HTPC " Zotac Zbox AD02 Fusion" (datorbarebone)

Permalänk
Medlem

HTPC " Zotac Zbox AD02 Fusion" (datorbarebone)

Fundera på att skaffa en HTPC från Zotac. http://www.inet.se/kundvagn/visa/374312/inet-kundvagn
Nu undrar jag om jag har valt rätt delar? eller fattas det något?

Visa signatur

Kimpa

Permalänk

http://www.inet.se/files/pdf/1968938_0.pdf

Citat:

Space for a 2.5-inch hard drive and 2 204-pin DDR3-1066 SO-DIMM

http://www.inet.se/kategori/368/1066mhz-pc8500?sort=price

Permalänk
Medlem

Komplett.se har lite fler Zotac-maskiner att välja mellan om det skulle vara något.

Permalänk

Formaterar just nu min nya Zotac AD02, får återkomma om omdömme kanske, eller?

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk

Uppskattas nog av många, se till att ha med lite bilder också...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Omdömmena är bara positiva. Med xbmc flyter det på bra och tyst är den. Bilder på vad?

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

Har själv moderkortet från denna i min htpc, om någon av er som köper denna får problem med att skicka HDMI till vissa apparater (reciever, tv, projektor) rekommenderar jag er att köra via DVI-utgången istället. Har bråkat en hel del med min (handshake mellan reciever/htpc som spökar) och DVI fungerade direkt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Har spanat på denna AD02, AD002 plus och funderar på köpa denna.
Ska köra XBMC på den med 1080P material med win 7.
Är den tyst? Funkar DTS-HD? DTS-MA? Är det korrekt hz ut? 23.976 eller vad det nu är

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Har spanat på denna AD02, AD002 plus och funderar på köpa denna.
Ska köra XBMC på den med 1080P material med win 7.
Är den tyst? Funkar DTS-HD? DTS-MA? Är det korrekt hz ut? 23.976 eller vad det nu är

Ja på allt, dock stödjer inte XBMC DTS-HDMA och det är bara en testversion som klarar TrueHD.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Kan man sätta in en bluray-spelare i denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Ja på allt, dock stödjer inte XBMC DTS-HDMA och det är bara en testversion som klarar TrueHD.

Perfekt, ja läste att det kommit någon test version av XBMC nu som stöjder detta.
Kommer väl integreras snart i den riktigt versionen.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Perfekt, ja läste att det kommit någon test version av XBMC nu som stöjder detta.
Kommer väl integreras snart i den riktigt versionen.

Får väl hoppas på det, men det lär dröja. En av utvecklarna bakom dsplayer till XBMC har gått sin egen väg och skapat LAV Filters (som jag skrivit en del om i en annan tråd här). Får hoppas Audioengine-branchen i XBMC får pli på alla format inkl de ovannämda, skönt med en lösning som klarar allt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kael:

Kan man sätta in en bluray-spelare i denna?

Via USB isf. Det enda du kan och behöver montera är minne och hdd. Beroende på om man köper vanlig eller plus.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

har precis skaffat mig en sån här och installerat allt jag behöver.

problemet jag har är att den laggar sönder när man ska kolla 720p/1080p mkv filer. har kollat på denna video: http://www.youtube.com/watch?v=jCeQbNFS0L4 där de till och med spelar en mkv fil utan att det laggar. den ska klara 1080p och 720p utan problem med hårdvaran som är i.

jag har senaste drivrutinen osv, har även läst att senaste xbmc ska använda sig mer av gpu'n. jag undrar bara hur du som skrivit innan har fått din att funka utan lagg?

mvh

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Skrivet av rafferaffe:

har precis skaffat mig en sån här och installerat allt jag behöver.

problemet jag har är att den laggar sönder när man ska kolla 720p/1080p mkv filer. har kollat på denna video: http://www.youtube.com/watch?v=jCeQbNFS0L4 där de till och med spelar en mkv fil utan att det laggar. den ska klara 1080p och 720p utan problem med hårdvaran som är i.

jag har senaste drivrutinen osv, har även läst att senaste xbmc ska använda sig mer av gpu'n. jag undrar bara hur du som skrivit innan har fått din att funka utan lagg?

mvh

vilken media spelare använder du?

om du kör XBMC kan jat tipsa om att köra XBMC live .
när jag körde W7 med xbmc ville gärna ramminnet ta slut (ca 900mb/2048mb ledigt med bara xbmc igång i min htpc med liknande hårdvara vilket resulterade i att bilden stannade upp, började flimmra eller på annat sätt var jobbigt.

installerade XBMC live och fick ca 400Mb mer ledigt.
ligger nu på ca 1300mb/2048mb ledigt minne för att buffra film i jämnfört med W7 och Xbmc's 900/2048mb.

ville igentligen köra Xp med xbmc men va ett rent helvete att få HW accelerering att funka i det så va därför ja testade med w7 och xbmc men slutade i xbmc live och ångrar mig inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vilken media spelare använder du?

om du kör XBMC kan jat tipsa om att köra XBMC live .
när jag körde W7 med xbmc ville gärna ramminnet ta slut (ca 900mb/2048mb ledigt med bara xbmc igång i min htpc med liknande hårdvara vilket resulterade i att bilden stannade upp, började flimmra eller på annat sätt var jobbigt.

installerade XBMC live och fick ca 400Mb mer ledigt.
ligger nu på ca 1300mb/2048mb ledigt minne för att buffra film i jämnfört med W7 och Xbmc's 900/2048mb.

ville igentligen köra Xp med xbmc men va ett rent helvete att få HW accelerering att funka i det så va därför ja testade med w7 och xbmc men slutade i xbmc live och ångrar mig inte.

Kör xbmc, har provat runt lite och har enablat mjukvara för att spela upp och så vidare. men det är som om filmen visas i några frames för lite, som i jättelite slowmotion ungefär. kanske mer ram-minne skulle hjälpa mig att undkomma lagg? eller som du säger, prova live versionen.. dock verkar det grymt krångligt?

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Skrivet av rafferaffe:

Kör xbmc, har provat runt lite och har enablat mjukvara för att spela upp och så vidare. men det är som om filmen visas i några frames för lite, som i jättelite slowmotion ungefär. kanske mer ram-minne skulle hjälpa mig att undkomma lagg? eller som du säger, prova live versionen.. dock verkar det grymt krångligt?

nja tyckte jag väll inte att det var direkt.

1. bränn och stoppa i skivan
2. välj om du vill köra direkt från skivan för att testa det eller installera och följa guiden för att installera till valfritt ledigt utrymme.
3. kör igång filmen (givetvis från usb minne eller hd eller nått om du valde att köra direkt från skivan.
Xbmc kommer färdigconfiguerad typ behöver inga drivare eller nått sånt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nja tyckte jag väll inte att det var direkt.

1. bränn och stoppa i skivan
2. välj om du vill köra direkt från skivan för att testa det eller installera och följa guiden för att installera till valfritt ledigt utrymme.
3. kör igång filmen (givetvis från usb minne eller hd eller nått om du valde att köra direkt från skivan.
Xbmc kommer färdigconfiguerad typ behöver inga drivare eller nått sånt.

Det är ett fusion moderkort i denna väl? Trodde inte hårdvaruaccelerationen funkade bra me AMD + Linux?

Permalänk

hmm. tänkte inte på det men kan vara så tänkte inte på att jag har en nvidia gpu... men skadar ju inte att prova iaf tycker jag då det löste massa strul för mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hmm. tänkte inte på det men kan vara så tänkte inte på att jag har en nvidia gpu... men skadar ju inte att prova iaf tycker jag då det löste massa strul för mig.

Faktum är att jag hittade en liten review där de testade XBMC Live:

"Installing XBMC Live was easy as pie. I tested it on the Intel SSD and it couldn't have gone smoother. Unfortunately, once in XBMC, the computer was useless. Menus lagged so hard that the entire system wouldn't work. I don't know enough CMD line to diagnose what was really happening, but I did notice something weird in the system profile. In there I saw that XBMC was bringing the load of one of the 2 cores in to the 90+ percent range and the other one was near idle. The loads would then jump from one core to another. So XBMC Live was FAIL."

http://www.the-other-view.com/zotac-ad02.html

Det verkar alltså inte fungera spec bra "out of the box", men om du orkar mecka själv så kanske det går att få till:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=99154

Permalänk

Nu har den börjat hacka lite när man tittar på film. Oavsett vilket format, xvid, dvd eller mkv.
Någon som har en aning? Det är inte nätverket tror jag. För kopplar jag i en vanlig burk med 2 kärnig 775 så hackar det inte.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

Lite off topic kanske, men är det fortfarande ad02 som är den nyaste zboxen?

Permalänk

Nu rullar det på. Har x i dxva2 i xbmc.
Och om jag tittar med mpc så använder jag mpc-hc.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag bumpar denna men , jag funderar på köpa en Zotac Zbox AD02 Plus och köra XBMC på denna nu när XBMC stödjer DTS-HD osv.

Hur flyter hårdvaruaccelerationen? Vad ligger eran CPU på när ni kollar på en 1080P mkv film?
Hackar filmen när den panorerar? 24hz problemet dvs.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.