Sätta upp raid0 hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Sätta upp raid0 hjälp mig!

Hejsan, ska sätta upp en raid0 innan dreamhack hade jag tänkt.
Så det börjar bli lite bråttom nu.

Hade tänkt mig o köpa hem 2 diskar nu.
Runt 1TB styck.

Men i denna guide så säger de att moderkortet behöver supporta raid0?
Försökte googla lite på mitt moderkort men fick ej direkt nåt svar..
http://www.youtube.com/watch?v=RYBtmVMtH1g

Moderkort: Asus P6T Deluxe V2
Måste jag köpa nåt raid kontroller kort eller räcker de med att köpa 2 hårdiskar?
Supportar mitt moderkort raid0?

Samt några rekommendationer på bra hårdiskar till raid0?

Mvh Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Hejsan, ska sätta upp en raid0 innan dreamhack hade jag tänkt.
Så det börjar bli lite bråttom nu.

Hade tänkt mig o köpa hem 2 diskar nu.
Runt 1TB styck.

Men i denna guide så säger de att moderkortet behöver supporta raid0?
Försökte googla lite på mitt moderkort men fick ej direkt nåt svar..
http://www.youtube.com/watch?v=RYBtmVMtH1g

Moderkort: Asus P6T Deluxe V2
Måste jag köpa nåt raid kontroller kort eller räcker de med att köpa 2 hårdiskar?
Supportar mitt moderkort raid0?

Samt några rekommendationer på bra hårdiskar till raid0?

Mvh Max

Hittar du något här?

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1366/P6T_Deluxe...

Permalänk
Medlem

Nu hitta jag nåt
"Southbridge
6 xSATA 3 Gb/s ports
Intel Matrix Storage Technology Support RAID Support RAID
Marvell 88SE6111
1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
1 xExternal SATA (SATA On-the-Go)

*Due to the Windows XP/ Vista limitation, the RAID array with the total capacity over 2TB cannot be set as a boot disk. A RAID array over 2TB can only be set as a data disk only. For more information, please refer to http://support.microsoft.com/kb/946557/en-us"

Kan de betyda att de stödjer raid0?
Hmm total capacity over 2TB cannot be set as boot disk.. (menas de att om jag har över 2TB i raid så kan jag inte använda de som boot alltså os på det?
Men om jag har 2tb (2st 1TB diskar) så kan jag alltså ha det som boot?
Äre några speciella utag som behövs användas för att få de funka i raid0?
Vill helst använda de som raid för jag har hört att man får mer effekt.

Har inte fattat de här riktigt med raidar.. men fattar vad raid0 gör för något.
Samt några idér på hårdiskar?

Permalänk
Medlem

Behöver jag köpa en http://www.kjell.com/?item=38382&path=
Eller äre bara plugga in de i moderkortet?
Samt kan man köpa vad som helst för hårdiskar bara att de är samma?
eller måste de vara några speciella?

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver inte köpa en raidkontroller/kort. Ditt moderkort har stöd för de vanligaste raid formerna. Och ja angående 2 TB begränsningen, så svarade du själv på det. Har du en raid0 array större än 2tb så kan den inte användas som boot partition. Nu när du vill ha 2 st 1TB bör du kunna köra OS på den arrayen (inte helt hundra, men bör gå). Du behöver inga "speciella uttag", hårddiskarna kopplas in som vanligt med sata.

Hårddiskarna bör vara av samma storlek och ha samma format/struktur. Så köp helst två likadana diskar för att undvika problem, vilka diskar som helst kan köras i raid, inga speciella diskar behövs. Du pluggar in bägge diskar, aktiverar raid-funktionaliteten i bios, sedan ska du skapa ett raid-set, kan skilja sig mellan moderkort. I vissa fall har jag fått välja vilka diskar som ska raidas direkt i bios, och i andra utanför där man fick gå i raid-menyn under boot. Finns flertal guider för hur du sätter ihop raiden. Det kan skilja beroende på moderkort/OS. I vissa fall kan du behöva en raid drivrutin för att kunna använda det, men ibland finns det tillhörande moderkortsdrivrutinen, kan vara bra och kolla för ditt moderkort.

Du kan läsa mer här på swec och googla. Jag är inte helt säker på allt jag sagt, någon annan kan gärna bidra med komplement. Men jag hoppas du fick lite klarhet.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolo:

Nej, du behöver inte köpa en raidkontroller/kort. Ditt moderkort har stöd för de vanligaste raid formerna. Och ja angående 2 TB begränsningen, så svarade du själv på det. Har du en raid0 array större än 2tb så kan den inte användas som boot partition. Nu när du vill ha 2 st 1TB bör du kunna köra OS på den arrayen (inte helt hundra, men bör gå). Du behöver inga "speciella uttag", hårddiskarna kopplas in som vanligt med sata.

Hårddiskarna bör vara av samma storlek och ha samma format/struktur. Så köp helst två likadana diskar för att undvika problem, vilka diskar som helst kan köras i raid, inga speciella diskar behövs. Du pluggar in bägge diskar, aktiverar raid-funktionaliteten i bios, sedan ska du skapa ett raid-set, kan skilja sig mellan moderkort. I vissa fall har jag fått välja vilka diskar som ska raidas direkt i bios, och i andra utanför där man fick gå i raid-menyn under boot. Finns flertal guider för hur du sätter ihop raiden. Det kan skilja beroende på moderkort/OS. I vissa fall kan du behöva en raid drivrutin för att kunna använda det, men ibland finns det tillhörande moderkortsdrivrutinen, kan vara bra och kolla för ditt moderkort.

Du kan läsa mer här på swec och googla. Jag är inte helt säker på allt jag sagt, någon annan kan gärna bidra med komplement. Men jag hoppas du fick lite klarhet.

Mvh

Tack så hemskt mycket, du gjorde det väldigt klart i huvudet för mig !
Blir väll o köpa hem ett par diskar och sedan försöka

Permalänk
Medlem

Har fått hem 2 st diskar nu!
http://www.dustin.se/pd_5010329452.aspx
SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

Hur ska jag göra för att få detta till raid 0 nu då?
Försökte Ctrl + I när jag starta datorn men fick inte upp nån Matrix Storage sak.
Har senaste moderkorts uppdateringen.

Hjälp ;P

Permalänk
Medlem

Du läser i manualen vilka portar som hör till ichxr-bryggan och kopplar diskarna dit.
Aktivera RAID i BIOS, därefter vid omstart går du in i RAID-BIOS (Ctrl+S) och konfar.

Sen skaru oxå installera RST, Intel Rapid Storage och i denna aktivera cachen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Du läser i manualen vilka portar som hör till ichxr-bryggan och kopplar diskarna dit.
Aktivera RAID i BIOS, därefter vid omstart går du in i RAID-BIOS (Ctrl+S) och konfar.

Sen skaru oxå installera RST, Intel Rapid Storage och i denna aktivera cachen.

Laddade hem manualen till moderkortet står allt där.. Inte direkt som du har berättat men de kvittar.
Tackar iallafall