Permalänk
Medlem

Tips på eSATA-disk

Tjena swec:are!

Jag går i tankarna på att köpa en extern hårddisk, då jag behöver en extra hårddisk och min stationära dator saknar ytterligare 3,5"-platser. Däremot kan jag väldigt lite om externa hårddiskar, så all hjälp uppskattas!

eSATA är ett krav, vad jag har hört är prestandan långt högre än usb 3.0/firewire (som jag båda inte har på min laptop, och det ska gå att ta ur själva hårddisken och montera i en 3,5"-plats när jag köper en ny dator framåt jul.

Ska jag köpa en extern disk, eller skulle det vara bättre att köpa en hårddiskdocka, och stoppa i en disk?

Permalänk
Medlem

ICY BOX 362STUS2-B HD-CASE 3.5# SATA TO ESATA/USB 2.0 EASYSWAP

Finns även en liknande på kjell&company sök på art nr 91304

Sen är det bara att ploppa i valfri disk.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Rekordmedlem

Köp dockor, de är mycket enklare när man ska byta diskar, och usb 3 funkar fint om man har en riktigt kontroller som inte stryps av bussen, jag har både esata o usb 3 anslutna drivar vid datorn jag sitter vid nu, o de går båda lika fort som disken.
Det finns förresten dockor som har både e sata o usb 3, har ju en sån själv

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

FireWire 400-------------------393.216 Mbit/s-------49.152 MB/s
FireWire 1600--------------------1,573 Mbit/s---------196.6 MB/s
FireWire 3200------------------3,145.7 Mbit/s------393.216 MB/s
eSATA (SATA 300)--------------2,400 Mbit/s-----------300 MB/s
USB Hi-Speed (USB 2.0)------------80 Mbit/s------------60 MB/s
USB Super Speed (USB 3.0)---------5 Gbit/s-----------625 MB/s
(teoretiska hastigheter)

Så länge det inte är en SSD du ska ha så klarar en vanlig hårddisk inte mer än ~125MB/s max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

FireWire 400-------------------393.216 Mbit/s-------49.152 MB/s
FireWire 1600--------------------1,573 Mbit/s---------196.6 MB/s
FireWire 3200------------------3,145.7 Mbit/s------393.216 MB/s
eSATA (SATA 300)--------------2,400 Mbit/s-----------300 MB/s
USB Hi-Speed (USB 2.0)------------80 Mbit/s------------60 MB/s
USB Super Speed (USB 3.0)---------5 Gbit/s-----------625 MB/s
(teoretiska hastigheter)

En viktig sak att dock påpeka är att USB och Firewire (tror jag) till exempel inte stödjer NCQ, något som bara fungerar över en ordäntligt SATA länk AHCI aktiverat - det vill säga eSATA.

Det är minst total overhead med eSATA (vilket inkluderar minst latency), och bäst funktionalitet då koplingen blir identisk en intern. (Detta gör ochså att eSATA kopplade diskar till exempel anses acceptabla för Windows att installeras på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vashy:

ICY BOX 362STUS2-B HD-CASE 3.5# SATA TO ESATA/USB 2.0 EASYSWAP

Finns även en liknande på kjell&company sök på art nr 91304

Sen är det bara att ploppa i valfri disk.

Hmm, står att 1TB är max, 2TB är väl det jag hade i tanken.

Skrivet av Minimupp:

FireWire 400-------------------393.216 Mbit/s-------49.152 MB/s
FireWire 1600--------------------1,573 Mbit/s---------196.6 MB/s
FireWire 3200------------------3,145.7 Mbit/s------393.216 MB/s
eSATA (SATA 300)--------------2,400 Mbit/s-----------300 MB/s
USB Hi-Speed (USB 2.0)------------80 Mbit/s------------60 MB/s
USB Super Speed (USB 3.0)---------5 Gbit/s-----------625 MB/s
(teoretiska hastigheter)

Så länge det inte är en SSD du ska ha så klarar en vanlig hårddisk inte mer än ~125MB/s max.

Teoretiskt, ja, men om man kollar på ett praktiskt test så är eSATA vida överlägset. Jag har för mig att det beror på att usb skickar väldigt många kontrollpaket. (Btw så glömde du en 4:a )

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Hmm, står att 1TB är max, 2TB är väl det jag hade i tanken.

Specifikationerna verkar tyvärr inte vara uppdaterade, enligt tillverkaren klarar den 2TB

http://www.icybox.com.tw/page/3.5_products/3.5_ib-362stus2b.h...

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vashy:

Specifikationerna verkar tyvärr inte vara uppdaterade, enligt tillverkaren klarar den 2TB

http://www.icybox.com.tw/page/3.5_products/3.5_ib-362stus2b.h...

Antagligen för att 1TB var det största som fanns när de senast uppdaterades

Men Den här då? Eftersom den du länkade inte finns i lager.

Någon som har erfarenheter av den, eller kan något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Antagligen för att 1TB var det största som fanns när de senast uppdaterades

Men Den här då? Eftersom den du länkade inte finns i lager.

Någon som har erfarenheter av den, eller kan något?

Liknar plexgear kabinettet jag har med eSATA/USB. Funkar med 2tb diskar men den blåa lysdioden i fronten kan man använda som sökljus.

Finns annars denna

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Teoretiskt, ja, men om man kollar på ett praktiskt test så är eSATA vida överlägset. Jag har för mig att det beror på att usb skickar väldigt många kontrollpaket. (Btw så glömde du en 4:a )

Glömde en 4:a? O.o
USB 2.0 och Firewire 800 kommer självklart flaskhalsa hårddisken.
Men med USB 3.0 och Firewire 1600/3200 så blir det hårddisken som blir flaskhalsen så det spelar ingen roll.
eSATA är ju självklart det trevligaste alternativet om du har en SATA port ledig eller om du har ett moderkort med eSATA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vashy:

Liknar plexgear kabinettet jag har med eSATA/USB. Funkar med 2tb diskar men den blåa lysdioden i fronten kan man använda som sökljus.

Finns annars denna

Yes, men jag tänkte att det vore smidigt om jag kunde beställa allt från samma butik! (Dessutom så är dustins lite billigare:P) Fast de är väl i övrigt identiska undantaget lysdioden och designen?

Skrivet av Minimupp:

Glömde en 4:a? O.o
USB 2.0 och Firewire 800 kommer självklart flaskhalsa hårddisken.
Men med USB 3.0 och Firewire 1600/3200 så blir det hårddisken som blir flaskhalsen så det spelar ingen roll.
eSATA är ju självklart det trevligaste alternativet om du har en SATA port ledig.

USB 2.0 har den teoretiska maxhastigheten 480Mb/s, inte 80 som det står. Sen har jag varken USB3.0 eller Firewire på någon av mina datorer - dock har jag en eSATA-port ledig på min laptop.

Permalänk
Medlem

Jag har denna dockningsstation tillsammans med Western Digital 2TB Green och den fungerar mycket bra via E-SATA och USB2, dessutom fungerar den med både 3.5 och 2.5 tum SATA hårddiskar http://www.dustinhome.se/pd_5010169341.aspx

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag har denna dockningsstation tillsammans med Western Digital 2TB Green och den fungerar mycket bra via E-SATA och USB2, dessutom fungerar den med både 3.5 och 2.5 tum SATA hårddiskar http://www.dustinhome.se/pd_5010169341.aspx

No offense, men personligen tycker jag inte det ser så snyggt ut med en hårddisk som står upp sådär.

Permalänk
Rekordmedlem

Nä men det är oerhört praktiskt när man börjar få många diskar, vem vill ha 30 diskar online i datorn när man kanske använder 4 st vardagligt, resten är ju arkiverad o då är det oerhört smidigt att bara trycka i den disk man vill ha,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Yes, men jag tänkte att det vore smidigt om jag kunde beställa allt från samma butik! (Dessutom så är dustins lite billigare:P) Fast de är väl i övrigt identiska undantaget lysdioden och designen?

Så vitt jag kan se så stämmer det.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä men det är oerhört praktiskt när man börjar få många diskar, vem vill ha 30 diskar online i datorn när man kanske använder 4 st vardagligt, resten är ju arkiverad o då är det oerhört smidigt att bara trycka i den disk man vill ha,

Exampelvis denna har ju samma funktionalitet, jag har som sagt blivit övertygad om att det är ett bättre alternativ att köpa en docka och köpa till en disk.

Permalänk
Medlem

Kan väl tillägga att den bör vara så portabel som möjligt!