Gammalt 2.1 system till kombinerad öl kyl och stereo

Permalänk
Medlem

Gammalt 2.1 system till kombinerad öl kyl och stereo

Jag har fått ett gammalt 2.1 system över hemma, rättare sagt ett par sådana här http://www.kjell.com/?item=91332&path= (finns lite specs. där och tyckte därför det var intressant att länka).
Dessa tänkte jag nu försöka mig på att om använda genom att installera dem i en kylväska (lite musik i kombination med kall bärs ). Konstruktionen har jag redan klar för mig, men den kräver tyvärr att högtalarna installeras i ett ganska trångt utrymme. Jag har skissat ihop en låda och undrade nu om det var möjligt att ha en så liten låda? Kommer det låta okej?

De viktigaste måtten står på bilderna, angivna i mm, hoppas det går att se.

Övrig info som skapar lite frågetecken hos mig och som kan vara relevant för er är att jag tänkt försöka driva högtalarna med ett undehållsfritt mc-batteri 6V från biltema (det är väl möjligt?), bygga lådan i 12 mm spånskiva (är det nödvändigt? ge gärna förslag på lättare) och gamla baslådan är av basflex typ (kommer det spela roll?).

Ni är välkomna att komma med nya förslag om det här visar sig vara en återvändsgränd. Möjligheterna att göra det större är dock små och min budget är inte heller gigantisk för det här projektet.

Tack så mycket i förhand på de svar jag vet att alla duktiga människor på det här forumet kommer kunna generera!

Permalänk
Medlem

Du behöver 12 volt och troligen en förstärkare anpassat efter just 12 volt. Konstruktionen blir nog inte några stora problem då det knappast kommer spela någon större roll hur dessa element monteras. Men som sagt, glömd den integrerade förstärakren och köp tex en AMP6 eller en 2x15W från Sure electronics. lägg på ett 12 volts batteri och du har en komplett system.

Ljudet kommer förändras väldigt mycken när högtalarna används utomhus, basen kommer säkert inte kunna spela till fulla "potential" men troligen dugligt. Överväg att skita i den helt om den bara spelar låga frekvenser. Dvs kan du höra tex instrument eller röster från den så använd den, om du bara har bas från den så skit i den då det aldrig kommer höras utomhus iaf.

resten värkar du ha koll på.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret SmOOthy! Är anledningen att du tycker jag ska byta ut den integrerade förstärkaren att den inte går på 12V eller är det en prestanda fråga? För jag är inte säker på att den integrerade drivs på 230V, det finns ju ingen yttre transformator, men det kan finnas en inre som sänker spänning. Det känns troligt tycker jag. Och om så är fallet kan jag likaväl använda den integrerade förstärkaren då?

En annan grej också, vad är en AMP6? Är de ett modell nummer, en typ av förstärkare eller vad är det? Fann den stereoförstärkaren (2x15W) från SureElectronics som du snacka om, men inte denna AMP6.

Och en grej tilll, detta tror jag mig kunna svaret på men frågar ändå. Jag kan seriekoppla två MC batterier á 6V och få ut 12V från dem va? Tycker MC-batterierna är smidigare i format och därför lättare att placera.

Permalänk
Medlem

Sidan 41hz.com (tror shoppen ligger i Sverige, går att handla med skr) säljer bland annat den förstärkaren som är erkänt väldigt bra, billig och drar nästan ingen ström. Sure´s förstärkare är billigare men det är väl samtidigt den ända fördelen.

MC batterier är normalt sät på 12 volt och troligen i samma format som dina batterier. Det går bra att seriekoppla batterierna men tänk å att du dubblerar bara spänningen, inte kapaciteten. Annars så är det inga problem.

Osäker på hur integrerade förstärkare brukar fungera. Om normen är att de går på 12 volt är okänt för mig. Kolla på transformatorn eller där sladden går in i lådan så borde strömförbrukningen stå utskriven. Spänningen kollar du med en multimeter om det inte står utskrivet.

Hur som hälls så rekommenderar jag att du fixar en ny förstärkare, den inbyggda lär inte ha hög verkningsgrad och därmed förbruka batteriet väldigt fort även på låg volym. Med AMP6 så borde du få ca 30 timmar på ett 12v 7.2Ah batteri jämfört med (och nu gissar jag) 1-10 timmar med den inbyggda.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker själv på det där med spänningen på den integrerade förstärkaren, har bara läst trådar där de beskriver sådana fall i datahögtalare. Vet alltså inte om det gäller i mitt fall. Tänkte kolla upp det när jag kommer hem från semestern hos mina föräldrar

Men om jag bestämmer mig för att köpa en AMP6-BASIC, verka väldigt smidigt måste jag säga, så kopplar jag bara på ett 12V batteri? Skulle t.ex. den här uppsättningen funka?

AMP6-BASIC för 35 euro: http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=44&itemid=43
och ett 12V:s batteri, typ 80256 för 229 sek hos: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Batteri/Underhallsfria-b...

Eller måste man köpa en vanlig AMP6 för att kunna koppla på batteriet direkt? Förstår inte riktigt skillnaden på AMP6 och AMP6-BASIC.

Tack så mycket för den användbara informationen, uppskattas mycket!

Permalänk
Medlem

AMP6 basic är den alla använder. Vill du inte löda själv så slår jag ett slag för http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1103 eller 2x15w modellen. Har själv ett par som fungerar galant. verkar dock dra något mer ström än AMP6.

Men ja dina förslag ska nog fungera bra. Använd batterier som tål montering på sidan eller till och med upp och ned. blyackumulatorerna på kjell co fungerar tex bra. Biltemas GEL batterier ska fungera ganska bra men tål ingen upp och ned montering.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen SmOOthy! Tror nog det lutar mot att jag köper en AMP6 och ett annat underhållningsfritt MC-batteri på 9,5 Ah från biltema. Monteringen blir nog med rätt sida upp så behöver inte oroa mig för något sådant, även om vad jag fattat rätt att dessa batterier ska klara konstiga monteringar. Jag har dock nu börjat funderat på om jag ska skona mitt 2.1 system och istället köpa in ett par element.

Jag funderar på att köpa ett par bilhögtalare (koaxialer 4", 5.25" eller 6x9") då plats för mig är en bristvara och jag inte kommer ha särskilt stor lådvolym, har dock läst att du uttryckt dig negativt om att använda bilelement i boombox-byggen (vet inte riktigt om det här kan räknas in under den kategorin dock), att det drar för mycket batteri. Men tror du att det i mitt fall skulle kunna fungera? Skulle jag kunna få ut bättre ljud från den typen av element än de jag har nu? Och har du någon känsla för hur stor rms AMP6 skulle kunna hantera utan att riskera att brännas? Vet att den har en ungefärlig max rms på 2x25W, men har läst om folk som gett förslag på att koppla in mer effektslukande element till amp6 och fått "godkännande" av andra forumsmedlemmar.

Permalänk
Medlem

Skulle AMP6 t.ex. klara driva ett par sådana här? http://www.proson.se/index.php3?pageid=146

Permalänk
Medlem

Kort svar: ja.

Och lite längre:

Men det skulle vara stor slöseri på både tid och pengar. Beroende på hur seriöst du vill bygga så fins det lite olika vägar att gå. Överväg att bygga högtalaren fristående från kylboxen och eventuellt något större så finns det mycket att hämta. Om de absolut ska ska sitta i boxen blir det bäst att köra på små fullrange element.

Skriv lite om vad du vill göra och vad den ska användas till så kanske jag kan hjälpa till. Men håll dig gärna borta från bilhögtalare.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Ja till både bättre ljud och möjligt att bygga? Låter ju fint det Nej jag har tänkt mig att använda den som en allt-i-ett grej att plocka med ut och grilla med kompisar. Kunna hålla bärsen och maten hyfsat kall och fräsch och samtidigt kunna erbjuda lite i ljudväg. Tar ofta spårvagn eller går och en större boom-box och en frysbag kan vara svårt att få med, så tänkte jag skulle slå ihop dem Börja mest som en idé för att använda de gamla högtalarna till något, men nu har det nog mer utvecklats i riktningen ett första ljudprojekt där de delar jag köper in kan tänkas användas till annat senare! Jag bifogar lite bilder på frysboxen och min idé nedanför, låda och mått har du ju där uppe. Det svarta du ser nere i lådan är ett fack för batteri, förstärkare o dyl, bordet är något jag mest lagt till. Kanske blir av om jag kan få in och bygga det på ett snyggt sätt.

Permalänk
Medlem

I och med att det är ett väldigt begränsat utrymme du har att använda så behövs antingen väldigt små element gjorda för små slutna lådor (fullrange då dessutom) eller element som fixar öppna bafflar. Med små element kan man få riktigt bra ljud men överlag inte särskilt högt. Personligen så är jag en stor motståndare mot allt som har med bilhögtalare att göra då jag anser att dessa inte har något att göra utanför en bil. Men i ditt fal så kanske det skulle vara något iaf. Bilhögtalare är inte gjorda för att monteras i en låda och kan således skruvas fast i en plan skiva utan någonting runtom. Det innebär att du får plats med relativt stora element då du inte behöver en särskilt volym för varje högtalare.

Leta efter några bilhögtalare som har hög känslighet och rätt pris. Det finns ett galleri som kom upp för någon månad sedan där en medlem gör en väldigt snygg liten vit högtalare med bilelement, ta inspiration därifrån. Detta är inte den perfekta designen men borde fungera tillräckligt bra. Bygg gärna in elementen i sidan och inte i locket för smidigare kabeldragning och placering av lådan.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Okej men jag kan få högre ljud med bilhögtalare då eller? Jag vill helst inte ha högtalarna i boxens väggar då väggarna inte är så tjocka. Locket blev då en kompromiss som jag hoppas jag kan få att fungera ganska bra! Men med bilhögtalare behöver jag inte alls tänka på plats bakom eller så alltså? Kan bara försöka montera så slimat som möjligt?

Tack för tipset om galleriet, ska titta på det! Blir nog att jag kör igång med byggandet om några veckor, kanske blir ett eget galleri av det sen (mitt första) så kan du kika in resultatet

Permalänk

Kommer högtalarna att vara riktade ner i kylboxen när den är stängd? kommer inte fukten då att förstöra högtalarna?

Permalänk
Medlem

Hmm bra fråga, jag vet inte exakt hur fuktigt det blir där inne och hur känsliga de högtalarna är. Beror nog lite på vad jag använder för kylklampar! Men ja det är nog någonting man behöver tänka på!

Permalänk
Skrivet av Wagge:

Hmm bra fråga, jag vet inte exakt hur fuktigt det blir där inne och hur känsliga de högtalarna är. Beror nog lite på vad jag använder för kylklampar! Men ja det är nog någonting man behöver tänka på!

Tänkte om högtalarna osv blir riktigt kalla pga kylan i boxen, sedan öppnar du under en varm solig dag så borde det väl bildas kondens eller liknande?

Permalänk
Medlem

Det är mycket riktigt och är en aspekt jag inte alls tänkt på... Känner man sig lite dum, hehe Kommer man nog inte ifrån heller om man inte flyttar högtalarna eller gör ett lock i locket typ som är isolerat!

Eller såklart förstås, flyttar högtalarna till utsidan!

Permalänk
Medlem

Kondens kan helt klart bli ett problem som du måste tänka på. Bilhögtalare brukar visserligen ha ganska hög tolerans mot sådant.

Med all säkerhet så kommer du få lägre ljudnivå samt (överlag) sämre ljud jämfört med riktiga högtalare. Som du säger så behöver du inte tänka på vad som fins runtomkring högtalaren så länge som den sitter fast i en relativt stabil skiva vilket helt klart är en fördel med dessa element.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.