Permalänk

(misstänkt) trasigt moderkort

Tjena! Som ni märker är det här mitt allra första inlägg här på sweclockers.
Idag så pillade jag med mitt nyinköpta chassi, ett define r3 av fractal design. Jag installerade alla mina komponenter igår, och då fungerade det aldeles finfint, men idag när jag plockat ut allting igen (för att kunna fixa lite med fläktarna samt kylning) och satte in det så vägrade systemet att funka. Ingen led lyser där fram och fläktarna bara går. Ingen signal till skärmen. Datorn vägrar alltså att gå in i POST.

Jag kikade då snabbt på komponenterna, och hårddisken verkar slå igång. DVD-läsaren funkar, min corsair h50 kylning går igång fint och som sagt innan, alla fläktarna går. LEDn på moderkortet slår också igång som vanligt.

Jag har gjort allt jag kommit på för att ta reda på vad som kan vara fel, jag har då gjort följande:
*Tagit isär allting och kollat alla kablar.
*Kört barebone (Enskild sticka ram, grafikkort och cpu)
*Installerat in datorn i det gamla chassit
*Tagit ut alla onödiga fläktar och satt upp systemet precis som igår.
*Testat olika graffekort

Jag har för det mesta varit ESD säkrad. (Kan dock ha slarvat något...) Jag har även råkat repa moderkortet något i kanten.

Ja, det är väl allt tror jag. Mina specs är då som följande:
650Watt PSU
Intel core Quad 9550
Asus p5n-d moderkort
HD 5870 graffekort (9800gt också testat)
800mhz ram DDR2 2x2gig

Skulle det vara någonting mer som behövs veta så är det bara att fråga.

Om det nu skulle vara moderkortet så vill jag naturligtvis veta om det är värt att skaffa ett nytt p5n-d kort eller om det kanske finns något kort som är billigt men klarar alla mina komponenter.

Tack på förhand!

Permalänk

Du använde distanser hoppas jag? Ett klassiskt misstag annars..?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem, och då råkade jag sätta dit en distans för mycket så att det blev kortslutning...

Visa signatur

Opteron 165@2250Mhz, Asus 7900GT, 1.5Gb, 2*200Gb Seagate Barracuda

Permalänk
Skrivet av fnk:

Jag har haft samma problem, och då råkade jag sätta dit en distans för mycket så att det blev kortslutning...

Jo! Så är det att en distans gick sönder, så jag var tvungen att byta ut den mot en från mitt andra chassi. Kan det orsaka en kortslutning? I sånna fall, borde jag plocka ut distansen jag satte dit eller byta ut alla distanser?

Permalänk
Medlem

Om det är en likadan distans som övriga så kan jag inte tänka mig att det ska orsaka några problem.
För att vara på den säkra sidan, plocka av moderkortet och kontrollera så att du inte har satt dit en för mycket någonstans.

Visa signatur

Opteron 165@2250Mhz, Asus 7900GT, 1.5Gb, 2*200Gb Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga, jag undrar om det går att att montera ett moderkort med 6 distanser när det finns 7 platser för det? Det finns inget hål för den sjunde distansen, men fungerar det ändå?

Permalänk
Skrivet av fnk:

Om det är en likadan distans som övriga så kan jag inte tänka mig att det ska orsaka några problem.
För att vara på den säkra sidan, plocka av moderkortet och kontrollera så att du inte har satt dit en för mycket någonstans.

Jag hade haft på två distanser för mycket, jag plockade ut dem men det är likadant fortfarande :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARudberg:

Jag har en fråga, jag undrar om det går att att montera ett moderkort med 6 distanser när det finns 7 platser för det? Det finns inget hål för den sjunde distansen, men fungerar det ändå?

Ja det brukar aldrig vara problem med funktionen i sig, det som är viktigt att tänka på är att distanserna stabilliserar moderkortet för att du skall kunna trycka fast minnen och cpu-kylare utan att kortet knäcks. Det kan därför vara bra att försöka få dit en annan form av distans t.ex. av hårt ickeledande material för att stabillisera moderkortet. En bit hård nylon som sätts med t.ex. superlim i chassit och som håller emot vid tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celestico:

Jag hade haft på två distanser för mycket, jag plockade ut dem men det är likadant fortfarande :/

Börjar låta som du kortslutit på känslig punkt på moderkortet, det kan ha dödat kortet för gott!

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Börjar låta som du kortslutit på känslig punkt på moderkortet, det kan ha dödat kortet för gott!

Ajsing! Skulle det gå att ersätta mitt p5n-d med denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485693?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celestico:

Ajsing! Skulle det gå att ersätta mitt p5n-d med denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485693?

Vad jag kan se så ska det passa till din cpu, men du har ett annat chipset så ominstallation av OS krävs antagligen för att få det stabilt.

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Vad jag kan se så ska det passa till din cpu, men du har ett annat chipset så ominstallation av OS krävs antagligen för att få det stabilt.

Aight. Men annars borde det väl inte vara så stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celestico:

Aight. Men annars borde det väl inte vara så stor skillnad?

MSI-kortet har ju M-atx format så det är betydligt mindre, bara en PCI express X16. Å andra sidan är det ju en bra bit billigare, jag kan inte uttala mig om kvalliteten på MSI-kortet. Du bör dock veta att Asus med all säkerhet är ett bättre kort om du vill klocka lite.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255539

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

MSI-kortet har ju M-atx format så det är betydligt mindre, bara en PCI express X16. Å andra sidan är det ju en bra bit billigare, jag kan inte uttala mig om kvalliteten på MSI-kortet. Du bör dock veta att Asus med all säkerhet är ett bättre kort om du vill klocka lite.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255539

Vad grundar du antagandet om att Asus kortet "med all säkerhet" är bättre om man vill klocka??

Permalänk
Medlem
Skrivet av bahama:

Vad grundar du antagandet om att Asus kortet "med all säkerhet" är bättre om man vill klocka??

Ja det är ett antagande då jag inte läst på vilka funktioner som finns i respektive BIOS. Normalt brukar det vara bättre klockningsmöjligheter på kort i mellan och övre prisgrupp jämfört med de billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Ja det är ett antagande då jag inte läst på vilka funktioner som finns i respektive BIOS. Normalt brukar det vara bättre klockningsmöjligheter på kort i mellan och övre prisgrupp jämfört med de billigare.

Ok.