Hur raid 1 utan att installera om?

Permalänk
Medlem

Hur raid 1 utan att installera om?

Som sagt Får två nya diskar idag som jag ska ska köra raid1 där jag ska ha alla foto.

Och då till frågan. Måste jag installera om winXP för att kunna raida dessa? Har redan en systemdisk
så det känns ju surt att behöva installera om hela datorn för att få in raidkontrollen.

Googla kommer säkert någon smart fan att säga och tänka sig, det har jag gjort och letat som en tog men i alla guider jag hittar så startar de med att installera om win eller så lägger de in mjukvaruraid.
Jag vill ju nyttja moderkortets inbyggda raidkontroller, (asus p5e vm se)

/Tommy

Välljud

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk
Vila i frid

RAID1 är inte backup. RAID1 är uptime/drifttid. Då din dator inte kan hotswappa diskar och inte har övrig redundans är RAID1 i praktiken verkningslös. Brinner ditt nätaggregat (inte helt ovanligt) kan det döda båda diskarna - som det har gjort för mig.

Enablar du RAID i BIOS kommer din systemdisk inte att kunna boota om det är en SATA-disk. Du lär isf installera om operativet.

Fundera lite till på hur du ska lösa din datasäkerhet. Enklast sättet är väl att sätta en disk i datorn som datadisk och den andra som extern E-SATA och låta spegla innehållet med något backupprogram. Själv kör jag Vice Versa Pro 2. Jag gör numera både systemimage-backup och data-backup, det blir enklast så NÄR det händer - inte "om".

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar. Låter vettigt och precis så jag kommer att göra. Blir att inhandla ett kabinett till hårddisk nr 2 bara. //Tommy

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk
Medlem

RAID 1 är inte helt värdelöst, ett sätt att använda din disk som en RAD1 moirror och utan att installera om datorn är att låta Windows ta hand om speglandet.

Gå in i diskhanteraren
Se till att båda diskarna är dynamiska
Högerklicka på den disk som du vill skydda och välj, "Add mirror"
Markera din andra disk
och vänta

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommy2:

Som sagt Får två nya diskar idag som jag ska ska köra raid1 där jag ska ha alla foto.

Och då till frågan. Måste jag installera om winXP för att kunna raida dessa? Har redan en systemdisk
så det känns ju surt att behöva installera om hela datorn för att få in raidkontrollen.

Googla kommer säkert någon smart fan att säga och tänka sig, det har jag gjort och letat som en tog men i alla guider jag hittar så startar de med att installera om win eller så lägger de in mjukvaruraid.
Jag vill ju nyttja moderkortets inbyggda raidkontroller, (asus p5e vm se)

/Tommy

Välljud

"Jag vill ju nyttja moderkortets inbyggda raidkontroller, (asus p5e vm se"

Läs manualen avseende RAID.
Installera drivrutiner och tillverkarens adminproggie för RAID.
Gå in i BIOS och aktivera RAID.
När du därefter startar om går du in i RAID-BIOS och anger RAID1 samt diskar, vilken som är source och target, typ.
Därefter skall source kopieras/synkas till target automatiskt.

Ev. kan du få problem med att starta systemet, isf kör du F6-tricket + en reparationsinstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

RAID 1 är inte helt värdelöst, ett sätt att använda din disk som en RAD1 moirror och utan att installera om datorn är att låta Windows ta hand om speglandet.

Gå in i diskhanteraren
Se till att båda diskarna är dynamiska
Högerklicka på den disk som du vill skydda och välj, "Add mirror"
Markera din andra disk
och vänta

Vad är det negativa med att låta windows att ta hand om raid 1?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Vad är det negativa med att låta windows att ta hand om raid 1?

att det belastar CPUn och således blir prestandan sämre än med ett riktigt RAIDkort

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

att det belastar CPUn och således blir prestandan sämre än med ett riktigt RAIDkort

Jaså Men ifall man bara använder disken som en lagringsdisk, då påverkas väl inte prestandan då man behöver den, t ex i spel? Ska lägga spelen på SSD hade jag tänkt..
Hur stora prestandaluster snackar vi om?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

RAID1 och RAID0 drar knappt någon extra CPU-kraft eftersom dessa inte har paritet.

Paritetsberäknade RAIDar (5/6) drar några procent CPU i skrivning vilket inte inverkar märkbart på moderna CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

RAID1 och RAID0 drar knappt någon extra CPU-kraft eftersom dessa inte har paritet.

Paritetsberäknade RAIDar (5/6) drar några procent CPU i skrivning vilket inte inverkar märkbart på moderna CPUer.

Så det fungerar bra med windows raid då

Tack.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Hedersmedlem

RAID-arrays i Windosw (RAID1 och RAID 0 främst kanske) är också smidiga att flytta till andra datorer. Bara att koppla in aktuella diskar och importera array:n.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt gör man samma sak som om vill ha igång AHCI efter att ha installerat windows.
Det är någon registernyckel som måste ändras innan man slår på det i bios.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

RAID-arrays i Windosw (RAID1 och RAID 0 främst kanske) är också smidiga att flytta till andra datorer. Bara att koppla in aktuella diskar och importera array:n.

Tack! Hade precis tänkt fråga. Så ifall ens main partition (en disk) går sönder så funkar fortf de andra partitionerna (andra diskar i raid 1), man kan alltså överföra dem till en annan dator och få ut datan där?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Tack! Hade precis tänkt fråga. Så ifall ens main partition (en disk) går sönder så funkar fortf de andra partitionerna (andra diskar i raid 1), man kan alltså överföra dem till en annan dator och få ut datan där?

Nej, så kan man inte tolka citatet. En kraschad partition blir aldrig bättre av att den flyttas till en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nej, så kan man inte tolka citatet. En kraschad partition blir aldrig bättre av att den flyttas till en annan dator.

Precis satt mig in i partitionering :P.. men det jag menade var att, ifall jag har en partition som en hårddisk där jag har OS.. då ska jag väl ha lagringsdisken (som körs i raid 1) som en partition i anslutning till partitionen där jag har OSet?
Sedan ifall OS hårddisken som är "main patitionen" skulle gå sönder.. kan jag väl ta lagringsdiskarna och plocka ut datan från dessa? Eller kommer allt att försvinna ifall main partitionens disk dör?
Eller ska inte lagringshårddiskarna vara en partition?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Snurrigt.

En disk kan ha en eller flera partitioner.
I varje system måste det finnas minst en systempartition med OS.
Om man vill kan man kalla icke-systempartitioner för data-partitioner.

RAID1 eller spegling betyder att 2 fysiska diskar är lika till sitt innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Snurrigt.

En disk kan ha en eller flera partitioner.
I varje system måste det finnas minst en systempartition med OS.
Om man vill kan man kalla icke-systempartitioner för data-partitioner.

RAID1 eller spegling betyder att 2 fysiska diskar är lika till sitt innehåll.

Kanske fått mig något om bakfoten då..?

Jag ska skaffa mig en SSD där jag installerar Windows 7 och lite annat, t ex spel antivirus osv.. (denna blir väl systempartitionen då?). Sedan har jag 2x 500GB som körs i raid 1, dessa ska användas som lagringsenhet. Ska lagringsenheten partioneras till systempartitionen?

Ifall ja.
Skulle man kunna flytta lagringspartitionen till en annan enhet för att kunna plocka ut data? Eller kommer lagringspartitionen förstöras ifall systempartitionen förstörs, t ex SSDn går sönder

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Still confused, but on a higher level.

Att köra diskar i RAID1 har inget med partitioneringen att göra, en RAID1 array upplevs av OS som EN volym/disk, du kan ha en/flera system- eller datapartitioner där.

Att en partition pajjar behöver inte påverka andra partitioner.
Systempartiton är per definition samma som den partition man har OS i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Still confused, but on a higher level.

Att köra diskar i RAID1 har inget med partitioneringen att göra, en RAID1 array upplevs av OS som EN volym/disk, du kan ha en/flera system- eller datapartitioner där.

Att en partition pajjar behöver inte påverka andra partitioner.
Systempartiton är per definition samma som den partition man har OS i.

Ok tack för att du tog dig tid :)..

Jag kan alltså använda lagringsdiskarna som en separat partrition utan att vara rädd över att all data förloras ifall systemdisken dör.

Varför man partrionerar är väl för att diskarna ska synas i datorn.. alltså så att man ska kunna lagra ngt på dem när man är inne på OS:et?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Du måste ALLTID partitionera!!!!
Data man är rädd om backas!

"Data man är rädd om backas", detta går väl oki med Raid 1?.. förstår riskerna med virus/brand/elfel osv :), men ger iaf en viss backup?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

"Data man är rädd om backas", detta går väl oki med Raid 1?.. förstår riskerna med virus/brand/elfel osv :), men ger iaf en viss backup?

RAID1 är INTE på något sätt backup, däremot ger det redundans, skillnaden är för vissa svår att inse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Du måste ALLTID partitionera!!!!

Nja, det är väl inte helt sant, du kan ha volymer i opartitionerat utrymme om du vill (ej att rekommendera i windows dock).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

RAID1 är INTE på något sätt backup, däremot ger det redundans, skillnaden är för vissa svår att inse.

Varför skulle det inte vara en backup?.. Infon finns ju på två diskar vs 1.. Detta ger väl ett visst skydd, t ex ifall ena disken skulle gå sönder vilket, antagligen, är ett av de vanligare anledningarna till att man förlorar viktig data?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Det är inte backup. Om du får datafel på en raid1 sitter du med två diskar som har samma fel. Det är då man plockar fram sin backup man tog dagen innan.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Det är inte backup. Om du får datafel på en raid1 sitter du med två diskar som har samma fel. Det är då man plockar fram sin backup man tog dagen innan.

Juhupp, så då är det nästan onödigt att köra raid 1 för en privatperson.. Ifall man är ute efter att få en backup.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Juhupp, så då är det nästan onödigt att köra raid 1 för en privatperson.. Ifall man är ute efter att få en backup.

Skickades från m.sweclockers.com

Asså, som ja sa, skilj på backup och redundans. RAID är INTE backup - det är redundans, som möjliggör ett enkelt/snabbt sätt att byta ut en kraschad disk.

Backup tar man på viktiga filer oavsett RAID eller ej.