The file is too large, USB minne

Permalänk
Medlem

The file is too large, USB minne

tja, nyligen inköpt ett 32gb corsair usb minne och hade tänkt ha den för att flytta över filer snabbt o dylikt.

MEN om jag bara ska flytta över en fil på 8gb så står det att den filen är för stor.

Ehm så vad gör jag?

Visa signatur

i7 3770k @ 4.2, 16gb dominator platinum @ 1866, 2x 780Ti Classified, FT02, Corsair m65 vit, Ducky Shine 3 MX Brown vita keycaps, Asus Xonar STX, Sennheiser HD650, Asus Rog Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

USBminnen har inte stöd för NTFS. Bara FAT32. Därav högsta tillåta storlek på 4gb. Om det går att kringgå kanske någon annan kan svara på.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

USBminnen har inte stöd för NTFS. Bara FAT32. Därav högsta tillåta storlek på 4gb. Om det går att kringgå kanske någon annan kan svara på.

har NTFS på mitt usb minne....

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av elghinnarisa:

har NTFS på mitt usb minne....

jag med, bara att formatera om USB-minnet och välja NTFS som filsytem

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Medlem

funkar klockrent nu, tack

nu man man lärt sig nånting nytt iaf

Visa signatur

i7 3770k @ 4.2, 16gb dominator platinum @ 1866, 2x 780Ti Classified, FT02, Corsair m65 vit, Ducky Shine 3 MX Brown vita keycaps, Asus Xonar STX, Sennheiser HD650, Asus Rog Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolbarn5:

funkar klockrent nu, tack

nu man man lärt sig nånting nytt iaf

ajemen! så vet du till nästa gång!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av iaken:

USBminnen har inte stöd för NTFS. Bara FAT32. Därav högsta tillåta storlek på 4gb. Om det går att kringgå kanske någon annan kan svara på.

Jag har ett 8 GB kingston och ett 16 GB Sandisk så nog fan går det iaf:)

Permalänk

NTFS

Ntfs är "mindre" rekommenderat som filsystem när det gäller usb minnen av den enkla anledningen att det är större chans att det blir crc/hash/fil fel på informationen, info finns säkert på någon wikipedia sida om ni behöver källor

"http://www.irongeek.com/i.php?page=security/usb-flash-thumb-d..."

Permalänk
Medlem

exfat eller vad det heter ska gå bra bra till stora usb minnen och kan lagra stora filer som ntfs.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Hedersmedlem

Som tidigare talare så vill även jag slå ett slag för exFAT, det är vad jag kör på mitt 16GB-minne idag och det funkar prima till det jag använder det för.

Dock har det ett par begränsningar i dagsläget som kan vara bra att kolla så att det inte är något man störs av: http://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

USBminnen har inte stöd för NTFS. Bara FAT32.

Och var har du fått det från, tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AngelFaction:

Ntfs är "mindre" rekommenderat som filsystem när det gäller usb minnen av den enkla anledningen att det är större chans att det blir crc/hash/fil fel på informationen, info finns säkert på någon wikipedia sida om ni behöver källor

"http://www.irongeek.com/i.php?page=security/usb-flash-thumb-d..."

Men om man använder säker borttagning så ska det inte vara några problem som jag har förstått det?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Om man formaterar om minnet till ntfs så kan väl inte osx läsa av det eller? (Det jag tänker på är om man ska flytta tex en musikfil från en pc till en mac).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

OSX kan läsa men inte skriva till NTFS.

Det finns Mac program som löser det om man sök med google efter "ntfs to mac". Glömt vad Mac formatet heter men det har funnit PC program som förstår Mac formatet.

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Som tidigare talare så vill även jag slå ett slag för exFAT, det är vad jag kör på mitt 16GB-minne idag och det funkar prima till det jag använder det för.

Dock har det ett par begränsningar i dagsläget som kan vara bra att kolla så att det inte är något man störs av: http://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT

Problemet är att inte alla apparater klarar exFAT, t.ex. min tv tar bara fat/32 och ntfs, därför har jag mitt usb-minne formaterat med ntfs för att kunna se hd-material

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anton_mjor:

Problemet är att inte alla apparater klarar exFAT, t.ex. min tv tar bara fat/32 och ntfs, därför har jag mitt usb-minne formaterat med ntfs för att kunna se hd-material

Precis, det var därför jag skrev att man ska se över begränsningarna först. Beroende på användningsområde så kan ju NTFS vara ett bättre val (t.ex. i ditt fall) medans i mitt fall så är exFAT optimalt då jag endast använder mitt minne till att flytta filer PC-till-PC.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB