AMD A- och E-serierna: klockfrekvenser avslöjade

Permalänk
Melding Plague

AMD A- och E-serierna: klockfrekvenser avslöjade

Med bara ett dygn kvar till den första omgången lanseringar i A-serien dyker fler uppgifter upp om de nya processorerna. Senast ut är klockfrekvenser för både CPU och den integrerade GPU.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan man stoppa in en 18W processor i en stationär dator?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av grabben!:

Kan man stoppa in en 18W processor i en stationär dator?

Ja, SSF=Small Form Factor, inte nödvändigtvis en laptop vad jag förstår

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar vara riktigt låga klockfrekvenser, med Ph II arkitekturen borde de dock kunna närna sig 4ghz och ge riktigt bra prestanda för små och billiga datorer.

Permalänk
Medlem

Åh, vad jag vill se en review nu på A4 och A8-prollarna

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Ja, SSF=Small Form Factor, inte nödvändigtvis en laptop vad jag förstår

stämmer bra det sff är en stationär med laptopsaker innuti ungefär. fast med bätre kylning mm.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se X3:or också, lite trasiga X4:er kunde de väl sälja istället för att slänga.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufsen:

Åh, vad jag vill se en review nu på A4 och A8-prollarna

Lite snabba siffror iaf:
http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpustyrkrets/43412-to...

Dessutom klockade siffror

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nice! Nu lite power consumption tests sen kan ju Asus släppa sina mini-itx-kort också! http://news.softpedia.com/news/Computex-2011-Asus-Showcases-Two-Mini-ITX-Llano-Motherboards-203921.shtml

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

stämmer bra det sff är en stationär med laptopsaker innuti ungefär. fast med bätre kylning mm.

njae det är det väl inte.

Jag äger en SFF dator, dvs M-itx. Att det är laptop saker (?) kvittar, så länge det är M-itx så är det en "SFF" dator.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

njae det är det väl inte.

Jag äger en SFF dator, dvs M-itx. Att det är laptop saker (?) kvittar, så länge det är M-itx så är det en "SFF" dator.

Menar du mini-itx? I så fall så borde det gå att bygga en liten stationär dator. Med riktig kylning osv. Flera hårddiskar, etc... AMD verkar vara extremt lämplig för bygge av en liten strömsnål HTPC

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Ser bra ut. Synd om där inte är Turbo Core 2.0 i toppmodellen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufsen:

Nice! Nu lite power consumption tests sen kan ju Asus släppa sina mini-itx-kort också! http://news.softpedia.com/news/Computex-2011-Asus-Showcases-Two-Mini-ITX-Llano-Motherboards-203921.shtml

Söta, surfmaskin till damen kan det absolut bli av en sån där...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Menar du mini-itx? I så fall så borde det gå att bygga en liten stationär dator. Med riktig kylning osv. Flera hårddiskar, etc... AMD verkar vara extremt lämplig för bygge av en liten strömsnål HTPC

Ja

Kolla sign, där har du en perfekt dator (Om det inte hade varit Intel, deras nätverkskort är värdelösa, när jag hade AMD (hade flera olika system) så hade jag internet direkt, windows 7 intstallerade uppdateringar automatiskt, här måste jag ladda ner uppdateringar från moderkorts tillverkarens hemsida...utan internet)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Ja

Kolla sign, där har du en perfekt dator (Om det inte hade varit Intel, deras nätverkskort är värdelösa, när jag hade AMD (hade flera olika system) så hade jag internet direkt, windows 7 intstallerade uppdateringar automatiskt, här måste jag ladda ner uppdateringar från moderkorts tillverkarens hemsida...utan internet)

Uhm, är det inte moderkortstillverkaren som får se till att det integrerade nätverkskortet ska funka bra? Kan inte minnas att jag haft något sånt problem. Möjligtvis att drivare kan behövas men då är det väl ändå medskickat på skiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygfisk:

Uhm, är det inte moderkortstillverkaren som får se till att det integrerade nätverkskortet ska funka bra? Kan inte minnas att jag haft något sånt problem. Möjligtvis att drivare kan behövas men då är det väl ändå medskickat på skiva?

Det är en Intel-nätverkskrets.

Inte använt skivor sedan -07 då jag byggde min första dator. Efter det har jag inte haft dem i någon av de datorer jag byggt
Men ändå, att det ska va sån skillnad mellan intel och realtek (tror det är realtek nätverk i AMD moderkorten...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Ser bra ut. Synd om där inte är Turbo Core 2.0 i toppmodellen.

bara rykten från donaimhaber, dock verkar det faktiskt som om highend modellerna inte får turbocore

Permalänk
Skrivet av alibababert:

bara rykten från donaimhaber, dock verkar det faktiskt som om highend modellerna inte får turbocore

Ja det verkar inte helt spikat. Synd om det stämmer dock.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker TDP är förskräckligt högt på deras prollar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Är det bara jag som tycker TDP är förskräckligt högt på deras prollar?

Det är för att det är både CPU och GPU på samma "kretskort". För att vara det och prestera såpass så är det väldigt lågt TDP.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1mike20:

Det är för att det är både CPU och GPU på samma "kretskort". För att vara det och prestera såpass så är det väldigt lågt TDP.

+ att det är worst case TDP inte avg TDP om de fortsätter som tidigare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Det är väldigt bra siffor för en cpu + gpu under 100w, A8 ser juh fin ut för spel, 2.4/2.7GHz är tillräckligt för att kunna driva tunga spel.
Att kunna överklocka både cpu och apu delen är svintrevligt, tror man kan få ut mycket mer än bara surfande på dessa kort.

Permalänk
Skrivet av Commander:

+ att det är worst case TDP inte avg TDP om de fortsätter som tidigare.

ja, den kommer aldrig gå över 100w tdp, de med turbocore kommer inte gå över sitt angivna tdp värde häller, till skillnad från intels modeller

Permalänk

A8-3850 fick juh jämn PCVantage score som Phenom II x4 940 3.0GHz, godkänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Är det bara jag som tycker TDP är förskräckligt högt på deras prollar?

Att 65-100 watt TDP för 4-kärnig processor och en GPU i 65xx-klassen anses högt säger en hel del om hur långt vi har kommit på bara några år.

TDP har fått lite för stor betydelse här på forumet på sistone tycker jag, strömförbrukning är otroligt viktigt tycker jag, av flera anledningar.
Dels för att kunna vara så tyst som möjligt, dels för att vara strömsnål med tanke på både miljö och driftskonstad, dels för att en energieffektiv arkitektur är den enda riktiga vägen framåt vad gäller prestanda. Att bara slänga på mer ström och högre klockfrekvenser håller inte. Med mera.

Men det är inte TDP som är viktig i sig utan hur mycket energi den drar vid "normal" användning.
"Normal" varierar dock ganska kraftigt beroende på användningsområde.

I vilket fall som helst, 65-100 watt tycker jag inte är särskilt mycket som MAX.
65 watt som maximal energiförbrukning för en 4kärnig processor på 2.5 GHz med en 6550 GPU tycker är rätt jävla bra.

Permalänk

1100kr för en Phenom II x4 + 6550/6670 tillsammans är juh galet prisvärt med tanke på ursprungligt pris är nästan 1600kr. 500kr billigare och lägre el kostnader ingår.

Permalänk
Medlem

Hur förhåller sig dessa integrerade GPU:er mot ett HD 3200 som sitter i min AMD Athlon X2 QL-66 baserade Compaq 615?
Den klarar bara av spel som Starcraft och Diablo II. Men jag skaffa den inte främst för att spela på utan mer som en kontor/surfdator.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Hur förhåller sig dessa integrerade GPU:er mot ett HD 3200 som sitter i min AMD Athlon X2 QL-66 baserade Compaq 615?
Den klarar bara av spel som Starcraft och Diablo II. Men jag skaffa den inte främst för att spela på utan mer som en kontor/surfdator.

Den har 360 mer streamcores, och bör klara SC2 på medium över 50fps 1080p upplösning.

Permalänk
Datavetare
Citat:

I vilket fall som helst, 65-100 watt tycker jag inte är särskilt mycket som MAX.

TDP är inte maxeffekt. Likaså har många hävdat att AMD och Intel mäter TDP på olika sätt, det är fel.

TDP (Thermal Design Power) är vare sig maxeffekt eller medeleffekt. Det är den kyleffekt som system minst måste ha för att hålla sig inom ramen för de temperaturer som chippet är designat för. De som inte sov under fysiklektionerna vet att temodynamikens första huvudsats säger att energi inte kan uppstå spontant eller förstöras. Det betyder att om ett chip har en TDP på 45W så måste kylsystemet hantera att chippet producerar upp till 45W värme.

Max effekt kan vara långt mycket högre, likaså lär genomsnittlig förbrukning i princip alltid vara lägre än 45W. Men rent teoretiskt skulle genomsnittseffekt kunna vara == TDP, men det faktum att både Intel och AMD numera har "turbo" visar att det i genomsnitt finns en del utrymme mellan medeleffekt och TDP.

Fram till Pentium4/AthlonXP tiden så listade Intel och AMD effekt på olika sätt. Intel listade "maximum thermal power" medan AMD listade "typical thermal power". Notera att ingen av dessa är samma sak som TDP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer