Permalänk

Ja minst sagt ett mycket imponerande bygge!
Nu saknas bara en bygglogg!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Bygglogg finnes!! Gå till www.nablaman.com/relay/ för att läsa om två års pill

Bra ide att lägga upp filmerna också, missade att göra det...

Permalänk
Hedersmedlem

Verkligen imponerande!

Permalänk
Medlem

vem fan är de som inte rösta en femma på detta??

Permalänk
Medlem

Imponerande - både idén och genomförandet!

Permalänk
Medlem

Fy. Fan. Va. Cool!!

457% nörderi på hög nivå! Härligt!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Härligt, blev nästa lite kär (hoppas min sambo inte läser här )

Permalänk

om ni lyssnar på ljudet så låter det som en lastbil eller en stor hjullastare

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultimadriver:

om ni lyssnar på ljudet så låter det som en lastbil eller en stor hjullastare

Man kan få en mängd olika intressanta ljud genom att trixa med de där röda små strömbrytarna på kontrollpanelen. De ändrar timingen på de interna kontrollsignalerna

Permalänk
Medlem

Stört ballt. Jag blir fascinerad av tekniken, som på något sätt bryggar den näst intill (för mig) oförståeliga moderna datortekniken till något som jag kan ha en chans av att faktiskt kunna förstå hur det fungerar. Ljudet ger också massvis med associationer.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Otroligt! Vilket bygge!
Förstår inte hur man inte kan get 5/5!
Man tappar hakan

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem

hur kan man inte rösta full pott?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

But, can it run Crysis?

Nej, jag skämtade bara

Stentung dator

Permalänk
Medlem

häftigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

But, can it run Crysis?

Nej, jag skämtade bara

Stentung dator

Bokstavligt talat!

Permalänk
Medlem

Kul att det finns folk som faktiskt har tålamod och ork att göra sånt här. 5/5! Imponerande

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Den där Amperemätaren, mäter den på 230V eller den interna spänningen (12V?)?

På något sätt så känns det väl lite mycket att den skulle kunna dra över 400W den här burken men saknar någon direkt referenspunkt.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Den där Amperemätaren, mäter den på 230V eller den interna spänningen (12V?)?

På något sätt så känns det väl lite mycket att den skulle kunna dra över 400W den här burken men saknar någon direkt referenspunkt.

Om jag inte missminner mig så är det 24V i maskinen, och eftersom det är såpass många reläer så drar den rätt möe ström...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Totalt galet och sjukt häftigt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Jag är uppriktigt ledsen för detta inlägg, ascoolt prjekt, men... Maxar den Crysis?

Nä, seriöst maffigt projekt... 5/5

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Så många bbra kommentarer här...

Folding rigg antar jag?

Sjukt fräckt i alla fall...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

riktigt tung dator där (bokstavligt och bildligt)! Hoppas du använder den vettigt (folding@home), annars är det ju total waste att bara låta den stå med sina 5Hz @400W

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk

Inte dumt alls, inte dumt. Nästa steg är att bygga en lite mer avancerad och elektronrörsbaserad dator, kanske?

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Den där Amperemätaren, mäter den på 230V eller den interna spänningen (12V?)?

På något sätt så känns det väl lite mycket att den skulle kunna dra över 400W den här burken men saknar någon direkt referenspunkt.

Maskinen har två matningsspänningar, 5V till logikkretsarna (RAM etc) och 24V till reläna.
Längst ner i riggen sitter en 10 amperes 24volts industrinätdel monterad på DIN-skena.

Amperemätaren mäter sekundären till reläna, som är på 24V.
Så det blir ca 100 W vid full belastning. Inte så jättemycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceslee:

Inte dumt alls, inte dumt. Nästa steg är att bygga en lite mer avancerad och elektronrörsbaserad dator, kanske?

Rördator blir det nog inte. Rör är dyra, svåra, ömtåliga, stora och väsnas inte
Kanske nån mer relädator i framtiden - vore coolt att bygga en mer tidstrogen, autentisk replik av t.ex. Zuse Z3 eller vår egen svenska BARK (om man kan hitta ritningarna till denna)
Eller också nån helt annan sorts dator

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande !

EDIT: Vad använder du för att generera klockpulserna ? Är det också reläbaserat ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

cool sak!

fast...vad gör man med den?
ingen kritik alltså,bara nyfiken...

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Mycket imponerande !

EDIT: Vad använder du för att generera klockpulserna ? Är det också reläbaserat ?

Tackar!

Idag använder jag en elektronisk oscillator (det uppstrappade vita kortet längst ner på baksidan av riggen), men tanken är att det ska ersättas av en motor som ska monteras i hålet i frontpanelen och som ska generera pulserna på mekanisk väg.

Permalänk
Medlem

riktigt stiligt:P

coolt att du lagt ned soppas mycket arbete också:)

5/5 (såklart):)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Blir så glad över att människor är bra på olika saker. Känns på något vis ganska tryggt att det finns personer på denna jord som kan jobba med teknik på detta stadium då all den teknik som används dagligen är baserad på den. Fick lite terminator-vibbar av filmerna
Galet bra 5/5!