ominstallation av Win7, sliter det mycket på en SSD?

Permalänk
Medlem

ominstallation av Win7, sliter det mycket på en SSD?

Hej,

Det talas om att man sliter på SSD:n genom att installera om systemet.
Men varje cell har ju flera tusen writecycles, eller hur?

Så om man använder en writecycle till installation 1, eller två writecycles till installation 1 och 2, borde ju inte spela så stor roll i sammanhanget.

"Slitage" känns som ett lite för starkt ord. Eller har jag missförstått nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,

Det talas om att man sliter på SSD:n genom att installera om systemet.
Men varje cell har ju flera tusen writecycles, eller hur?

Så om man använder en writecycle till installation 1, eller två writecycles till installation 1 och 2, borde ju inte spela så stor roll i sammanhanget.

"Slitage" känns som ett lite för starkt ord. Eller har jag missförstått nåt?

Allt du skriver till disken sliter på den, men precis som du säger så är en ominstalltion en droppe i havet. Är det en vettig modern disk så ska man jobba riktigt hårt för att slita ut nandcellerna inom 5+ år.

Permalänk

Väntar på ny dator med Windovs 7 på ssd,+ andra program.Kan jag ha Windovs Live Mail på ssd också,eller på lagringsdisken??Tänker också på slitaget.

Permalänk
Medlem

Vid normal användning så kommer slitage aldrig vara ett problem. Du måste medvetet skriva stora datamänder kontinuerligt under flera års tid till disken för att det ska märkas något.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Vid normal användning så kommer slitage aldrig vara ett problem. Du måste medvetet skriva stora datamänder kontinuerligt under flera års tid till disken för att det ska märkas något.

Vad räknas som stora datamängder?

Permalänk
Skrivet av empPill:

Vad räknas som stora datamängder?

Dvs sitt inte och tanka ner filmer till din SSD som du för över till en lagringsdisk. Om vi säger att du flyttar 50gb per dag från SSD > HDD så kommer den slitas rätt hårt (efter några år) , men om du bara använder den som vanligt så är det ingen fara. Tycker allt detta tjat om slitage är lite väl mycket.