Permalänk
Medlem

Säker lagring

Hej alla sweclockare.

En utav mina lagringsdiskar dog för någon dag sedan och då tänkte jag för mig själv att man måste skaffa sig någon typ utav säkert lagringssystem. Jag är helt nybörjare på detta område därför vänder jag mig till er, jag lagrar väldigt mycket pratar om cirka 7-8tb och detta växer konstant, det är allt ifrån filmer, bilder, musik och hundratals projektfiler. Så det gäller att allt skall vara säkert.

Då är min fråga, är det värt att skaffa sig en dedikerad filserver eller fungerar det om jag använder mig utav x - antal 2tb wd green diskar i någon raid konfiguration? Kommer man då behöva skaffa sig något sata kontroll kort för hårddiskarna ? Tänkte även köpa mig nytt chassi, fläktar och nätaggregat när jag köper alla hårddiskar har ni något som ni kan rekommendera?

Krav -

Chassi
Cleant
Tyst
Ha många hdd platser

Fläktar
Hyffsad låg db
Inte alltför dyra

Nätaggregat
Pålitlig
80+ ?
Många sata kablar
Bra garanti

Uppskattar all hjälp jag får, uppskattar också om någon skulle ge någon rekommendation för raid som kan vara bra för säker lagring.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/508925/2011-06-10

annars finns detta chassit med 13 3,5" platser, men kostar typ 2k mer

vet inte om du behöver newton R2 kabelkit

du behöver inta ha 7200RPM HDDs, utan du klarar dig på 5400RPM, och WD har bra tysta diskar

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Medlem

Som hårddiskar har jag tänkt köpa minst 4st 2tb wd green 64mb cache. Chassit ser bra ut, men tvivlar på att jag kommer behöva mer kablar till nätaggregatet om man får med 10st sata kontakter? tänkte även passa på att fråga vilken typ utav raid konfiguration man skall satsa på? Och behövs det någon raid kort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pönig:

Som hårddiskar har jag tänkt köpa minst 4st 2tb wd green 64mb cache. Chassit ser bra ut, men tvivlar på att jag kommer behöva mer kablar till nätaggregatet om man får med 10st sata kontakter? tänkte även passa på att fråga vilken typ utav raid konfiguration man skall satsa på? Och behövs det någon raid kort ?

vilken raid du borde köra vet jag inte, sök på forumet?

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Medlem

RAID är inte backup. Om en disk skiter sig så speglas skiten över och vips försvinner "säkerhetkopian". Det är så jag fattat det i alla fall. Skaffa ett backup-program istället, sen kan du backupa över nätverket(om du ska köra det till en annan maskin).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

RAID är inte backup. Om en disk skiter sig så speglas skiten över och vips försvinner "säkerhetkopian". Det är så jag fattat det i alla fall. Skaffa ett backup-program istället, sen kan du backupa över nätverket(om du ska köra det till en annan maskin).

Raid finns såklart i flera olika versioner, tex raid 1 som speglar samma innehåll över alla diskar. Det du säger händer inte, utan om en disk går sönder, ligger samma information på de övriga diskarna kvar.

Dock är inte raid helt felsäkert. Tex om ett nätaggregat går sönder och tar med sig alla diskar samtidigt. Helst bör man ha en offsite backup, långt bort tex i en annan stad.

Permalänk
Antielefant

Min egen erfarenhet är att moderna 5400-varvare är väldigt felsäkra, ingen av mina WD Green (och jag har 10) har någonsin strulat medan ett antal 7200-or har gjort det (och samtliga Samsung Spinpoint).

AHCI0 - SSDSC2MH120A2K5 INTEL 510
AHCI1 - SSDSC2MH120A2K5 INTEL 510
AHCI2 - WD64 01AALS-00L3B WDC BLACK 640
AHCI3 - WD20 EARS WDC GREEN 2.0
AHCI4 - WD10 EARS WDC GREEN 1.0
AHCI5 - WD10 EARS WDC GREEN 1.0
AHCI6 - WD15 EARS WDC GREEN 1.5
AHCI7 - WD20 EARS WDC GREEN 2.0
EXT0 - WD15 EADS WDC GREEN 1.5 EXTERNAL USB2.0
EXT1 - WD15 EADS WDC GREEN 1.5 EXTERNAL USB2.0
EXT2 - WD15 EADS WDC GREEN 1.5 EXTERNAL USB2.0
EXT3 - WD1021 WDC GREEN 2.0 EXTERNAL USB2.0
EXT4 - WD1021 WDC GREEN 2.0 EXTERNAL USB2.0

TOTAL KAPACITET: 16,640 GB (15,497 GiB)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync