CM 690 och GTX 560 ti - för varmt?

Permalänk

CM 690 och GTX 560 ti - för varmt?

Tjo gott folk!

Jag har ett CM-690-chassi, som har ett par fläktar i grunden (uppriktigt sagt osäker på exakt hur många), och ett 560-grafikkort som vid test med fluffmunken hade en stadig temperatur kring 95 grader, ibland högre. Jag gissar på att jag behöver fler fläktar, eller bättre sådana? Någon om har koll på hur det ligger till med sådant?

Permalänk
Medlem

låter som att något är lite galet

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag sitter på en CM-Scout chassi med orginal kylning och mitt ASUS 560TI går "ALDRIG" över 55°.

Du kan ju alltid kolla så att alla fläktar fungerar som de ska, rensa lite damm, och kolla så att grafikkorts fläktarna snurrar på!

Permalänk
Skrivet av upl8447:

låter som att något är lite galet

Haha, ja... Kortet är sprillans nytt, utbytt mot en 280 som dödde för mig. Har också installerat ljudkort nyligen en Xonar DX, men den har ju också egen fläkt. Datorn kraschar ofta vid spel, och jag är osäker på om det är W7 som suger, om jag har registerproblemen från helvetet då jag har fått blåskärm med den sortens felmeddelande också, men oftast bara kraschar datorn, ibland startar den bara om, ibland hakar ljudet upp sig till och med efter att spelet stängts ned. Så jag vet inte riktigt vad som strular. Kändes som att tempen kan vara en sak, som sagt, men...

Permalänk
Skrivet av macroy:

Hej!

Jag sitter på en CM-Scout chassi med orginal kylning och mitt ASUS 560TI går "ALDRIG" över 55°.

Du kan ju alltid kolla så att alla fläktar fungerar som de ska, rensa lite damm, och kolla så att grafikkorts fläktarna snurrar på!

Har nyligen rensat och fixat med datorn, så damm ska det inte vara. Grafikkortet är tvärnytt, så jag blir paff om det inte snurrar. Litet osäker på hur man kollar sådant dessutom, ska erkännas... Eller det kanske är så lätt som att man tittar efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Har nyligen rensat och fixat med datorn, så damm ska det inte vara. Grafikkortet är tvärnytt, så jag blir paff om det inte snurrar. Litet osäker på hur man kollar sådant dessutom, ska erkännas... Eller det kanske är så lätt som att man tittar efter?

Ja, Det kan du väll göra, Öppna lådan och starta, kolla så att fläktarna snurrar som dom ska,
Vilken modell av 560TI har du??

Permalänk
Skrivet av macroy:

Ja, Det kan du väll göra, Öppna lådan och starta, kolla så att fläktarna snurrar som dom ska,
Vilken modell av 560TI har du??

Gigabyte GTX 560 TI. Express-varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Haha, ja... Kortet är sprillans nytt, utbytt mot en 280 som dödde för mig. Har också installerat ljudkort nyligen en Xonar DX, men den har ju också egen fläkt. Datorn kraschar ofta vid spel, och jag är osäker på om det är W7 som suger, om jag har registerproblemen från helvetet då jag har fått blåskärm med den sortens felmeddelande också, men oftast bara kraschar datorn, ibland startar den bara om, ibland hakar ljudet upp sig till och med efter att spelet stängts ned. Så jag vet inte riktigt vad som strular. Kändes som att tempen kan vara en sak, som sagt, men...

troligt viss överhettning. kortet är troligt viss defekt

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

troligt viss överhettning. kortet är troligt viss defekt

Frick... Köpte det ju just för att det gamla dog, så det låter milt sagt inte önskvärt. ;/

Ska kolla om fläktarna snurra. Men ifall det inte är det, kan det vara något annat som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Frick... Köpte det ju just för att det gamla dog, så det låter milt sagt inte önskvärt. ;/

Ska kolla om fläktarna snurra. Men ifall det inte är det, kan det vara något annat som spökar?

är ju aldrig kul när något är defekt.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

är ju aldrig kul när något är defekt.

Men du menar på att fläktarna inte fungerar som de ska, förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Men du menar på att fläktarna inte fungerar som de ska, förstår jag.

måste inte vara fläkten. kan vara kylpasta. sned montering (felmontering)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

måste inte vara fläkten. kan vara kylpasta. sned montering (felmontering)

Hmm. Låter som kluriga saker att veta... och som kluriga saker att bevisa om man vill byta ut kortet där man köpt det.

Permalänk
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Hmm. Låter som kluriga saker att veta... och som kluriga saker att bevisa om man vill byta ut kortet där man köpt det.

Hmm, alla fläktar verkar fungera fint. En bakre, en sida, en på moderkortet. De på grafikkortet fläktar lätt, men så gör jag ju inget utmanande heller.

Permalänk
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Hmm, alla fläktar verkar fungera fint. En bakre, en sida, en på moderkortet. De på grafikkortet fläktar lätt, men så gör jag ju inget utmanande heller.

Nu har jag kört furmark med locket öppet. Den kom upp i hundra, fast alla fläktar fungerar som de ska (såvitt jag kunde bedöma). Den kraschade inte, men jag stängde också av när den började varna vid 100-sträcket.

Jag testade också att köra The Witcher, som just nu kraschar så fort jag försöker ladda ett sparat spel, men det verkar inte ha med grafikkortet att göra, eller med värmen, då furmark körde på bra mycket hårdare, bra mycket längre utan att krascha.

Jag kanske behöver fler fläktar, men jag tvivlar just nu på att felet ligger i grafikkortet. Vad tror ni andra som har mer koll?

Permalänk

För att vara litet mer informativ:

Har ett ASUS P5QC-moderkort.

CM 690-låda.

Real Power M620 agregat (RS-620-ASAA-A1)

GeForce GTX 560 TI PCI-E grafikkort

Xonar DX ljudkort

samt ett par DDR3 Corsair Vengeance RAM-minnen.

Någon annan info som är hjälpsam? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Hmm. Låter som kluriga saker att veta... och som kluriga saker att bevisa om man vill byta ut kortet där man köpt det.

Säg till dem att grafikkortet når nästan 100 grader under belastning. Du har inte en überliten låda och du har ett par fläktar, så det ligger inte i det. Du behöver inte bevisa något i det här fallet.

Jag vet inte varför datorn kraschar, det kanske är ett helt annat problem, men det spelar ingen roll - GPUn ska inte bli så varm.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Skrivet av Zakalwe:

Säg till dem att grafikkortet når nästan 100 grader under belastning. Du har inte en überliten låda och du har ett par fläktar, så det ligger inte i det. Du behöver inte bevisa något i det här fallet.

Jag vet inte varför datorn kraschar, det kanske är ett helt annat problem, men det spelar ingen roll - GPUn ska inte bli så varm.

Tack. Ja, jag ringde och pratade med dem, och de sade tydligt att det bara är att gå och byta ut. Så imorgon fixar jag det.

Nej, jag tror tyvärr inte att det har med saken att göra, men jag hoppas innerligt att jag har fel. Efter att ha varit i princip utan krascher länge med XP och gamla kortet så känns det minst sagt frustrerande att det lägger med ojämna mellanrum. :/
Det som ändå talar för att det är grafikkortet är att det bara kraschar vid spel eller grafikkrävande sysslor (som första gången jag körd FurMark). Å andra sidan hakar ljudet upp sig väldigt ofta då, men jag har svårt at se att ljudkortet skulle leda till krascher. Jag har å tredje sidan haft enstaka, skumma "effekter", som plötsligt statiskt brus i en halv sekund, fast jag inte har något ljud på alls (alltså, ingen musik, film eller annat som gör ljud).

Permalänk

*Suckar trött*

Mjahaja. Så jag var i butiken, och bytte ut kortet. De konstaterade att det mycket riktigt rusade i höjden med tempen, så jag fick ett nytt. Tog hem det, testade... och det rusade upp till hundra på två minuter med FurMark. Vid första försöket. Seriöst, vad är oddsen för det?

Permalänk
Medlem

Kolla så att inte ljudkortet blockerat grafikkorts-fläkten.

Permalänk
Skrivet av Acetån:

Kolla så att inte ljudkortet blockerat grafikkorts-fläkten.

Ljudkortet är på motsatt sida av grafikkortets fläkt. Jag har funderat på om det är ett inre luftproblem, men samtidigt så fick jag ju bekräftat från Webhallen att kortet jag bytte ut hade värmeproblem. Jag har inget emot att skaffa fler fläktar per se, men jag ser ingen vits med att göra det om det inte kommer hjälpa mot ett trasigt kort. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Ljudkortet är på motsatt sida av grafikkortets fläkt. Jag har funderat på om det är ett inre luftproblem, men samtidigt så fick jag ju bekräftat från Webhallen att kortet jag bytte ut hade värmeproblem. Jag har inget emot att skaffa fler fläktar per se, men jag ser ingen vits med att göra det om det inte kommer hjälpa mot ett trasigt kort. :/

Aha, om inte annat kan du ju testa att byta ut grafikkortet ännu en gång, annars vet jag tyvärr inte var felet ligger

Permalänk
Skrivet av Acetån:

Aha, om inte annat kan du ju testa att byta ut grafikkortet ännu en gång, annars vet jag tyvärr inte var felet ligger

Japp. Har inte så mycket till val.. Har fått tips på en bra och relativt billig tekniker som kanske kan titta på det hela, eller ge tips... Som sagt, vore det bara jag skulle jag tro att det är luftflödet i burken som knasar, att någon fläkt blivit sämre än den borde kanske. Men när butiken medger att kortet blev överhettat så...

Om det verkligen bara är korten så har jag helt enkelt haft otur. Eller så är det fel på hela utgåvan. :/

Permalänk
Medlem

Säker på att de inte gav tillbaka samma kort då? Försöker lura dig med placeboeffekten?

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Skrivet av Citruz:

Säker på att de inte gav tillbaka samma kort då? Försöker lura dig med placeboeffekten?

Du, tanken har fan slagit mig... ;/

Permalänk

Test kör kortet i något spel??? det är väll inte konstigt om du får hög temp om du kör i furmark osv... du kanske har världens sämsta kabel dragning som gör att de inte blir något bra luft flöde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hatred666:

Test kör kortet i något spel??? det är väll inte konstigt om du får hög temp om du kör i furmark osv... du kanske har världens sämsta kabel dragning som gör att de inte blir något bra luft flöde?

Läs ovan, han har testat med spel och det krashar direkt..

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Har snackat med en som lagar datorer, och han hade ett gäng förslag på vad som kan vara fel. Han misstänkte att mitt moderkort (P5QC) kan ha problem med mina RAM (2x4 Corsair Vengeance), eller att nätagget inte är tillräckligt, eller att problemet sitter i sladdarna, dvs att jag har för få uttag från PSUn. Hmm.

Permalänk

Du kan ju prova att köra memtest, då problem med minnet kan visa sig på diverse olika sätt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Du kan ju prova att köra memtest, då problem med minnet kan visa sig på diverse olika sätt.

Du menar att testa RAM? Det har jag gjort med W7s inbyggda test.