HTPC-Bygge är allt som de ska tips ? :D

Permalänk
Medlem

HTPC-Bygge är allt som de ska tips ? :D

Är de något jag har glömt ?

Hårddisk har jag hemma.

DVD läsare vill jag inte ha.

Är de då något jag har glömt ?

Jag vet att chassit finns i billigare men fanns inte i lager hos inet

Och de kommer väll gå att spela upp ljud genom hdmi (jag vet att de går men vill bara kolla så att den har "ljudkort genom HDMI") =D

http://www.inet.se/kundvagn/visa/504684/htpc

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Är de något jag har glömt ?

Hårddisk har jag hemma.

DVD läsare vill jag inte ha.

Är de då något jag har glömt ?

Jag vet att chassit finns i billigare men fanns inte i lager hos inet

Och de kommer väll gå att spela upp ljud genom hdmi (jag vet att de går men vill bara kolla så att den har "ljudkort genom HDMI") =D

http://www.inet.se/kundvagn/visa/504684/htpc

Vart väl rekommenderat att köra med 1x4GB istället för 2x2GB, då en del minnen krånglat på kortet.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att vänta några vecka tills AMD Llano kommer om du vill ha bättre prestanda.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1M3R:

Vart väl rekommenderat att köra med 1x4GB istället för 2x2GB, då en del minnen krånglat på kortet.

krånglar de inte om jag kör 1 x 4GB?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Kan vara värt att vänta några vecka tills AMD Llano kommer om du vill ha bättre prestanda.

Finns de något officiellt datum ungefär ? har inte sett något sånt i butik påväg in eller så.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av vikham:

Kan vara värt att vänta några vecka tills AMD Llano kommer om du vill ha bättre prestanda.

Den vart väl fördröjd till Augusti- September (releasen) om jag inte missminner mig, fanns väl en nyhet om det för inte så länge sedan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Den vart väl fördröjd till Augusti- September (releasen) om jag inte missminner mig, fanns väl en nyhet om det för inte så länge sedan.

Okej men de lär väll kosta rätt mycket mer också ?

Jag ska bara kolla bluray film och surfa på den räcker den jag titta på då ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Okej men de lär väll kosta rätt mycket mer också ?

Jag ska bara kolla bluray film och surfa på den räcker den jag titta på då ?

Vart och plockade ut en Asus E35M1 och tryckte in den i min HTPC för att testa. Ska bygga en liten dator till garaget och tänkte att jag likaväl kan köra på E35M1 då jag samtidigt kan testköra den lite och se om den fungerar bra i HTPC'n.

Ska nog skaffa en ITX till min HTPC sen också, får ju massor med utrymme över. Kan nog bygga om så jag får in 4 diskar till där SSDn ligger. Bara hitta ett bra kort så jag får tillräckligt med SATA portar.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1M3R:

Vart och plockade ut en Asus E35M1 och tryckte in den i min HTPC för att testa. Ska bygga en liten dator till garaget och tänkte att jag likaväl kan köra på E35M1 då jag samtidigt kan testköra den lite och se om den fungerar bra i HTPC'n.

Ska nog skaffa en ITX till min HTPC sen också, får ju massor med utrymme över. Kan nog bygga om så jag får in 4 diskar till där SSDn ligger. Bara hitta ett bra kort så jag får tillräckligt med SATA portar.

Aha men du kan få ut ljud genom Hdmi ? tänkte köra med tvN =)?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Aha men du kan få ut ljud genom Hdmi ? tänkte köra med tvN =)?

Ja, det är ljud via HDMI. Här kan du få ett videoklipp på det så vet du med säkerhet

Notera min brist på kablar hemma, massa adaptrar för att det sakerna att gå ihop nu när den ligger på skrivbordet och testkörs.

EDIT: Kör med detta minnet, funkar bra. http://www.inet.se/artikel/5315050/corsair-4gb-1x4gb-1333mhz-...

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1M3R:

Ja, det är ljud via HDMI. Här kan du få ett videoklipp på det så vet du med säkerhet
http://www.youtube.com/watch?v=234MgaieAao&hd=1

Notera min brist på kablar hemma, massa adaptrar för att det sakerna att gå ihop nu när den ligger på skrivbordet och testkörs.

EDIT: Kör med detta minnet, funkar bra. http://www.inet.se/artikel/5315050/corsair-4gb-1x4gb-1333mhz-...

Haha okej tusen tack, du hade annars bara behövt säga att de funkar så hade jag litat på dig :D:D

Du hade de minnet eller och de funkar som de ska ?

EDIT : Och prollen klarar spela upp blurayfilmer utan problem hoppas jag?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Haha okej tusen tack, du hade annars bara behövt säga att de funkar så hade jag litat på dig :D:D

Du hade de minnet eller och de funkar som de ska ?

EDIT : Och prollen klarar spela upp blurayfilmer utan problem hoppas jag?

Prollen klarar det inte. Men bara aktivera gpu acceleration så klarar du dig.

Permalänk

Processordelen, Nej, GPU-delen, Ja.
Du får se till att ställa in mediaspelaren så att avkodning sker via grafikkretsen, detsamma gäller med uppspelning av HD-flash (finns stöd för det fr.o.m. Adobe Flash player 10.2 och verkar funka bäst med Google Chrome som webbläsare just nu).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Processordelen, Nej, GPU-delen, Ja.
Du får se till att ställa in mediaspelaren så att avkodning sker via grafikkretsen, detsamma gäller med uppspelning av HD-flash (finns stöd för det fr.o.m. Adobe Flash player 10.2 och verkar funka bäst med Google Chrome som webbläsare just nu).

Och de görs i bios eller i mjukvaran ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Och de görs i bios eller i mjukvaran ?

Det ställer du in i den mjukvaran du kör. Är det flash kan du snabbast klicka på ett Flashobjekt och välja maskinvaruacceleration. I mediaspelare finns det bland inställningar om stöd finns. Hittar du inte bocken så googla du är säkert inte den första som missat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det ställer du in i den mjukvaran du kör. Är det flash kan du snabbast klicka på ett Flashobjekt och välja maskinvaruacceleration. I mediaspelare finns det bland inställningar om stöd finns. Hittar du inte bocken så googla du är säkert inte den första som missat den.

okej tack har beställt nu så hoppas på de bästa.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5