PowerPC och AMD Radeon i Nintendo Wii U

Permalänk
Medlem

Låter som updaterad xbox

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem

Antar att den har nätverksanslutning? Hoppas på vettig mjukvara/mediaspelar möjligheter. Kunna surfa och använda kontrollen som tangentbord

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Den kommer bli grym som allt-i-ett-maskin. Soffsurfa, mediadator, spela, chatta, videosamtal, portabelt spelande m.m. Kostar den inte mer än 3000kr som köper jag direkt första dagen. Kostar den upp till 4000kr så kommer jag i alla fall att överväga att köpa den ganska omgående. Mer än 4000kr så kommer jag definitivt vänta.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Modifierat HD4770 med DX11 funktioner kanske? Kul att IBM och AMD är med ännu en generation hos Nintendo! Finns en sida med möjliga specs här som en på Engadget länkade till: http://pubvo.com/2011/06/nintendo-wii-u-specs/

Det ska tas med en nypa salt inget som är bekräftat vad jag vet.

Skrivet av diangel:

Saxat från Gamespot...

It has been confirmed that the Wii U GPU will be made by AMD and is custom made based on the AMD Radeon HD brand. We also know that is has multi-display functionality.

link:http://finance.yahoo.com/news/AMD-and-Nintendo-Join-Forces-iw...

Since multi-display functionality was introduced starting with the Radeon HD 5000 series, we can probably conclude the Wii U GPU is based on the 5000 or 6000 series.

Can anyone provide some insight into how the lowest end Radeon HD 5000 series GPU stacks up to the 360 Xenos (Xenos is based ATi's X1900/X1950 series)? Because that seems to be the very minimum spec that the Wii GPU can possibly run at. Sorry if this is obvious, but I know next to nothing about this stuff!

Jag gillar att folket inte citerar dessa två kommentera som ger en bra in syn i systemet.
Men som sagt inget är bekräftat än så länge.
Men detta är det mest intressanta enligt mej med hårdvaran är detta.
Since multi-display functionality was introduced starting with the Radeon HD 5000 series, we can probably conclude the Wii U GPU is based on the 5000 or 6000 series.

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bkm23:

Låter som updaterad xbox

Hur tänkte du nu?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Klart det inte är ett 4850/4870 som sitter i. Ser ni hur stor burken är? Det kanske är ett grafikkort med liknande teknik och SP's som 48xx-serien men självklart är det i.s.f. grovt modifierat för att vara mer effektivt och inte dra 100+ Watt. Jag tycker Nintendo ska ha cred för att tänka utanför boxen. Rätt så gött att ha en extra skärm med lite HUD-info på och kanske siktet för RPG'n i FPS-spel. Kör man rollspel kan man fixa snabblänkar till alla spells och grejer på den istället. Körde Dragon Age 2 på xboxen hos en kompis och efter man vant sig vid PC-versionen var det ett rent helvete att hålla koll på allting.

Jag skulle vilja ha ett bilspel ala GT5 där man kan hålla koll på däckslitage och varvtider i lillskärmen. Det vore awsome.

Jag hoppas på en succé!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

ursäkta mig då för att jag gör det lilla hoppet från att 360n har en ibm byggt flerkärning powerpc processor och att wii u också har en ibm byggt flerkärning powerpc processor att dom skulle vara snarlika eller tillochmed identiska tycker åtmindstone jag inte låter allt för otroligt då nintendo bruker använda lite mer beprövad teknik i sina maskiner för att hålla nere på kostnaderna. Men ursäkta mig för att jag vågade på mig en gissning då

Nuvarande wii har också en processor från IBM (powerpc) och graffe från AMD. Den är alltså identiskt med denna och xbox 360?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Nuvarande wii har också en processor från IBM (powerpc) och graffe från AMD. Den är alltså identiskt med denna och xbox 360?

Eller om man säger så här. Min gamla dator hade en processor från Intel och ett grafikkort från AMD. Dessa saker köptes för 4år sedan. Nu har jag köpt ny intel processor och nytt grafikkort från AMD 4år senare, alltså måste dessa ha likvärdig prestanda

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av siferhumen:

Jag gillar att folket inte citerar dessa två kommentera som ger en bra in syn i systemet.
Men som sagt inget är bekräftat än så länge.
Men detta är det mest intressanta enligt mej med hårdvaran är detta.
Since multi-display functionality was introduced starting with the Radeon HD 5000 series, we can probably conclude the Wii U GPU is based on the 5000 or 6000 series.

Tack. Men jag glömde det jag faktiskt skulle länka till: http://pubvo.com/2011/06/nintendo-wii-u-specs/

Ja Eyefinity stöd låter som en intressant grej att implementera i Wii U.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Hur tänkte du nu?

Power PC CPU plus Radeon grafikkort = Xbox360

Avancerad PowerPC CPU + Radeon grafikkort (nyare än xbox360 självklart) = Upgraderad xbox360 asså WiiU

Nintendo har ett stort problem nu http://blog.gsmarena.com/nintendo-shares-hit-their-lowest-in-... .

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem

Förstår inte grejen med kontrollen. Det som är bra med Wii:n var ju hela rörelsemekaniken, de bör väl ändå fortsätta med det istället och inte göra ett försök till en jättestor Nintendo DS? :f

För er som vill ha en riktig handkontroll mm -- köp en 360 eller PS3.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Förstår inte grejen med kontrollen. Det som är bra med Wii:n var ju hela rörelsemekaniken, de bör väl ändå fortsätta med det istället och inte göra ett försök till en jättestor Nintendo DS? :f

För er som vill ha en riktig handkontroll mm -- köp en 360 eller PS3.

Om du har läst så kommer den vara helt bakåtkompatibel med både spel och kontroller, så vill du köra med wii kontroller så ska det gå bra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Hmm.. Eget format på skivorna? detta för att undvika piratkopiering? fast om de är bakåt kompitabla är de väl bara bränna över de till 'äldre' skivor ?

Iaf jag fattar inte redigt hur man styr gubben/spelet med dosan. Jag hade mer velat haft ett styrkors och joystick likt så det är på N64 dosorna som förövrigt är grymt sköna. Sen plattan ser ju lite obekväm att hålla i?

Fast ligger det ett år fram i tiden så kommer design ändras lite på sig kanske. gjorde ju det på Wii dosan om jag inte minns fel?

Eftersom den kan köra Wiispel så kommer det antagligen köras i ett "Wii"-läge, dvs. de gammla skivorna fungerar bara för Wii spel. De nya används bara för Wii U spel.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Antar att den har nätverksanslutning? Hoppas på vettig mjukvara/mediaspelar möjligheter. Kunna surfa och använda kontrollen som tangentbord

enligt bilder på andra sidor finns det inte nätverkskontakt utan är bara trådlös dock när dom frågade om det fick dom ett svar om att det inte var slutgiltig hårdvara och att det kunda ändra sig

kotakus artikel med bild på baksidan
http://kotaku.com/5810084/this-is-the-wii-u-console-in-my-ink...

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Om du har läst så kommer den vara helt bakåtkompatibel med både spel och kontroller, så vill du köra med wii kontroller så ska det gå bra.

Svårt att se att någon emulerar ett svingande av ett tennisracket med den där stora kontrollen dock. Så bakåtkompatibelt -- visst, men tror du missuppfattade vad jag menade med sättet att styra på.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Svårt att se att någon emulerar ett svingande av ett tennisracket med den där stora kontrollen dock. Så bakåtkompatibelt -- visst, men tror du missuppfattade vad jag menade med sättet att styra på.

Haha, så glad pappan ska bli när sonen försöker svinga den där saken och den flyger i full kraft in i deras nya LCD TV för 10 000kr+

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det var ju spännande, nästan lika informativt som att utannonsera att en ny mobil använder ARM-baserad CPU...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Den kommer bli grym som allt-i-ett-maskin. Soffsurfa, mediadator, spela, chatta, videosamtal, portabelt spelande m.m. Kostar den inte mer än 3000kr som köper jag direkt första dagen. Kostar den upp till 4000kr så kommer jag i alla fall att överväga att köpa den ganska omgående. Mer än 4000kr så kommer jag definitivt vänta.

Njae, det återstår ju att se.

Finns ju uppenbara nackdelar:
Inget trådat nät.
NIntedos historik av kassa onlinelösningar.
bara Hdmi ut.
Ingen BluRay eller DVD

Fast en chippad variant med installerad XBMC eller liknande på kan ju bli supernice...

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk

Angående kontrollen har jag hört från de som fick testa den att den var väldigt lätt samt ergonomisk så jag tvivlar på ett den kommer att vara obekväm att hålla i

Permalänk
Skrivet av sj6:

OT: Lite besviken på Nintendo sedan n64 då de var sena med skivor, GC blev det skivor men inga vanliga, wii är väl DVD? Men så ska de hålla på med sådant här igen med egna lösningar?

GC använder mini DVD, tror det var 1 GB på dom.
Wii kör med DVD, fast kan inte spela DVD filmer.
Wii U har Blu-ray, men jag gissar att den inte heller kan spela filmer.

Lite förvånande att Nintendo behåller Wii namnet. Dom brukar ju byta namn helt (förutom Super Nintendo då).
Men dom kände väl att Wii är så pass välkänt som varumärke.

Ska bli sjukt intressant att se vad PS4 och nästa X-box tar för approach.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Lite förvånande att Nintendo behåller Wii namnet. Dom brukar ju byta namn helt (förutom Super Nintendo då).
Men dom kände väl att Wii är så pass välkänt som varumärke.
.

Kan vara för att dom har sålt 85-90miljoner Wii-enheter?