Permalänk
Medlem

Klona HDD till SSD

Tänkte hjälpa farsan att trimma sin dator lite grann och känner att en SSD skulle vara bra passform för honom, något i stil med en 40 eller 80gb intel 320. Min enda tidigare erfarenhet av att kopiera en systemdisk var när jag förde över min gamla systemdisk på 320gb (utan partioner) till en en ny på 1tb. Det blev en ny och större partion som jag hade hoppats på, men det var från en mindre till en större.

Finns det något problem med att kopiera en systemdisk på 500gb till en SSD på 80gb? (självklart med långt under 80gb utrymme använt på den gamla) Eller måste man fulpartionera systemdisken till något på under 80gb för att klona den?

Och när jag ändå har en tråd igång, det är väl inga problem med att sätta in en SSD i ett mobo med sata II från 2007 nånstans?

Permalänk
Medlem

Inga problem (varken vad gäller kloning eller SATA II), bara att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Inga problem (varken vad gäller kloning eller SATA II), bara att köra på.

Ahh nice, tänkte dubbelkolla innan jag spenderar farsans pengar Tack, inte lätt alltid att vara familjens IT-helpdesk, tur att man har swec

Permalänk
Skrivet av BME:

Tänkte hjälpa farsan att trimma sin dator lite grann och känner att en SSD skulle vara bra passform för honom, något i stil med en 40 eller 80gb intel 320. Min enda tidigare erfarenhet av att kopiera en systemdisk var när jag förde över min gamla systemdisk på 320gb (utan partioner) till en en ny på 1tb. Det blev en ny och större partion som jag hade hoppats på, men det var från en mindre till en större.

Finns det något problem med att kopiera en systemdisk på 500gb till en SSD på 80gb? (självklart med långt under 80gb utrymme använt på den gamla) Eller måste man fulpartionera systemdisken till något på under 80gb för att klona den?

Och när jag ändå har en tråd igång, det är väl inga problem med att sätta in en SSD i ett mobo med sata II från 2007 nånstans?

Kan du inte berätta hur det gått och om det gick även hur du gjorde??
(Hoppas det funkat för dig!)

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Så med andra ord så har du ingen lust att hjälpa nån alls här inne på sweclockers? 99,999% av alla frågor här inne på sweclocker kan man googla sig fram till. Varför ens benmöda sig att svara då?

Visa ord från en vis man.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Håll er till ämnet istället.