.

Skrivet av folkeryd:

Köp en UPS. sånadär små stickkontakter är inte tillräckligt med skydd.

Vi har fem stationer med datorer inkluse nätverksgarderoben som behöver skyddas. Jag vet att det bästa är att dra ur kontakter när det åskar men det är långt ifrån smidigt och alla gånger är man inte hemma och kan göra det.
Enligt prisjakt är det den här den enda Double Conversion ups som finns till ett överkomligt pris. Något att ha? Den kostar 2,5k nu och normalpris verkar ligga på 5-6,5k http://www.dustinhome.se/pd_5010191770.aspx?csref=Prisjamfore... Spar man så mycket är det ju lätt värt att slå till på två sådana en till htpc:n och en i mitt rum. Fördelen med att köpa en till htpc:n är ju också att jag kan spela in tv även när strömmen går. För strömmen gick vid ett av åsktillfällena och mamma gillar inte om tv-program inte blir inspelade eller det inte fungerar.

Resten av frågorna i första posten? Som hur lätt det transporterar sig i nätverket för alla datorer här i huset är inte värda att skydda. Kan tillägga att jag inte har några luftledningar i nära att slå i iaf.

Permalänk
Medlem

Som en annan sa dra ut alla kontakter (det räcker inte med att slå av knappen på grenuttaget) och använd inte datorn när det åskar. Glöm inte heller att dra ut modemet eller nätverks kablen ur datorn då du kan få ström den vägen som skadar moderkortet.

Sen tror jag inte en UPS skyddar så mycket från dessa höga spänningar åskan kan ge. En UPS är mer gjord för att vara en backup ström källa när strömmen går på t, ex ett företag så inte servern stängs av direkt och filer går förlorade/skadade.

Det finns säkert dyrare varianter som har bättre skydd mot åska osv men frågan är om det inte är värt mer att stänga av och dra ut sladdarna och låta datorn va för den tiden som det åskar.