Permalänk
Medlem

Byte av cpukyl, ingen bild, SNABB HJÄLP!

Hejsan sweclockers!
Jag behöver lite akut hjälp, jag bytte cpukylning förut, från amd stock-kylare, till en Noctua (http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2)
Det gick smärtfritt att byta det hela, men när jag hade kopplat ihop alla sladdar (mus, tangentbord osv.), och startade den, så gick den igång, men jag fick ingen bild. SKärmen bara va svart.
Vad i hela friden kan ha hänt? Uppskattar svar snarast!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE | Asus M4N75TD | MSI GTX 760 2GB | Noctua NH-U9B SE2 | ADATA 8GB CL9 @ 1600 MHz

Steelseries Siberia V2 | Steelseries 6Gv2 | Steelseries Rival | Steelseries QcK+ NiP Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av kIRRE_:

Hejsan sweclockers!
Jag behöver lite akut hjälp, jag bytte cpukylning förut, från amd stock-kylare, till en Noctua (http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2)
Det gick smärtfritt att byta det hela, men när jag hade kopplat ihop alla sladdar (mus, tangentbord osv.), och startade den, så gick den igång, men jag fick ingen bild. SKärmen bara va svart.
Vad i hela friden kan ha hänt? Uppskattar svar snarast!

Hände mig samma sak, skulle skicka tillbaka en Antec kylare och monterade stock kylaren och när allt var onkopplat och helt så skulle jag starta datorn så var det svart skärm så jag plockade av kylare och CPU och såg då att dom små pinsen under CPU'n var böjda. Du kan ha råkat göra samma misstag, man märker inte av när man råkar böja dom, händer även den bäste.
Så plocka av CPU'n och kolla dom pinsen.

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3r3xXx:

Hände mig samma sak, skulle skicka tillbaka en Antec kylare och monterade stock kylaren och när allt var onkopplat och helt så skulle jag starta datorn så var det svart skärm så jag plockade av kylare och CPU och såg då att dom små pinsen under CPU'n var böjda. Du kan ha råkat göra samma misstag, man märker inte av när man råkar böja dom, händer även den bäste.
Så plocka av CPU'n och kolla dom pinsen.

Okej, tack för svaret du! Jag ska kolla på detta first thing in the morning!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE | Asus M4N75TD | MSI GTX 760 2GB | Noctua NH-U9B SE2 | ADATA 8GB CL9 @ 1600 MHz

Steelseries Siberia V2 | Steelseries 6Gv2 | Steelseries Rival | Steelseries QcK+ NiP Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av kIRRE_:

Okej, tack för svaret du! Jag ska kolla på detta first thing in the morning!

Okej, du kan ju skriva och säga om det var problemet eller så kan jag forska vidare och hitta svar
btw, vad har du för CPU?

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3r3xXx:

Okej, du kan ju skriva och säga om det var problemet eller så kan jag forska vidare och hitta svar
btw, vad har du för CPU?

Jag har en AMD PhenomII 965 Black Edition

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE | Asus M4N75TD | MSI GTX 760 2GB | Noctua NH-U9B SE2 | ADATA 8GB CL9 @ 1600 MHz

Steelseries Siberia V2 | Steelseries 6Gv2 | Steelseries Rival | Steelseries QcK+ NiP Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av kIRRE_:

Jag har en AMD PhenomII 965 Black Edition

Aha okej, då är det j*vligt stor risk att du har böjt några pins.
Ska du böja tillbaka dom så använd en liten platt skruvmejsel som helst har gummihandtag.
och var riktigt försiktig, tog mig 20min att få 5st pins rätt och någorlunda raka.

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3r3xXx:

Aha okej, då är det j*vligt stor risk att du har böjt några pins.
Ska du böja tillbaka dom så använd en liten platt skruvmejsel som helst har gummihandtag.
och var riktigt försiktig, tog mig 20min att få 5st pins rätt och någorlunda raka.

Okejokej, ja, jag ska va försiktig, tack för tipsen!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE | Asus M4N75TD | MSI GTX 760 2GB | Noctua NH-U9B SE2 | ADATA 8GB CL9 @ 1600 MHz

Steelseries Siberia V2 | Steelseries 6Gv2 | Steelseries Rival | Steelseries QcK+ NiP Edition

Permalänk
Medlem

Varför ta av CPU för att byta kylare förstod jag inte riktigt?
CPU ska man dra sig i det längsta för att plocka ur när man väl har fått dit den rätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Varför ta av CPU för att byta kylare förstod jag inte riktigt?
CPU ska man dra sig i det längsta för att plocka ur när man väl har fått dit den rätt.

Har inte tagit ur cpu'n, kan ha missförstått lite då ur föregående svar...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE | Asus M4N75TD | MSI GTX 760 2GB | Noctua NH-U9B SE2 | ADATA 8GB CL9 @ 1600 MHz

Steelseries Siberia V2 | Steelseries 6Gv2 | Steelseries Rival | Steelseries QcK+ NiP Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Varför ta av CPU för att byta kylare förstod jag inte riktigt?
CPU ska man dra sig i det längsta för att plocka ur när man väl har fått dit den rätt.

För jag tänkte att den följde med när han skulle ta av den andra kylaren.
Den MX-2 kylpastan jag hade satt så hårt så att CPU'n följde med ur socketen när jag ska plocka av kylaren

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk

Känns väldigt orimligt att pinnarna skulle vara böjda om han inte ens plockat av kylaren, ZIF-sockeln pressar ner CPU'n ordentligt. Det ska till mycket kraft för att en kylare under montering ska kunna böja pinnarna.

Förresten, använde du ESD-armband, alt. var du jordad under hela monteringen?
Är du säker på att grafikkortet funkar? Minnena? Kan lika gärna vara något annat du kommit åt under montering som fått sig en ESD-skada.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="TheAndrew;11082867"]Känns väldigt orimligt att pinnarna skulle vara böjda om han inte ens plockat av kylaren, ZIF-sockeln pressar ner CPU'n ordentligt. Det ska till mycket kraft för att en kylare under montering ska kunna böja pinnarna.

Men jag trodde att pinsen kunde blivit böjda om han hade haft av CPU'n också för rengöring av den av gammal kylpasta.
Har har kanske satt dit den men har hamnat lite snett och sen kylaren på, dom är så tunna så det märks inte om 2-3 st pins bli böjda.

Och till TS, har du kollat alla sladdar, kontakter, testat med andra komponenter eller så?

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem

[QUOTE="K3r3xXx;11084054"]

Skrivet av TheAndrew:

Känns väldigt orimligt att pinnarna skulle vara böjda om han inte ens plockat av kylaren, ZIF-sockeln pressar ner CPU'n ordentligt. Det ska till mycket kraft för att en kylare under montering ska kunna böja pinnarna.

Men jag trodde att pinsen kunde blivit böjda om han hade haft av CPU'n också för rengöring av den av gammal kylpasta.
Har har kanske satt dit den men har hamnat lite snett och sen kylaren på, dom är så tunna så det märks inte om 2-3 st pins bli böjda.

Och till TS, har du kollat alla sladdar, kontakter, testat med andra komponenter eller så?

Jag har kollat varenda kabel, jag har provat att byta till mitt gamla fungerande grafikkort, samma sak händer, den startar, men ingen bild. Får väl lämna in den till inet, så får de felsöka och byta delar.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE | Asus M4N75TD | MSI GTX 760 2GB | Noctua NH-U9B SE2 | ADATA 8GB CL9 @ 1600 MHz

Steelseries Siberia V2 | Steelseries 6Gv2 | Steelseries Rival | Steelseries QcK+ NiP Edition

Permalänk
Medlem

[QUOTE="kIRRE_;11084145"]

Skrivet av K3r3xXx:

Jag har kollat varenda kabel, jag har provat att byta till mitt gamla fungerande grafikkort, samma sak händer, den startar, men ingen bild. Får väl lämna in den till inet, så får de felsöka och byta delar.

Har du köpt en komplett dator från Inet?

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem

När jag flyttade min datorn med en Phenom II 940 kylad av en Noctua NH-U9B, så fick datorn en "smäll" när vi antagligen körde över ett farthinder.
När jag sedan skulle starta datorn så fick jag ingen bild, problemet då var att kylarens tyngd tillsammans med fläkten gjorde att kylaren flyttade på sig, och att processorn lyftes i ena hörnet av sockeln, när den inte fick kontakt så hade jag samma symptom som dig, det fungerade efter att jag monterade om min processor + kylare, har du testat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

När jag flyttade min datorn med en Phenom II 940 kylad av en Noctua NH-U9B, så fick datorn en "smäll" när vi antagligen körde över ett farthinder.
När jag sedan skulle starta datorn så fick jag ingen bild, problemet då var att kylarens tyngd tillsammans med fläkten gjorde att kylaren flyttade på sig, och att processorn lyftes i ena hörnet av sockeln, när den inte fick kontakt så hade jag samma symptom som dig, det fungerade efter att jag monterade om min processor + kylare, har du testat detta?

Har inte testat, men kan vara värt ett försök

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE | Asus M4N75TD | MSI GTX 760 2GB | Noctua NH-U9B SE2 | ADATA 8GB CL9 @ 1600 MHz

Steelseries Siberia V2 | Steelseries 6Gv2 | Steelseries Rival | Steelseries QcK+ NiP Edition

Permalänk
Medlem

satt du fast en bakplåt tillden kylaren? Kolla så att ingen metalldel har kontakt med moderkort+chassiplåt samtidigt och orsakar kortis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

satt du fast en bakplåt tillden kylaren? Kolla så att ingen metalldel har kontakt med moderkort+chassiplåt samtidigt och orsakar kortis

Nej, de är stock backplate

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE | Asus M4N75TD | MSI GTX 760 2GB | Noctua NH-U9B SE2 | ADATA 8GB CL9 @ 1600 MHz

Steelseries Siberia V2 | Steelseries 6Gv2 | Steelseries Rival | Steelseries QcK+ NiP Edition

Permalänk
Medlem

Nu börjar de flyga kukar på skärmen..
Nån som fått samma problem?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE | Asus M4N75TD | MSI GTX 760 2GB | Noctua NH-U9B SE2 | ADATA 8GB CL9 @ 1600 MHz

Steelseries Siberia V2 | Steelseries 6Gv2 | Steelseries Rival | Steelseries QcK+ NiP Edition