Permalänk
Medlem

Konsol för de yngre?

Hej,

Funderar på att introducera gaming för min dotter.. äntligen (är själv gammal quakare) Är dock inte hemma på konsoler och behöver lite input från er. Vilken konsol passar de yngre kidsen, tex en 5-åring? Jag gissar Wii... men? Vad säger ni?

Visa signatur

amd (ab)user

Permalänk
Medlem

Förstör henne inte för livet med Nintendos skräp. Lär hon riktig gaming och passa på att ha kul själv. PS3 med BD och 3D är det som gäller nu. Little big planet 2 har miljoner banor och är det spelet som jag rekommenderar mest till barn.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnyboy:

Hej,

Funderar på att introducera gaming för min dotter.. äntligen (är själv gammal quakare) Är dock inte hemma på konsoler och behöver lite input från er. Vilken konsol passar de yngre kidsen, tex en 5-åring? Jag gissar Wii... men? Vad säger ni?

Ja Wii tycks vara främst riktat mot barn, men även äldre.
Finns ju även barnspel till 360 och PS3. Men jag tror det finns fler till Wii

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Microsoft verkar ju onekligen satsa på barn med sitt fjantiga Kinect. Kolla in det.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Nej, sånt skit ska inte stödjas. Låt det självdö...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Med kommande Wii U så är ju FPS i stil med Battlefield 3 kommandes, så kör på det

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Little big planet 2 verkade intressant. Ska ta och besöka en butik för att bilda mig en uppfattning.

Visa signatur

amd (ab)user

Permalänk
Medlem

Jag tror att ett Xbox360 med Kinect kan hålla henne sysselsatt ett bra tag. Då får hon motion på köpet också.

Permalänk
Medlem

Xbox 360 med Kinect som några andra sagt, verkar riktigt najs om man kollar in spelet RYSE
kolla http://www.youtube.com/watch?v=noKUH-PUHCI

Kinect är ju förövrigt bästa motion sättet utan kontroller just nu, är dock individuellt såklart, men tester finns och de har visat Kinect RYSE är ju inte direkt ett barn spel dock!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Xbox 360 med Kinect som några andra sagt, verkar riktigt najs om man kollar in spelet RYSE
kolla http://www.youtube.com/watch?v=noKUH-PUHCI

Kinect är ju förövrigt bästa motion sättet utan kontroller just nu, är dock individuellt såklart, men tester finns och de har visat Kinect RYSE är ju inte direkt ett barn spel dock!

Kinect är väl ändå det enda motionbaserade, som inte använder någon slags handkontroll..?
Edit: Förutom Playstation Eye då, vilket är totalt kasst.

Little big planet är ruskigt kul, även för de äldre

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Det måste ju inte heller vara en stationär konsol. Kolla på tex Nintendo DS, kostar ca 600kr nu.

Permalänk
Medlem

Eyepet är ett annat spel man "måste" ha om man har barn i den åldern, sjukt läckert.

"Med hjälp av en kamera som filmar spelarens rörelser interagerar man med ett gulligt virtuellt djur. Alla barn jag sett testa det har blivit hänförda av interaktiviteten med det lilla djuret och de första timmarna är fascinerande. När man lär sig hur man kan påverka djuret med sina rörelser, leka med eller klä ut den lilla krabaten. Med Move-kontrollen blir precisionen långt bättre i minispelen och Eyepet blir därmed ett nästan solklart köp för barnfamiljer."

http://www.spelbutiken.se/catalog/product/64469-eyepet-move-e...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

För min egen del hade jag ju rekommenderat Wii (eller om man nu vill vänta, Wii U) vilken dag som helst. Att kalla Nintendo för skräp och att det skulle förstöra någon utan att för den saken skulle kunna motivera det signalerar lång väg att åsikten bör ignoreras eftersom vederbörande uppenbarligen inte vet vad han pratar om.
Wii/Wii U är helt klart den konsol som passar bäst för yngre i mina ögon, dels för att utbudet av speltitlar som passar den åldern är störst till Wii (en subjektiv åsikt som baseras på egna upplevelser och erfarenheter) och dels för att den är så mycket innovativare och roligare på de flesta sätt jag kan komma på än de andra två vars enda plussidor mot Wii är att de levererar bättre prestanda. Vissa av oss har inte kommit så långt att de förstår att grafiken inte är allt, men vi kan bara hoppas att även dem får ta det mentala klivet ytterligare ett steg uppåt så snart som möjligt
Lycka till i valet, med så här många spretande åsikter lär det knappast vara lätt att göra det..

Permalänk

360 med kinect säger jag O_o finns massa barn spel både roliga och lärorika

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Kinect är ju erkänt fail, laggar sönder och deras barnspel håller knappast samma klass som Sonys. Bara kolla in betygen.

Wii är helt utdaterat, med fula spel och pris/prestanda är väl ungefär som att betala 1000:- för en miniräknare. Att vänta in U är ju bara löjligt att föreslå nån som vill spela nu. När Wii lanserades kunde man fortfarande köpa tjockTV. Det kan man inte idag. Som att rekommendera nån att gå ut och leka med kottar, känns ju insiktsfullt och medvetet när allt annat är i HD...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Kinect är ju erkänt fail, laggar sönder och deras barnspel håller knappast samma klass som Sonys. Bara kolla in betygen.

Wii är helt utdaterat, med fula spel och pris/prestanda är väl ungefär som att betala 1000:- för en miniräknare. Att vänta in U är ju bara löjligt att föreslå nån som vill spela nu. När Wii lanserades kunde man fortfarande köpa tjockTV. Det kan man inte idag. Som att rekommendera nån att gå ut och leka med kottar, känns ju insiktsfullt och medvetet när allt annat är i HD...

Hur tänker du när det laggar sönder osv? Det har ju gjorts tester och, visst har Sony vissa bättre grejer, men Kinect ska ju vara bättre enligt testerna än Sony.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Det måste ju inte heller vara en stationär konsol. Kolla på tex Nintendo DS, kostar ca 600kr nu.

600spänn var hittar du det? Webhallens billigaste kostar 1190kr som de inte har på lager, DS XL ligger på 1499kr...

Permalänk
Inaktiv

Men seriöst fadern till barnet, köp wi eller om du endå beslutar dig för ett ps3 som enligt är minst barnvänligt så köp till little big planet 1 och sedan uppföljaren. Men om jag får säga mitt så tycker kag du ska köpa ett wii till ditt barn, men om inte wii så gå för xbox 360 jag tycker att wii och xbox har mest barnvänliga spel medans ps3 mer har action, skjut och bilspel. Men gå för wii mer barnspel och sämre grafik eller xbox 360 mindre barnspel och bättre grafik.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Kinect är ju erkänt fail, laggar sönder och deras barnspel håller knappast samma klass som Sonys. Bara kolla in betygen.

Wii är helt utdaterat, med fula spel och pris/prestanda är väl ungefär som att betala 1000:- för en miniräknare. Att vänta in U är ju bara löjligt att föreslå nån som vill spela nu. När Wii lanserades kunde man fortfarande köpa tjockTV. Det kan man inte idag. Som att rekommendera nån att gå ut och leka med kottar, känns ju insiktsfullt och medvetet när allt annat är i HD...

Jag tror att en 5-åring har större behållning av enkelheten att spela med Kinect eller Wii snarare än "den senaste" grafiken, 3D BD osv.

Jag har iofs inte testat Kinect i tillräcklig utsträckning för att kunna säga om det fungerar bra nog.

Men min 3-åring kan spela Wii (hon är rätt bra på frisbeegolfen) men hon gillar även att "hålla" i en PS3-kontroll och heja på pappa när jag spelar NHL
Snart kanske hon kan få spela släpande högerforward

Permalänk
Medlem

Ett litet tillägg..

Har även en liten pojk på 3 år som säkerligen kommer vilja spela på storasysterns konsol... Jag gissar att wii blir den lämpligaste konsolen för de båda. Grafiken eller 3D-motorn har ingen större betydelse för mina kids, de älskar tex enkelheten i Stupid Zombies (och liknande spel) i min mobil. Så för tillfället lutar det åt wii, men ska som sagt besöka en butik för att bilda mig en egen uppfattning.

Jag uppskattar er input oerhört.. många tack!

Visa signatur

amd (ab)user

Permalänk

Köp någon portabel konsol. Jag hade ett par gameboy när jag var liten och gud vad tid man spenderade med det i handen.
Helt perfekt om ni ska åka långt med bil någon gång också.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Hjälpsam

Jag lägger nog min röst till Wii i första hand och Kinect i andra hand också, enkelhet och interaktivitet är värdefullt. Särskillt om man kan få med lite logiska pussel, matte och liknande skolande spel.

Hade varit optimalt med 5myror är fler än 4 elefanter som interaktivt barnspel!

Och handhållna enheter blir mer innesluten knappande än utåtriktad interaktivitet. Är ingen expert men misstänker att det är bättre för en barns utveckling.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Varför ska du tvinga på en 5- och 3-åring tvspel alls?

Permalänk
Medlem

EwlSpirit: Vem har sagt något om att tvinga? Spelen finns där redan idag genom konsoler hos vänner och bekanta, bolibompa-webben, mobilen och ett gammalt Gameboy. Jag har ingen tanke på att tvinga fram något, det är alldeles absurt! MEN! Det är dock mitt ansvar och skyldighet som förälder att sätta gränser, samt att aktivera barnen på andra sätt. Att jag vill köpa en konsol betyder inte på något sätt att barnen sitter inburade och spelar 24/7, det finns givetvis andra aktiviteter.

Visa signatur

amd (ab)user

Permalänk
Medlem

Inget barn ska behöva växa upp utan att få spela Zelda och Mario

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Förstör henne inte för livet med Nintendos skräp. Lär hon riktig gaming och passa på att ha kul själv. PS3 med BD och 3D är det som gäller nu. Little big planet 2 har miljoner banor och är det spelet som jag rekommenderar mest till barn.

SNES vore ett bättre förslag om man hade velat lära henne om "riktig gaming." PS3 är ju bara trams.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Medlem

Skulle själv säga en dator med playstation kontroll!

Sen köra emulatorer för PSx, Sega, nintendo

Finns inte barnvänligare o roligare (för alla åldrar) spel än dessa IMO.

Sonic, Crash Bandicoot, Super mario / Zelda!!!

jag föredrar dessa spel mot dagens skit tbh iaf när de gäller offlinespelande ^^

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

600spänn var hittar du det? Webhallens billigaste kostar 1190kr som de inte har på lager, DS XL ligger på 1499kr...

DS light finns för ca600 på amazon.co.uk och på dealextreme.com

Skickades från m.sweclockers.com