Intel i5 2500k normal temperatur med original kylare?

Permalänk
Medlem

Intel i5 2500k normal temperatur med original kylare?

Hej!
Jag har köpt och byggt ihop en dator för några veckor sedan.
Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/512955/dator
Det var första gången jag satte ihop en dator, allt gick fin fint, dock så var en pin krökt på proccessorn men det var lätt fixat.

Nu funkar allt som det ska. Men. Proccessorns temperatur ligger på ungefär 40c när den är igång som vanligt och 60c+ när jag har igång något spel.
Ibland blir man lite skraj när man känner ovanpå chassit och det är varmt som en spis platta.
Så jag har tillfälligt satt en bords fläkt emot den platta sidan på datorn.
Jag kör med original kylaren, har dock tänkt byta till en bättre, har också bara en fläkt inne i chassit.
Men jag tycker fortfarande att 60 grader är lite för mycket.
När man kollar i Aktivitetshanteraren ligger cpu bara på ca 15% användning med spel på.

Hur mycket tål proccessorn?
Är detta normalt?
Vad behöver jag köpa till?

Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk

inget, tack och hej.
Det är säkert och ta det lugnt , så chilla bara balbalba

Permalänk
Medlem

Jag har inget minne av att jag kom upp i 60 grader på processorn vid spel med orginalkylaren.. Dock vid rendering kunde jag komma upp i 50-60'C

Vad har du för chassi, jag har ett relativt bra luftflöde i mitt så de har väl hjälpt till med kylningen en del.

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem

Ladda ner dessa program
http://www.alcpu.com/CoreTemp/ och
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205

När du startar Prime95 väljer du "Just stresstesting" och sedan "Small FFTs" och tryck ok. Det programmet stressar processorn helt, mer än de flesta program kan.

Medans prime körs kollar du temperaturen i Core temp. Om den aldrig överstiger 90 grader klarar du dig.

Permalänk

Temperaturen låter okej med tanke på stockkylning och att det dessutom är varmt ute nu.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

60c är helt lugnt! men köp en 120mm fläkt att sätta som utblås där bak i chassit. Det kommer göra stor skillnad!

Permalänk

Herregud.. 60 grader!? Det är så lugnt det bara kan bli... du kan börja oroa dig när det närmar sig runt 80-90 grader.

Permalänk
Medlem

Jag tror att anledningen till att det kommer upp så många trådar om sånt här, är för att de kommer från AMD, och AMD går kallare än både intel och nVIDIA. Men, grejen är att de är byggda för att klara det.

Permalänk
Medlem

vilket program kollar du temereatur med ?
35-40/55-65 ska du ligga på oklockat med stockkylare med på idle / max stress beroende på chassi/ventilation

i5 klarar upp till 90c fast rekommenderat e att ligga under 80

sålänge du inte funderat på att klocka mera bvehöver du inte köpa nått mer fast vill du köpa extra kylning så kör fläkt till chassit i förstahand kostar typ 100kr/fläkt beroende på kvalite

Permalänk

Om du känner ovanpå chassit och det är varmt som en spisplatta så borde du oroa dig över resten av komponenterna då 60C på prollen inte är en katastrof.

Fixa bättre flöde genom lådan!

Permalänk
Medlem

2500k

Hej, jag kör ett sabertooth p67 med en i5 2500k processor klockad till 4.6 ghz, 1 38 core cpu volt. Den kör typ 45-55 idle och 65-82 i prime95. Det e stabilt men något höga temps kanske, kylaren är en Noctua NH-C12P.

Personligen tror jag det e överskattat med extremt låga temps, har man under 80 är det lugnt, om det är något som ger vika med tiden så är det hårddisken eller grafikkortet. Aldrig hört om någons processor som pajat pga höga temps.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.