Permalänk

Fråga om HDMI-anslutning

Måste man ha HDMI-anslutning på själva moderkortet för att kunna ansluta bildskärm eller tv via HDMI, eller räcker det med att endast ha HDMI-utgång på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Har du en HDMI-utgång på datorn så borde det fungera utan problem att ansluta en display

Har du ett grafikkort så ska du ansluta via det. För om man har det så brukar den inbyggda grafikkretsen i moderkortet vara avstängt --> inte fungera

Permalänk
Moderator
Moderator

Går även bra med en vanlig DVI-utgång på grafikkortet om du skaffar en DVI->HDMI-kabel eller adapter.
Men nej du behöver inte ha något på moderkortet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Går även bra med en vanlig DVI-utgång på grafikkortet om du skaffar en DVI->HDMI-kabel eller adapter.

Vet ej om det var bara problem med min gamla grafik kort. Radeon 800XL, men när jag kopplade den med adapter fråm DVI till hdmi, så blev inte bilden bra i tv, den blev alldeles för stor, så en del hamnade utanför bildskärmen. Sen försökte man ställa in det med olika alternativ som fanns i drivers, så fick man bilden mindre, med det blev dåligt kvalitet på bilden. Så för tillfället så har jag min gamla dator kopplat till tv:n, men använder vga istället, lite synd eftersom upplösningen blir sämre 1360x768 istället för 1920x1080.

Nu byggde jag i fredags en dator till min bror, och hade den kopplat till tv:n, från grafikkortet amd 6870, och den har hdmi, så man behöver ingen adapter, och då var bilden hur bra som helst.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zosma:

Vet ej om det var bara problem med min gamla grafik kort. Radeon 800XL, men när jag kopplade den med adapter fråm DVI till hdmi, så blev inte bilden bra i tv, den blev alldeles för stor, så en del hamnade utanför bildskärmen. Sen försökte man ställa in det med olika alternativ som fanns i drivers, så fick man bilden mindre, med det blev dåligt kvalitet på bilden. Så för tillfället så har jag min gamla dator kopplat till tv:n, men använder vga istället, lite synd eftersom upplösningen blir sämre 1360x768 istället för 1920x1080.

Nu byggde jag i fredags en dator till min bror, och hade den kopplat till tv:n, från grafikkortet amd 6870, och den har hdmi, så man behöver ingen adapter, och då var bilden hur bra som helst.

Handlar säkerligen bara om inställningar, samma bildsignal.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.