Hittar inte SSD, vid nyinstallation av win7

Permalänk
Medlem

Hittar inte SSD, vid nyinstallation av win7

Hej hej.

Har precis formaterat om datorn och skulle installera win7, men då hittar den inte min ssd disk.
Jag var inne och kollade i bios, och där såg jag bara min hårddisk + dvd läsarn. Sen stod det lite som usb floppy, usb hard drive, network osv osv. Men inget som påminde om ssdn.
(Jag köpte datorn från inet, så jag har inte pillat med sladdarna något själv.)

Eftersom datorn fortfarande är såpass ny har jag svårt att tro att den har gått sönder.

Så all hjälp uppskattas!

Tack på förhand

Mvh

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Hej hej.

Har precis formaterat om datorn och skulle installera win7, men då hittar den inte min ssd disk.
Jag var inne och kollade i bios, och där såg jag bara min hårddisk + dvd läsarn. Sen stod det lite som usb floppy, usb hard drive, network osv osv. Men inget som påminde om ssdn.
(Jag köpte datorn från inet, så jag har inte pillat med sladdarna något själv.)

Eftersom datorn fortfarande är såpass ny har jag svårt att tro att den har gått sönder.

Så all hjälp uppskattas!

Tack på förhand

Mvh

du har förmodligen ingen partition på den that's why!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

du har förmodligen ingen partition på den that's why!

Huh? :S

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Om man öppnar upp "den här datorn" så brukar man se "lokal disk C:" och om man har två hårddiskar kanske den andra heter "Lokal Disk D:" Det är en partition man skapar en sorts volym på hårddisken. tillexempel om du har en 100gbs hårddisk kan du göra som 2 partitioner på den 50/50 alltså dela upp lagringen. du behöver bara skapa en volym på din SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dougielol:

Om man öppnar upp "den här datorn" så brukar man se "lokal disk C:" och om man har två hårddiskar kanske den andra heter "Lokal Disk D:" Det är en partition man skapar en sorts volym på hårddisken. tillexempel om du har en 100gbs hårddisk kan du göra som 2 partitioner på den 50/50 alltså dela upp lagringen. du behöver bara skapa en volym på din SSD.

Tycker du ska läsa igen, han hittar inte ens disken i BIOS.

Jag hade börjat med att ta en titt inuti datorn så att allt står rätt till där.

Permalänk
Skrivet av Dougielol:

Om man öppnar upp "den här datorn" så brukar man se "lokal disk C:" och om man har två hårddiskar kanske den andra heter "Lokal Disk D:" Det är en partition man skapar en sorts volym på hårddisken. tillexempel om du har en 100gbs hårddisk kan du göra som 2 partitioner på den 50/50 alltså dela upp lagringen. du behöver bara skapa en volym på din SSD.

Tror det har blivit ett litet missförstånd, det är väl så att TS har köpt en ny HDD och vill installera Windows 7 på den, men i installationen hittar den inte SSD:n?

TS: Har du kollat så den står på AHCI inne i biosen?

Edit: inlägget ovan kom före ^^

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk

wuups! my bad. tänkte inte så långt

Permalänk
Medlem

Grejen är att den alltid har fungerat innan, så skulle jag formatera om och nu hittar jag den inte. Tycker det verkar konstigt ifall något i burken skulle ha hänt :-\

Edit: ahci verkar vara igång, hittar fortfarande ingenting...

Edit2 : nu startar datorn inte, får upp något om startreparation men ingen framgång.
Btw innan jag formaterade om hängde sig datorn med jämna mellanrum, kanske spelar roll?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Tror det har blivit ett litet missförstånd, det är väl så att TS har köpt en ny HDD och vill installera Windows 7 på den, men i installationen hittar den inte SSD:n?

TS: Har du kollat så den står på AHCI inne i biosen?

Edit: inlägget ovan kom före ^^

När jag köpte datorn var windows installerat på ssdn, och nu när jag skulle formatera om den. Hittar windows inte ssd disken. Så har det krånglat fram och tillbaka, ibland hittar den disken men mitt under installationen får jag felmeddelande : 0x8007048f.

AHCI var på i bios, jag vet inte vad jag själv kan göra längre..

Några tips?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

När jag köpte datorn var windows installerat på ssdn, och nu när jag skulle formatera om den. Hittar windows inte ssd disken. Så har det krånglat fram och tillbaka, ibland hittar den disken men mitt under installationen får jag felmeddelande : 0x8007048f.

AHCI var på i bios, jag vet inte vad jag själv kan göra längre..

Några tips?

Du kan ju alltid börja med att meddela oss viken typ av ssd det handlar om? Märke/modell kan vara bra att veta

Sedan är övriga systemet också av intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Du kan ju alltid börja med att meddela oss viken typ av ssd det handlar om? Märke/modell kan vara bra att veta

Sedan är övriga systemet också av intresse

http://www.inet.se/kundvagn/visa/314504/woozymusics-godispase...

Där har du hela burken

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Du har Force disken ser jag.. provat att uppdatera firmwaren på SSD:n? Så vitt jag har läst hade även dessa problem med sandforce kontrollern innan dessa problem fixades med en FW update... om du nu ska göra det kan du inte göra det med den som systemdisk dock får du ju inte ens igång den så ingen risk för att du installerar ett OS på den ändå.

Så vitt jag hört kan man lösa det genom att stänga av datorn, och låta den vara avstängd i några minuter så att det blir en cold boot så att säga.. då brukar bios hitta den igen. Allt detta har jag läst mig till när jag efterforskade om Force 3 disken så jag har inte provat något av detta själv men det verkar vara ett återkommande problem för många även med den nya.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Du har Force disken ser jag.. provat att uppdatera firmwaren på SSD:n? Så vitt jag har läst hade även dessa problem med sandforce kontrollern innan dessa problem fixades med en FW update... om du nu ska göra det kan du inte göra det med den som systemdisk dock får du ju inte ens igång den så ingen risk för att du installerar ett OS på den ändå.

Så vitt jag hört kan man lösa det genom att stänga av datorn, och låta den vara avstängd i några minuter så att det blir en cold boot så att säga.. då brukar bios hitta den igen. Allt detta har jag läst mig till när jag efterforskade om Force 3 disken så jag har inte provat något av detta själv men det verkar vara ett återkommande problem för många även med den nya.

Skall testa en cold boot imorgon och se om den hittar något, hur kan jag uppdatera firmwaren när jag inte kan hitta disken? Hmm

Tänkte ringa inet imorgon hur som helst och lämna in den så fort som möjligt.

Men ska testa ditt tips imorgon

Mvh

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Skall testa en cold boot imorgon och se om den hittar något, hur kan jag uppdatera firmwaren när jag inte kan hitta disken? Hmm

Tänkte ringa inet imorgon hur som helst och lämna in den så fort som möjligt.

Men ska testa ditt tips imorgon

Mvh

Jag skrev texten i fel ordning, men i den ordningen jag kom på det.

Dessa två saker kan du prova.

1. Du gör en cold boot, går in i bios och ser ifall du får upp disken. Får du upp disken installerar du ett OS på en annan disk, och sedan går du in på corsairs hemsida och laddar ner lämplig firmware för din disk och följer instruktionerna. Detta kan bara göras om disken inte är systemdisken oavsett vilken metod man väljer. Jag skulle kanske försöka att installera OS på den sekundära disken med SSD:n urkopplad så inte den orskar en blue screen i försöket att installera OS. Värt ett försök!

2. Du puttar in disken i en annan dator, vilket gör att du får svart på vitt ifall det är disken eller något annat i just ditt system som orsakar detta. Sen bootar du den datorns OS och gör proceduren jag beskrev ovan.

Mvh

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Annars har jag hört ganska mycket klagomål på Corsair Force, många fall där de bara brickat. Men jag tycker att du ska kolla så alla SATA-kablarna sitter där de ska och sedan kolla om de funkar i en annan SATA-port och slutligen en helt annan dator.

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem så provade att installera OS på den sekundära hårddisken. Problemet är nu att jag kan se SSD vid start ifall jag gör en cold boot men den försvinner så fort jag försöker göra något med den. Så jag kan inte updatera Firmware eftersom updateringen inte hittar någon hårddisk attinstallera på. Jag kan även se SSD i BIOS vid cold start men inte annars. Någon som vet hur jag ska bära mig åt?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med Force 3 GT 120gb som nyss anlänt från Inet. min datorn hittar den inte, jag får bara: CDBOOT memory overflow error. har försökt att hitta disken på en annan dator men det har inte varit så lyckat heller.. ingen verkar ha kommit på en lösning än?

Jag löste mitt problem genom att ta ut W7 installationsskivan och starta datorn med bara hårddisken i, då dök det upp ett meddelande som bad mig installera ett OS på min hard drive, la i cdn, tryckte på f2 som den bad mig, (restart funkade nog lika bra) och då började installationen av W7.