Passiv "tyst" processor- fläkt till i3

Permalänk
Medlem

Passiv "tyst" processor- fläkt till i3

Vilken kylklump skall jag köpa? Liten billig ljudlös, men effektiv önskas.

Tar gärna emot tips? länk...

Vid förslag på vattenkylning så ange gärna hela kittet. och då måste det vara lättmonterat.

tack!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Budget ?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

Budget ?:)

hmmm... nja, tänkte mig under 500 kr.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Scythe Ninja 3 - ifall du har plats för en sån i chassit.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

i vilken sorts burk ska kylaren sitta i?

Tror inte att du får någon passiv kylare för det priset, vet faktiskt inte ett enda ställe som säljer passiva kylare till CPU.
Annars köper du en billig kylare typ:
http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... ca 250kr
eller
http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2 ca 500 kr

bara att ställa in fläkt styrning i bios till typ "silent" eller något (då jag inte vet vad du har för moderkort blir det svårt).

hoppas detta hjälpte dig något

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

i vilken sorts burk ska kylaren sitta i?

Tror inte att du får någon passiv kylare för det priset, vet faktiskt inte ett enda ställe som säljer passiva kylare till CPU.
Annars köper du en billig kylare typ:
http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... ca 250kr
eller
http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2 ca 500 kr

bara att ställa in fläkt styrning i bios till typ "silent" eller något (då jag inte vet vad du har för moderkort blir det svårt).

hoppas detta hjälpte dig något

Jag har Chieftec dragon burk.

Moderkortet står angett i signaturen.
Jag var tidigare inne på att köpa Megahelm http://www.inet.se/artikel/5321289/prolimatech-megahalems men då den inte fanns i lager så blev det inget av... Söker nu ny klump att montera.

Det verkar vara svårt att hitta en ljudlös kylare. (tror inte jag behöver så mycket kylning på den lilla processorn)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Jag har Chieftec dragon burk.

Moderkortet står angett i signaturen.
Jag var tidigare inne på att köpa Megahelm http://www.inet.se/artikel/5321289/prolimatech-megahalems men då den inte fanns i lager så blev det inget av... Söker nu ny klump att montera.

Det verkar vara svårt att hitta en ljudlös kylare. (tror inte jag behöver så mycket kylning på den lilla processorn)

sätt en sån här på coolermaster hyper 212 plus
du kommer garanterat inte höra den

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

sätt en sån här på coolermaster hyper 212 plus
du kommer garanterat inte höra den

ja gärna... men jag måste väl ha en liten kylfläns på processorn också..?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

ja gärna... men jag måste väl ha en liten kylfläns på processorn också..?

En sånhär http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-plus och så byter du ut fläkten till Shycte GT 500 RPM så kommer det inte att höras

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

ja gärna... men jag måste väl ha en liten kylfläns på processorn också..?

Skrivet av _MmattiasS_:

sätt en sån härcoolermaster hyper 212 plus
du kommer garanterat inte höra den

212'an är en kylfläns med en fläkt, idéen är att du ska byta ut den fläkten mot en en sån här liten mackapär.

Permalänk
Medlem

jaha
Jag skall alltså beställa denna

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

och

https://www.inet.se/artikel/5321442/scythe-120mm-gentle-typho...

verkar bra ! Kommer nog att slå till på detta.

EDIT: Skulle beställa men det kom fram ett förslag på att jag skulle köpa kylpasta. behöver jag köpa extra eller ingår det?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Skrivet av grabben!:

jaha
Jag skall alltså beställa denna

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

och

https://www.inet.se/artikel/5321442/scythe-120mm-gentle-typho...

verkar bra ! Kommer nog att slå till på detta.

EDIT: Skulle beställa men det kom fram ett förslag på att jag skulle köpa kylpasta. behöver jag köpa extra eller ingår det?

det sitter på kylaren (212+) när du får den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

det sitter på kylaren (212+) när du får den.

Bra då slipper jag den kostnaden. Enda kruxet är att den är bristnoterad hos Inet.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Noctua NH-U9B SE2 eftersom den andra var slut även hos tillverkaren. Tyvärr så var Noctuan bara 3- pinnars anslutning. Nu vill jag byta fläktarna till 4-pinnars, och hoppas vinna fördelar på detta.

Noctuan är tyst, men inte tillräckligt tyst. trots att ljudnivån är nere på 7,9dBA.

Skulle det ge några fördelar- ljudmässigt eller annat, att byta till 4-pinnars PWM- styrd fläkt?

Är det någon ide att låta moderkortet styra fläktarna (dubbla fläktar) till processorn?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Jag köpte en Noctua NH-U9B SE2 eftersom den andra var slut även hos tillverkaren. Tyvärr så var Noctuan bara 3- pinnars anslutning. Nu vill jag byta fläktarna till 4-pinnars, och hoppas vinna fördelar på detta.

Noctuan är tyst, men inte tillräckligt tyst. trots att ljudnivån är nere på 7,9dBA.

Skulle det ge några fördelar- ljudmässigt eller annat, att byta till 4-pinnars PWM- styrd fläkt?

Är det någon ide att låta moderkortet styra fläktarna (dubbla fläktar) till processorn?

Kör med enkelfläkt (push-monterad) och motståndet till fläkten som drar ned spänningen till 6V (vill jag minnas att det är). De skickar väl med motstånd (de kallar väl det för ULNA) även till NH-U9B SE2? De skickar med två till NH-U12P i alla fall, där den en drar ned spänningen till runt 9V och den andra till runt 6V.

Hade ljudnivån verkligen varit nere på 7,9dB, så skulle du inte höra fläkten. Vill minnas att ett tyst rum på natten ligger på runt 30dB och bakgrundsljudnivå i en inspelningsstudio på 20dB. Har du verkligen så tyst hemma att du kan höra ett ljud som är lägre än bakgrundsljudnivån i en ljudisolerad inspelningsstudio?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Kör med enkelfläkt (push-monterad) och motståndet till fläkten som drar ned spänningen till 6V (vill jag minnas att det är). De skickar väl med motstånd (de kallar väl det för ULNA) även till NH-U9B SE2? De skickar med två till NH-U12P i alla fall, där den en drar ned spänningen till runt 9V och den andra till runt 6V.

Hade ljudnivån verkligen varit nere på 7,9dB, så skulle du inte höra fläkten. Vill minnas att ett tyst rum på natten ligger på runt 30dB och bakgrundsljudnivå i en inspelningsstudio på 20dB. Har du verkligen så tyst hemma att du kan höra ett ljud som är lägre än bakgrundsljudnivån i en ljudisolerad inspelningsstudio?

Jag gjorde exakt så som du beskriver. Alltså kopplade bort den ena av fläktarna. Nu är det ganska bra.
Dom flesta skulle vara nöjda med denna ljudnivå. jag hör trots allt den kvarvarande fläkten men står nog ut.

Men kan man eventuellt ta bort den sista fläkten också? Det är ju en i3 processor på några watt. 65 watt tror jag.
Kan tillägga att jag har en liten Noctua chassifläkt på chassit vid hårddiskarna, men den snurrar också med reducerad hastighet med motstånd.

Annars så är jag ganska nöjd nu.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Jag gjorde exakt så som du beskriver. Alltså kopplade bort den ena av fläktarna. Nu är det ganska bra.
Dom flesta skulle vara nöjda med denna ljudnivå. jag hör trots allt den kvarvarande fläkten men står nog ut.

Men kan man eventuellt ta bort den sista fläkten också? Det är ju en i3 processor på några watt. 65 watt tror jag.
Kan tillägga att jag har en liten Noctua chassifläkt på chassit vid hårddiskarna, men den snurrar också med reducerad hastighet med motstånd.

Annars så är jag ganska nöjd nu.

Det beror ju på vilka temperaturer du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det beror ju på vilka temperaturer du har.

Jag har inget grafikkort så det kanske är låg temp. Hur kollar jag temp enklast?

Jag vet att ASUS har ett tillbehör som jag kan installera, men måste jag det? Har också hittat temp i BIOS ( tror jag), men har WIN7 någon möjlighet att kontrollera temp?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Jag har inget grafikkort så det kanske är låg temp. Hur kollar jag temp enklast?

Jag vet att ASUS har ett tillbehör som jag kan installera, men måste jag det? Har också hittat temp i BIOS ( tror jag), men har WIN7 någon möjlighet att kontrollera temp?

Ladda ned hwinfo32 (eller 64 beroende på om du kör 32 eller 64 bitars Win7), under sensors i programmet kan du läsa av moderkortets och processorns temperatursensorer.
Ladda sedan ned Prime95 eller OCCT, som pressar processorn till max och låt det stå på och köra under säg 10min-30min (eller tills du märker att temperaturen inte stiger längre, eller tills du måste avbryta pga för hög temp), medan du håller koll på temperaturerna. Om processorn inte blir för varm då, kan du känna dig lugn.

Temperaturen bör inte överskrida 70°C.

Nu lastar Prime 95 och OCCT mer än vanliga program gör, så om du bara använder datorn för surf, kontorsarbete, filmuppspelning och andra inte så krävande uppgifter, så kan du klara dig, även om temperaturen skulle gå över 70°C i testprogrammen.

Värt att testa om nu temperaturen skulle bli väl hög, är att dra ned Vcore i BIOS en del. De flesta processorer brukar klara en viss undervoltning utan problem (du märker att du dragit ned för lång om datorn kraschar under last eller om testprogrammen räknar fel, då är det dags att höja lite). Med lägre spänningsmatning fås lägre effektuttag, och därmed lägre temperaturer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av willaim:

i vilken sorts burk ska kylaren sitta i?

Tror inte att du får någon passiv kylare för det priset, vet faktiskt inte ett enda ställe som säljer passiva kylare till CPU.
Annars köper du en billig kylare typ:
http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... ca 250kr
eller
http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2 ca 500 kr

bara att ställa in fläkt styrning i bios till typ "silent" eller något (då jag inte vet vad du har för moderkort blir det svårt).

hoppas detta hjälpte dig något

Scythe Ninja 3, Prolimatech Megahalems, Prolimatech Genesis, Thermalright TRUE, Noctua NH-D14, Noctua NH-U12 och diverse andra stora towerkylare (helst med inte allt för tätt mellan kylflänsarna) går att köra utan fläktar för passiv kylning, förutsatt att processorn inte är alltför effektkrävande och att det finns ett visst luftflöde i chassit.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Ladda ned hwinfo32 (eller 64 beroende på om du kör 32 eller 64 bitars Win7), under sensors i programmet kan du läsa av moderkortets och processorns temperatursensorer.
Ladda sedan ned Prime95 eller OCCT, som pressar processorn till max och låt det stå på och köra under säg 10min-30min (eller tills du märker att temperaturen inte stiger längre, eller tills du måste avbryta pga för hög temp), medan du håller koll på temperaturerna. Om processorn inte blir för varm då, kan du känna dig lugn.

Temperaturen bör inte överskrida 70°C.

Nu lastar Prime 95 och OCCT mer än vanliga program gör, så om du bara använder datorn för surf, kontorsarbete, filmuppspelning och andra inte så krävande uppgifter, så kan du klara dig, även om temperaturen skulle gå över 70°C i testprogrammen.

Värt att testa om nu temperaturen skulle bli väl hög, är att dra ned Vcore i BIOS en del. De flesta processorer brukar klara en viss undervoltning utan problem (du märker att du dragit ned för lång om datorn kraschar under last eller om testprogrammen räknar fel, då är det dags att höja lite). Med lägre spänningsmatning fås lägre effektuttag, och därmed lägre temperaturer.

Nu har jag testat med Prime95 och Hwinfo64, och lyckades göra bort mig en aning. Tittade på fel temp och var överraskad över grymt låg temp- men tittade på fel temp.

Plötsligt så insåg jag att "CPU Digital thermal Sensor" "CPU Core 0" låg på 84 grader C (10 minuter). Kopplade då in en av fläktarna och samma temp sjönk till 22 grader C. Hoppas jag inget förstörde.

Körde sedan en film för att belasta CPU´n lagom och utan fläkt. Efter ca 10 minuter blev resultatet 37 grader C på samma sensor. Jag drar slutsatsen att jag troligen kan köra helt utan fläkt.

Tack för en bra instruktion!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...